חברות הטכנולוגיה הבינלאומיות מתאימות את מוצרי האבטחה והשליטה שלהן לעידן הקורונה: חברת מוטורולה סולושנס השיקה בסוף השבוע מערכת שליטה ובקרה לארגונים, למפעלים גדולים ולמרחבים ציבוריים, מבוססת מצלמות וידאו ובינה מלאכותית, שמתריעה על אנשים שאינם עוטים מסיכה או שאינם שומרים על מרחק פיזי מספיק זה מזה.
3 צפייה בגלריה
המערכת של מוטורולה סולושנס
המערכת של מוטורולה סולושנס
no mask. כך נראית המערכת
(צילום: מוטורולה סולושנס)
הטכנולוגיה שפותחה ב"מוטורולה" מאפשרת לארגון או לרשות לא רק לפעול בזמן אמיתי מול מפרי ההוראות כדי לשמור על ביטחונם ועל ביטחון הסובבים אותם, אלא גם לאתר סטטיסטית ולטפל ב"נקודות תורפה" – מקומות ומצבים קבועים, שבהם מופרות ההנחיות באופן תדיר יותר. בנוסף, ניתן בעזרתה לשחזר במהירות את כל הפעולות שביצע עובד שחלה בקורונה בטרם נחשף, לזהות בקלות את כל הנקודות בהן שהה ואת כל העובדים שעימם היה במגע, ובכך למקד את הצורך בבידוד אנשים ובחיטוי אזורים.
3 צפייה בגלריה
המערכת של מוטורולה סולושנס
המערכת של מוטורולה סולושנס
הדגמה של המערכת
(צילום: מוטורולה סולושנס)
3 צפייה בגלריה
המערכת של מוטורולה סולושנס
המערכת של מוטורולה סולושנס
מדידת מרחק במרחב הציבורי
(צילום: מוטורולה סולושנס)
השימוש במערכת נתון לשיקול בעליה, אך מוטורולה מדריכה אותם להפעיל אותה באופן שקוף, כמו בהצבת שלטים על קיומן של מצלמות, ובהגבלת הגישה לנתונים למוסמכים לכך בלבד.
אף שהמטרה היא כמובן לאפשר חזרה לשגרה בטוחה, המערכות הטכנולוגיות החדשות שמותקנות בימים אלה באתרים ציבוריים בארץ וברחבי העולם – מבתי חולים עד מרכזי קניות - מעוררות דאגה עזה בקרב ארגוני הגנת פרטיות במערב, שחוששים מ"מדרון חלקלק" בדרך למעקב פולשני אחר אזרחים. גם בנתב"ג, כמו בנמלי תעופה אחרים, הותקנו בימים האחרונים, לקראת חידוש תנועת הנוסעים, מצלמות שבודקות מרחוק חום ועטיית מסכה, מבלי שהנוסעים חשים בהן.
הרשות להגנת הפרטיות פנתה באחרונה למשרד האוצר בבקשה להתאים את "התו הסגול" לכללי השמירה על הפרטיות, כך שתימנע אגירת מידע מיותרת על עובדים ולקוחות. החשש הוא מהמודל הסיני, שם מאות מיליוני מצלמות כבר אוספות נתונים על תושבים באמצעות מערכות זיהוי פנים ובינה מלאכותית, שמדרגות כל תושב לפי התנהגותו וצייתנותו. ברוסיה משמשת בימים אלה טכנולוגיית זיהוי הפנים כדי למנוע מאנשים לצאת מהבתים ולהפר את הנחיות הסגר.
המערכת החדשה של "מוטורולה סולושונס" מבוססת על טכנולוגיית ניתוח הווידאו של חברת אביג'ילון (Avigilon), שנרכשה לא מכבר על-ידה, ושסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה לשעבר, ד"ר מאהש ספטרישי, מכהן כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה הגלובלית.
"מוטורולה סולושנס" מתמחה באמצעי תקשורת מתקדמים לגופים בטחוניים, בעיקר במצבי חירום, והיא מחזיקה מרכז פיתוח בישראל. בשנים האחרונות היא מציעה גם מצלמות גוף ומערכות לתיעוד אירועים, שמאפשרות לגורמי אכיפת החוק לנהל, לאחסן ולשתף ראיות וידאו באיכות גבוהה.