תערוכת CES בלאס וגאס היא היריד השנתי הגדול בעולם למוצרי טכנולוגיה. כ-180 אלף מבקרים, שפוקדים את הביתנים של 4,500 חברות בעשרות אולמות תצוגה, רעבים לכל חידוש. אז זהו, שחידושים מסעירים לא תמצאו כאן: את ההכרזות הגדולות באמת החברות שומרות לאירועים נפרדים, עצמאיים, שהן מארגנות. אבל ב-CES אפשר לזהות את המגמות העיקריות של השנה וליהנות מאוסף מעניין, משעשע לעיתים, של רעיונות, שאיך זה שלא חשבו עליהם קודם.

9 צפייה בגלריה
גאדג'טים CES
גאדג'טים CES
גאדג'טים CES
(צילום: יח"צ)
ובאמת, אי אפשר לטעות במגמות של 2020: בינה מלאכותית, בינה מלאכותית ושוב בינה מלאכותית. מחשבים, טלפונים, טלוויזיות, מכוניות - כולם מתהדרים בבינה מלאכותית. סקר שערכה IBM לקראת התערוכה מצא כי שלוש מכל ארבע חברות בעולם כבר משתמשות בבינה מלאכותית או בוחנות הטמעה שלה.
בכל שנה מוצפת CES במכשירי טלוויזיה מכל הסוגים. במשך שנים רבות הטכנולוגיה העומדת בבסיסם עמדה במקום, אבל בשנתיים האחרונות היה שינוי דרמטי, והפעם אין ספק שזהו הדור הבא של המסך הביתי: הצגים מגיעים בגדלים יוצאי דופן ובאיכות תצוגה שמאיימת לעבור את יכולת הראייה של העין האנושית. יש כבר טלוויזיות נגללות כמו של LG, ויש טלוויזיות מסתובבות על ציר כמו של סמסונג, והמסכים באיכות 8K מאיימים לרשת את צגי ה-4K. יתרה מזאת: הטלוויזיה החכמה נעשית חכמה יותר - מתחברת בקלות לתכני סטרימינג ברשת, וגם מצייתת להוראות קוליות דרך עוזרות דיגיטליות כמו של גוגל או אמזון.
וכן, אין CES בלי רובוטים: רואים אותם בכל פינה בתערוכה, קטנים וחמודים, ולרוב - סיניים. אבל אסור לטעות: אלה לא רובוטים אנושיים כמו בספרי אסימוב. לרוב מדובר במכשירים קטנים, די מוגבלים, שנועדו לשעשע ילדים ולסייע למבוגרים במטלות בסיסיות. הרובוטים המתוחכמים יותר מוצבים במקומות ציבוריים על תקן מדריכים. הרובוטים של קינאן (Keenan) הסינית, למשל, יובילו אתכם לנקודה הנכונה בשדה התעופה או לחדר הנכון במלון. לרובוטים של פודוטק (PuduTech), גם היא סינית, יש פנים דמויי חתול, והם מגישים אוכל בכמה מסעדות בסין: הטבחים מעמיסים את המגשים על הרובוט, והוא מסיע אותם לשולחן הנכון באמצעות חיישנים וראיית מכונה. אגב, אם עומדים בדרכו הוא עוקף בזריזות. בדקנו.
9 צפייה בגלריה
רובוט בתערוכת CES
רובוט בתערוכת CES
רובוטים בכל פינה
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
CES 2020
CES 2020
CES 2020
(צילום: רויטרס)
ומכל הרובוטים, מי שהפתיעה בתחום הייתה דווקא סמסונג הקוריאנית, שהציגה את בולי (Ballie), כדור קונספט רובוטי ידידותי שמתרוצץ בבית, ממלא הוראות קוליות ומפעיל את השואב הרובוטי או את התריסים החשמליים. האם נוכל לרכוש השנה את בולי בחנויות הגאדג'טים? לגמרי לא בטוח: מניסיון העבר, חלק גדול משלל הגאדג'טים והמוצרים המוצגים ב-CES לעולם לא יראו אור, או ייכשלו לחלוטין בשוק. נראה שהדבר נכון גם לחלק מהחידושים הנסקרים כאן.
כותרת ביניים
מי לא מכיר את הבעיה: צילומי וידיאו וסטילס שצולמו בסמארטפון במצב האנכי הטבעי שלו מוצגים על המסך הרחב של המחשב או הטלוויזיה ברצועה קטנה יחסית, שמשני צידיה רצועות שחורות.
9 צפייה בגלריה
טלוויזיית Sero של סמסונג
טלוויזיית Sero של סמסונג
הטלוויזיה המסתובבת של סמסונג
(צילום: סמסונג)
יצרניות הטלוויזיה, שכבר עשו אותן דקות, קמורות, נגללות או שקופות, הגו השנה את רעיון הטלוויזיה המסתובבת על צירה: ב-CES אפשר לראות דגמים כאלה אצל כמה יצרניות סיניות, שהבולטת בהן היא TCL, אבל רק סמסונג השכילה למצב את הדגם המסתובב החדש שלה, Sero, כ"טלוויזיה לדור הצעיר", זה שרואה בה בעיקר מסך שאפשר דרכו לשקף את מסך הסמארטפון. Sero, אם כן, שמגיעה בגודל 43 אינץ', נועדה בעיקר לצעירים, אלה שצופים בסרטוני טיק טוק או אינסטגרם אנכיים לא פחות ואולי יותר מאשר בסרטים אופקיים. המסך שלה משקף (אם תרצו, עושה Mirroring) את הסמארטפון בקלות (גם כשמדובר באייפון ובמכשירים אחרים שאינם מתוצרת סמסונג). הוא עוקב אחר הסמארטפון שבידי המשתמש ומתאים את עצמו למצבו האחיזה שלו: כשמביטים בסמארטפון במצב אופקי, למשל בצפייה בסרט, גם Sero תעבור למצב אופקי. אבל כשנכנסת שיחת וידיאו במצב אנכי היא תסתובב על צירה, ותציג את התמונה האנכית על מלוא המסך.
כותרת ביניים
האב-טיפוס למגן השמש החכם (כן, בינה מלאכותית) של חברת בוש מבטיח לתקן דיגיטלית בעיה שמטרידה את הנהגים כבר כמעט 100 שנה: בוהק קרני השמש המסנוורות, שעלול לגרום לעיוורון זמני ולתאונה.
9 צפייה בגלריה
Virtual Visor
Virtual Visor
Virtual Visor. כי נמאס להסתנוור בזמן הנהיגה
(צילום: יח"צ)
המערכת הממוחשבת, Virtual Visor, כוללת מצלמה קטנה המופנית אל פני הנהג, וצג LCD שקוף המשמש מגן וירטואלי. המערכת עוקבת אחרי האור והצללים הנופלים על הפנים, מאתרת את מיקומן המדויק של העיניים, וכשהיא מזהה סנוור - מחשיכה את האזור המסנוור במסך השקוף. היתרון הוא ש-90% מהמסך נשאר שקוף בכל עת, כך שהנהג עדיין יכול לראות את המתרחש בחזית הרכב טוב יותר מאשר עם מגן מסורתי.
המצלמות הפונות כלפי הנהג (צגי הנהג) עומדות להיות דבר שבשגרה, ובוש בטוחה כי המערכת שלה לא רק תעזור בהצלת חיים, אלא גם תביא לחיסכון ולשיפור בנוחות הנסיעה.
כותרת ביניים
חברת LG מתעקשת להפוך גם את המטבח שלנו לעתיר טכנולוגיה דווקא דרך המקרר. InstaView ThinQ, שזכה בפרס החדשנות של התערוכה, עוקב אחר מוצרי המזון הנכנסים ויוצאים מהמקרר באמצעות ראייה מלאכותית (בינה מלאכותית כבר אמרנו?), והוא מאפשר ניהול מלאי והזמנה אוטומטית של מוצרים חסרים.
9 צפייה בגלריה
מקרר InstaView ThinQ
מקרר InstaView ThinQ
נגמר החלב, אבל הזמנתי חדש!
(צילום: יח"צ)
מלבד זאת, המקרר הוא גם אספן מתכונים, ויודע להציע מתכון מתאים על בסיס המוצרים שנמצאים בתוכו בלבד. כל המידע מנוהל ממסך מחשב גדול הממוקם על הדלת הקדמית, שמאפשר כמובן גלישה באינטרנט. וזה לא הכל: נקישה עליו - והמסך הופך שקוף ומציג את תכולת המקרר.
ויש גם גימיק חדש למי שמאס בקוביות הקרח המלבניות: כדורי קרח. זה אולי נראה מוזר בתחילה, אבל חכו שתראו את הקוקטייל שלכם כשבתוכו שט כדור בדולח בקוטר 5 ס"מ, עשוי קרח.
כותרת ביניים
Infinite, המקרן הנייד של חברת Hachi, יכול להפוך כל משטח בבית או במשרד למסך מגע, ומיועד לעבודה, למשחק ולמצגות.
במכשיר, המשתמש בטכנולוגיה דומה לזו שמאפשרת מקלדת וירטואלית, אפשר לשלוט גם עם פקודות קוליות באמצעות הסייעת אלכסה של אמזון. הוא מתקשר אלחוטית לסמארטפון - אייפון או אנדרואיד - ואפשר להפעיל באמצעותו מגוון גדול של אפליקציות, פשוט באמצעות הקרנת המסך על המשטח. כך, למשל, אפשר לנגן באפליקציה המדמה פסנתר על שולחן המטבח הביתי.
9 צפייה בגלריה
Infinite
Infinite
Infinite. אלף דולר והוא שלכם
(צילום: יח"צ)
ה-Infinite הוא מעין מחשב זעיר כשלעצמו: שוקל פחות מ-3 ק"ג ומגיע עם סוללה מובנית, מצלמה זעירה, צג HD, מיקרופון, שני רמקולים ומעבד סנאפדרגון 670. החברה מייעדת אותו גם לשימושם של מוזיאונים, שיכולים לספק בעזרתו חוויה אינטראקטיבית. בחו"ל אפשר יהיה להשיגו מהחודש הבא תמורת 1,000 דולר.
כותרת ביניים
אין תסכול גדול יותר מנחירות הלילה, שהן גם מפגע אקוסטי סביבתי וגם סכנה אמיתית לנוחר/ת. במשך השנים הופיעו בשוק מוצרים טכנולוגיים שהתיימרו להעיר את הנוחר על ידי מכות חשמל (עדינות, אבל דוקרות) בכף היד, או בהשמעת צפצופים ישירות לתוך האוזן. זה היה אכזרי ולא תמיד יעיל. הכרית החדשה Motion Pillow, שפותחה בקוריאה, עושה את מה שצריך לעשות באמת: יחידת ההפעלה שלה מזהה את צלילי הנחירות מיד בתחילתם, ואז מניעה את הכרית בעדינות, בתנועה גלית, על ידי ריקון אוויר. הרעיון הוא שהכרית משנה את תנוחת השינה, מה שלרוב מפסיק או לפחות מחליש את הנחירות.
9 צפייה בגלריה
כרית Motion Pillow
כרית Motion Pillow
עדיף ממכת חשמל. Motion Pillow
(צילום: יח"צ)
מדובר במערכת ממוחשבת לומדת: היא עוקבת אחר תבנית השינה של הנוחר ויודעת לזהות את נקודות הזמן שבהן הוא נקלע בדרך כלל לסופת נחירות. כך היא יודעת לכוון מראש את זווית התנוחה בדרך שמפחיתה את הנחירות. וכמובן, המידע שנאסף במשך הלילה נשמר וניתן לניתוח ולהפקת תובנות רפואיות.
אגב, ליתר ביטחון, הכרית עשויה שכבות של חומר סופג רעשים, שבוודאי עוזר לפחות למנוחת הלילה של בני הזוג.
כותרת ביניים
אם דלת הבית שלכם עדיין ננעלת בעזרת מפתח, כזה עם שיניים או חריצים, אתם ממש לא בעניינים. CES מציגה עשרות פתרונות נעילה מתוחכמים לבית, מבוססי קודים ואפליקציות ו"אינטרנט של הדברים". דווקא הפתרון של נטאטמו (Netatmo) הצרפתית נראה מתוחכם בפשטותו: מפתח פיזי שיש לסובב בתוך חור המנעול, אבל במקום מנגנון פיזי של שיניים, בריחים וקפיצים, הוא כולל שבב NFC אלחוטי מתקדם בעל קוד ייחודי.
9 צפייה בגלריה
Netatmo
Netatmo
שבב NFC מתקדם. Netatmo
(צילום: יח"צ)
טכנולוגיית NFC משמשת להעברת מידע במגע בין שני סמארטפונים, או לתשלום באמצעות נגיעה בלבד בעמדת תשלום. כאן מוטמע רכיב ה-NFC בתוך המפתח. את קוד הנעילה אפשר להחליף בכל רגע, וכמובן למחוק ולנטרל את הקוד של מפתח שאבד. כל מפתח יכול לפתוח כמה דלתות. ומלבד זאת, אפשר לפתוח את הדלת גם בלי מפתח, באמצעות אפליקציה, בתקשורת בלוטות'.
מנעולים מתקדמים משתמשים במנוע חשמלי שמסובב את הבריחים: בנטאטמו הפעלת הבריחים נעשית על ידי סיבוב ידני של המפתח, מה שמאפשר להשתמש בסוללות רגילות (שיספיקו לשנתיים). בחברה נמנעו במכוון מאופציית גישה מרחוק: כל האקר מתחיל יאמר לכם באיזו קלות אפשר להתגבר על מנעול כזה. אגב, אם אתם רוצים לאפשר לאורחים להיכנס בעצמם תוכלו לשלוח להם קוד באינטרנט.
כותרת ביניים
אחד מכוכבי המצגת של סמסונג בתערוכה היה בולי (Ballie), רובוט קונספט קטן בצורת כדור טניס, שגם מתגלגל עצמאית, ונועד לסיוע ביתי. על פי החברה, הוא יכול להיות מאבטח, מאמן כושר, מדריך לשימוש במכשירים, וגם להיות חבר לילדים ולחיות מחמד.
בסרטון ההדגמה בתערוכה בולי פותח את התריסים בבית, מפעיל את הטלוויזיה, וכשהבית מתלכלך - מזניק את שואב האבק האלחוטי לעבודה.
סמסונג אינה הראשונה שמציגה רובוט כבן לוויה: רוב הרובוטים מהסוג הזה נשארו עד כה קונספט בלבד או נכשלו בשווקים - אך נראה שהיא בונה הפעם על ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית, שהופכת אותו לאופציה ריאלית. על כל פנים, סמסונג עדיין לא הצהירה על מועד תחילת השיווק או על המחיר. הכותב היה אורח חברת LG בלאס וגאס