הסמארטפון שלכם, זה שאתם אוחזים עכשיו כשאתם קוראים את הכתבה הזאת, הוא אולי המקור הזיהום הגדול ביותר שנמצא בסביבתכם. מצטברות עליו שכבות של חיידקים ובקטריות, ובימים אלה הם עלולים לכלול גם מצבורים של נגיפי קורונה (תשאלו את טוביה צפיר, שמאמין שנדבק מאייפון). זו הסיבה שהמודעות לניקוי הסמארטפון עלתה מאוד בימים האחרונים, ואיתה השאלה המקננת בלב: האם משהו מכל שיטות הניקוי בכלל יעיל נגד נגיף הקורונה?
אין אביזר שנמצא בשימוש יותר גדול מהטלפון שלנו. לפי מחקרים אנחנו נוטלים את הסמארטפון לידינו עשרות פעמים ליום, ובימים האלה קרוב לוודאי שאף יותר מהרגיל. האצבעות שלנו, שלוחצות על מתג האור או כפתור המעלית, פותחות את ידית הדלת ונתמכות במעקה המדרגות, קולטות זיהומים לאורך כל היום ומעבירות אותם לטלפון. אנחנו גם מניחים את המכשיר על אינספור משטחים מזוהמים במהלך היום – שולחנות, דלפקים, מושב באוטובוס. אחר כך, בבית, אנחנו מניחים אותו על השיש במטבח או הכרית במיטה.
3 צפייה בגלריה
ניקוי סמארטפון
ניקוי סמארטפון
תתרחקי מהטלפון שלי, קורונה
(צילום: Shutterstock)
מחקר של אוניברסיטת אריזונה מצא שכמות הזיהומים והבקטריות שמצטברת על הטלפונים שלנו, גבוהה פי עשרה יותר ממה שנמצא על מושב האסלה, ולו בגלל שהמושבים האלה מנוקים בתדירות גבוהה יותר מהסמארטפונים שלנו. שלא לדבר על המנהג הנפוץ לקחת את הטלפון לשירותים, מה שהופך אותו למדגרה של חיידקים ונגיפים.
מי שנחשף לאנשים הנושאים את נגיף הקורונה עלול להימצא בסכנת הידבקות לא רק מהאוויר או ממגע איתם, אלא גם דרך הטלפון שלו. מחקר חדש של חוקרים במרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן מצא שהווירוס מתפשט באמצעות נוזלים כמו רוק ונזלת בפעולות התעטשות ושעול. חלק מזה עלול להגיע לטלפון שלנו, ומשם לפנים שלנו ולאצבעות. וכמו שאנחנו יודעים, כולנו נוטים לגעת בפנים שלנו לאורך כל היום, והנה הושלם מחזור ההדבקה של הנגיף.
3 צפייה בגלריה
ניקוי סמארטפון
ניקוי סמארטפון
במה לא להשתמש? לא שפשוף, לא התזה, רק מטלית רכה
(צילום: Shutterstock)
המחקר המטריד באמת, שמכה גלים בימים האחרונים, הוא מחקר גרמני שמצא שנגיף הקורונה יכול לשרוד לא רק על בני אדם אלא גם על משטחים חלקים כמו מתכת, זכוכית או פלסטיק, ואורך החיים שלו עשוי להגיע עד תשעה ימים בחלק מהמקרים. המאמר פורסם בכתב העת Journal of Hospital Infection והוא מנתח 22 מחקרים על וירוס הקורונה, כולל הסארס וקרובי משפחה נוספים שלו.
מתכת, זכוכית ופלסטיק הם בדיוק החומרים שמהם עשוי הסמארטפון שלנו ומכאן הדאגה: המכשיר עלול להיות גורם הדבקה מתמשכת. מה עושים? החוקרים סבורים שניתן להפחית את כמות הקורונה באמצעות חיטוי המשטחים, מעטפת הטלפון במקרה הזה. אבל צריך לשים לב שלא מדובר בחיסול של הקורונה שעל המכשיר. למעשה, לפי פרסומים מקצועיים אין דרך ביתית לחסל את הקורונה וכל תהליכי הניקוי, גם שטיפת הידיים, מצליחים בעיקר לחסל חיידקים ובקטריות ובמקרה של קורונה רק לצמצם את הכמות שהצטברה.
3 צפייה בגלריה
סמארטפון Redmi Note 8 Pro
סמארטפון Redmi Note 8 Pro
מתכת, זכוכית, פלסטיק, החומרים שמאכלסים קורונה
(צילום: ynet)
החוקרים הגרמניים ממליצים על חיטוי בנתרן תת-כלורי 0.1% (מלבין) או באתנול בריכוז 62%-71%. בסביבה הביתית יש להשתמש במטליות ספוגות בחומר החיטוי ולנקות מתגים, ידיות דלת ואזורי הכנת האוכל במטבח. כל זה לא מתאים לניקוי סמארטפונים. כאן מדובר במשטחים שעלולים להיפגע מניקוי בחומר חריף או משפשוף חזק מדי.
לשמחתנו, יצרניות הסמארטפונים סמסונג ואפל פרסמו לאחרונה הנחיות מעודכנות לשיטת ניקוי הטלפונים ומכשירים אלקטרוניים נוספים. החשש העיקרי הוא מחדירת נוזלים במכשירים שלא עמידים בפני מים, ומפגיעה בציפוי המסך העדין, שנועד למנוע טביעות אצבעות על המסך. האם להשתמש בחומרי חיטוי? במקרה של אפל החברה ממליצה על מטליות חיטוי Colorox, שאינן נמכרות בישראל. המקבילות הישראליות עשויות להיות מטליות חיטוי 99.9% של סנו או מגבונים אנטי-בקטריאליים של ד"ר פישר.
שיטת חיטוי נוספת היא באמצעות מכשירים שמקרינים קרינת UV-C. הקרינה הזו ידועה כאפקטיבית כלפי חיידקים ובקטריות אך אין שום מחקר שבדק אפקטיביות על וירוסים, ובעיקר לא על קורונה. ניתן לרכוש מכשירי חיטוי כאלה, כמו למשל מכשיר ה-PhoneSoap ובחו"ל יש מרכזי שירות לסמארטפונים, שנותנים שירות לחיטוי מכשירים סלולריים ללקוחות.
סיימתם לנקות ולחטא את הסמארטפון שלכם? כדאי לנסות ולצמצם את קצב ספיחת הזיהומים שלו מחדש: להשאיר אותו קרוב אליכם, לא להניח אותו בשום מקום זולת כיס או תיק, לא לתת לאחרים להשתמש בו ולגעת בו רק בידיים שטופות היטב.

ההנחיות של סמסונג

  • כבו את הטלפון
  • הסירו את כיסוי הטלפון
  • נתקו אוזניות או כל מכשיר חיצוני אחר
  • נגבו את המכשיר מכל צידיו עם מטלית רכה, ללא סיבים
  • אל תשתמשו בחומרי ניקוי כלשהם על המכשיר עצמו
  • אל תשתמשו בתרסיסי ניקוי או מלבינים בהתזה
  • טבלו את המטלית במעט מים מזוקקים או חומר חיטוי מבוסס מלבין או אלכוהול, ושפשפו בעדינות ללא הפעלת כוח
  • יש לנקות בנפרד גם את הכיסוי וגם את האוזניות

ההנחיות של אפל

  • נתקו את כל הכבלים וכבו את האייפון
  • השתמשו במטלית רכה, שאינה מותירה סיבים ומעט לחה - כגון מטלית לניקוי עדשות
  • ניתן להשתמש במגבון 70% אלכוהול איזופרופיל או במגבוני חיטוי של Clorox ולנגב בעדינות את המשטח החיצוני של האייפון
  • אין להשתמש באקונומיקה
  • היזהרו שלא תחדור לחות לאחד מהפתחים ואל תטבלו את האייפון בחומר ניקוי
  • אין להשתמש בתרסיסי ניקוי או באוויר דחוס
  • ניתן לנקות בעדינות את שטח הפנים החיצוני של ה-AirPods ואת ה-EarPods במגבוני חיטוי
  • אין להשתמש במגבונים על רשת הרמקול
  • הימנעו מהצטברות של לחות בפתחים
  • אל תשרו את ה-AirPods או את ה-EarPods בחומר ניקוי כלשהו. אל תשימו את ה-AirPods או ה-AirPods Pro מתחת למים.
  • הניחו להן להתייבש לחלוטין לפני שתשימו אותן במארז הטעינה.