עסקת המכירה של טיקטוק - אחד מהפרויקטים השנויים יותר במחלוקת של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, יורדת סופית מהפרק: הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי במסגרת הבחינה המחודשת של הצעדים שנקט טראמפ בכהונתו, גם עסקת המכירה של טיקטוק לחברה אמריקאית מושעית לצמיתות.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטיקטוק
דונלד טראמפ וטיקטוק
העסקה שכבר לא תצא לפועל. דונלד טראמפ וטיקטוק
(עיבוד תמונה. צילום: רויטרס, EPA)
בחודשים האחרונים האפשרות לקיום העסקה התמוססה בין כותלי בית המשפט, זאת לאחר שטיעוני בייטדאנס הסינית - החברה שטיקטוק נמצאת בבעלותה - הציגה טיעונים משפטיים משכנעים והטילה דופי חוקי באישור של עסקה כזאת. במקביל נפתח ערוץ תקשורת בין בייטדאנס לבין מומחי ביטחון לאומי בארה"ב, באשר לסוגיית איסוף המידע והאפשרות שדאטה על אזרחים אמריקאים יעבור לממשל הסיני. ממשל ביידן אמור לבחון את הנושא מחדש ולשקול את הצעדים בנושא, אולם עסקת המכירה ירדה מהשולחן.
ההחלטה להעביר את טיקטוק לבעלות של חברה אמריקאית עוררה סערה בעולם ההייטק, הרגולציה והעסקים. ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט הייתה קרובה לרכישת האחזקות בחברה, אולם בסופו של דבר ההצעה הרלוונטית הייתה משותפת לחברת אורקל ולענקית הקמעונאות וולמארט. בתקופה הקרובה אמור ממשל ביידן לחזור ולבחון מחדש את ההיבטים המשפטיים והביטחוניים שהועלו במסגרת כהונת טראמפ, בנוגע לחברו טכנולוגיה סיניות - ולא רק לגבי טיקטוק.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. יבחן את הסוגיה מחדש
(עיבוד תמונה. צילום: Shutterstock, AP)
הקמפיין של טראמפ נגד טיקטוק הרים לא מעט גבות בחודשים האחרונים לכהונתו. בין היתר, הוא חתם על צו נשיאותי שמחרים את בייטדאנס הסינית, והתערב באופן אישי בגיבוש תנאי העסקה. טראמפ הודיע כי נתח משמעותי מעסקת הרכישה יועבר לקופת האוצר במדינה, כתנאי לקיומה.
בטיקטוק לא נשארו חייבים. זמן קצר לאחר שנחתם הצו הנשיאותי שאמור היה להחרים אותה, הרשת החברתית הגישה תביעה בבית המשפט הפדרלי כנגד ממשל ארה"ב. לטענת טיקטוק, הממשל "התעלם מהמאמצים שלנו לטפל בכל הסוגיות שהועלו". בנוסף טענו כי הצו הנשיאותי, שמאלץ את טיקטוק הלכה למעשה למכור את הפעילות שלה בארה"ב לחברה אמריקאית, מפר את הזכות של החברה להליך הוגן.