הטכנולוגיה נרתמת למאבק בנגיף הקורונה: במעבדת החדשנות Impact Labs יזמו שיתוף פעולה עם אגף המעבדות של בית החולים איכילוב, כדי לסייע בהתמודדות עם כמויות הולכות וגוברות של בדיקות קורונה. הרעיון הבסיסי - לייעל את תהליכי הבדיקה ולהפוך אותם לאוטומטיים, במטרה למנוע הידבקויות של צוותי מעבדה וצוותים רפואיים בנגיף, להצליח להגביר את קצב הבדיקות, ולשחרר כוח-אדם חיוני שעובד כיום במעבדות מסביב לשעון.
2 צפייה בגלריה
פרויקט לאוטומציה של בדיקות קורונה
פרויקט לאוטומציה של בדיקות קורונה
פרויקט לאוטומציה של בדיקות קורונה
(צילום: אימפקט לאבס)
"אחרי שקראתי על אירוע ההדבקה של הצוותים באיכילוב בשבוע שעבר, התחלתי להתעניין בתהליך הבדיקה", מספר ספי אטיאס, מנכ"ל אימפקט לאבס. "מתברר שכל התהליך, מרגע שמגיעות הבדיקות מהשטח ועד שהן נכנסות למעבדת PCR - הוא ידני. זה גם מסכן את הצוותים במעבדה, וגם נורא מאט את התהליך כולו. כתבתי לאיכילוב בעמוד הפייסבוק שלהם, וסיפרתי שיש לנו זרועות רובוטיות ושאנחנו יכולים לבדוק אפשרות של אוטומציה. הם מיד נענו, שלחנו צוות שלנו לאיכילוב לראות דגימות מהתהליך, והתחלתי לגייס אנשים לטובת הפרויקט הזה".
האוטומציה רלוונטית לחלק מסוים בתהליך הבדיקה, והיא אמורה להיעשות באמצעות זרועות רובוטיות. "אנחנו מדברים פה על החלק היותר מסוכן של התהליך", מסביר חנוך גולדשמידט, מנהל אגף מעבדות באיכילוב. "זה החלק שבו עובד מעבדה יושב ופותח את המבחנות עם הדגימות בתוך מנדף, מבצע מזיגה של חומרים, ואת כל הפעולות הטכניות האלה צריך לעשות בכמות מאוד גדולה, עם צוות שחוק שעושה עבודה מסוכנת. הם כרגע בונים אב-טיפוס במעבדה שלהם, אנחנו נבדוק אותו ונוודא שהוא מצליח לעבוד ברמת אמינות גבוהה של קליניקה, ואם כן - נטמיע את האוטומציה בתוך תהליך העבודה שלנו".
מדובר בפתרון שעשוי לתת מענה לבטן הרכה של מערכת הבריאות. "יש הזנחה של כוח האדם במעבדות לאורך השנים", אומר גולדשמידט, "הזנחה של השכר והתקינה במעבדות שבאה עכשיו לידי ביטוי. מעבדנות זה מקצוע, אנחנו מתמחים בלעשות את העבודה ברמות הכי גבוהות של אמינות ודיוק, ולא יכולים להרשות לעצמנו שמישהו יקבל תשובה שגויה. רובוטיקה יכולה מאוד לעזור לנו בזה, כמובן אחרי שווידאנו שהיא עובדת כמו שצריך. בצד האופטימי - זו שעה יפה במדינת ישראל, שבה רואים חיבורים בין התעשייה לבין הקליניקה, חיבורים שאיכילוב מתמחה בהם".
2 צפייה בגלריה
פרויקט לאוטומציה של בדיקות קורונה
פרויקט לאוטומציה של בדיקות קורונה
רובוט Sawyer של חברת ICOBOTS
(צילום: אימפקט לאבס)
אל הפרויקט הזה נכנסו בכל הכוח חברת ICOBOTS עם הזרועות הרובוטיות, וחברת Bright Machines, המפתחת מכונות חכמות ואוטומטיות, שתרמה כוח אדם ומכונות. "נרתמנו מתוך רצון לעזור ככל האפשר במציאת פתרון אוטומטי לביצוע הליכים של בדיקות קורונה", מספר דורון אספיר, מנהל מוצרים בחברה. "כולם עושים את זה בהתנדבות ומסביב לשעון. יש כאן פרויקט שמוקם מאפס, ואמור לתפקד תחת אילוצי זמן מאוד קשוחים. אנחנו עובדים קשה כדי להצליח לספק פתרון בהקדם האפשרי, אבל עוד לא יודעים לומר מתי זה יקרה".
אם הכל ילך כשורה, כבר ביום חמישי הקרוב יוכלו להציג אב-טיפוס מתפקד לצוות באיכילוב. משם, התקווה היא שתהליכי האישור יעברו בצורה חלקה, ושהמערכת האוטומטית תוכל להיות מוטמעת גם במעבדות בבתי-חולים אחרים. "בימים כתיקונם תהליכי האישור כנראה היו לוקחים חודשים ארוכים", אומר גולדשמידט, "אבל היום כולם מבינים את הצורך ופועלים במהירות".
ויש גם קושי כלכלי ברור: באימפקט לאבס מספרים שבינתיים אין שום משאב כלכלי שנותן תמיכה לפרויקט. "הגשנו קול קורא לתמיכת רשות החדשנות", מספר אטיאס, "אבל אנחנו לא יודעים כמה זמן זה ייקח. כרגע אנחנו צריכים כל שקל כדי שנוכל להפחית את הסיכון של צוותי המעבדה בהידבקויות ולהגביר את קצב הבדיקות".