התפתחות בתביעה הייצוגית נגד ענקית הטכנולוגיה גוגל ומצב "אינקוגניטו": בסוף השבוע האחרון הודיעה השופטת לוסי קו כי התביעה הייצוגית, שהוגשה בחודש יוני האחרון לבית המשפט בקליפורניה, תגיע לכדי בירור משפטי ולא תידחה על הסף. בגוגל ביקשו לסלק את התביעה, אך השופטת דחתה את הבקשה.
1 צפייה בגלריה
מצב גלישה בסתר
מצב גלישה בסתר
מצב גלישה בסתר
(צילום מסך)
על פי כתב התביעה הייצוגית מבקשים התובעים מענקית הטכנולוגיה פיצוי בגובה של לפחות 5 מיליארד דולר, בטענה כי מצב "אינקוגניטו" (או בעברית: גלישה בסתר), שווק למשתמשים כמצב גלישה פרטי - כלומר כזה שאינו מאפשר איסוף מידע על-ידי גוגל ועל ידי אתרים ושירותים אחרים, כשבפועל נעשה איסוף מידע גם בחלונות גלישה בסתר, והממד הפרטי קשור אך ורק ברישום האתר בהיסטוריית החיפוש של המשתמשים.
התביעות נגד גוגל:
השופטת קו טענה כי "גוגל לא הודיעה למשתמשים כי היא ממשיכה באיסוף מידע גם בשימוש במצב גלישה פרטי", והחליטה כי התביעה הייצוגית לא תידחה על הסף ותתברר בבית המשפט. בגוגל טוענים כי בכל פתיחת חלון חדש בדפדפן כרום תחת מצב אינקוגניטו, החברה מבהירה למשתמשים כי גוגל וחברות צד שלישי עשויות להיות חשופות למידע, וכי מצב גלישה בסתר מיועד להסתרת הפעילות מהיסטוריית החיפושים בלבד. בנוסף נטען כי תנאי השימוש של גוגל מבהירים זאת.
למרות זאת, במקרים רבים הציבור הרחב אינו ער לעובדה שהמידע שלו בשימוש במצב גלישה בסתר ממשיך להיות חשוף. זאת לעומת חלקים קטנים בציבור שנחשבים לבעלי מודעות טכנולוגית גבוהה ומכירים את ההבדלים בין מצב גלישה בסתר לבין גלישה רגילה בדפדפן. לא ברור האם התביעה אכן תוליד שינוי מהותי באופן ההתנהלות של גוגל במצב אינקוגניטו או תחייב את ענקית הטכנולוגיה בפיצויים כלשהם עבור המשתמשים.
לפני חודשיים הודיעה גוגל כי בכוונתה להפסיק באופן מדורג את פרקטיקת איסוף המידע באמצעות עוגיות (Cookies) של חברות צד שלישי בדפדפן כרום. החברה הודיעה כי היא עובדת על שורה של כלים טכנולוגיים שיהיו פולשניים פחות וימלאו את מקומן של העוגיות, אולם שינוי זה לא צפוי להגיע למשתמשים בשנתיים הקרובות לפחות.