לרשת יש בעלים חדשים. טוב, זה לא לגמרי מדויק, אבל קוד המקור של ה-WWW (ראשי תיבות של World Wide Web - רשת כלל-עולמית) נמכר אתמול (יום ד') כ-NFT תמורת 5.4 מיליון דולר באמצעות בית המכירות הפומביות סותבי'ס. זהותו של הקונה לא פורסמה. NFT היא טכנולוגיה מבוססת בלוקצ'יין שמאפשרת להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי. ואם כל העניין עדיין נראה לכם מוזר, אין לכם סיבה לחשוש: שום דבר לא צפוי להשתנות ואתם יכולים להמשיך לגלוש כרגיל.

עוד כתבות על NFT:

3 צפייה בגלריה
קוד המקור של הרשת
קוד המקור של הרשת
אישה צופה בקוד המקור של הרשת בסותבי'ס
(צילום: AFP)
מי שעומד מאחורי המכירה הוא טים ברנרס-לי, המדען הבריטי שהמציא בשנת 1989 את ה-WWW ושינה את חיינו לעד. האינטרנט כבר היה קיים, אבל ברנרס-לי המציא את המערכת שמאפשרת לשוטט בתוכו, או יותר נכון - לגלוש באתרים, באמצעות דפדפן. ההמצאה הזאת הובילה בעשור שלאחר מכן לחדירתו של האינטרנט אל הבתים של כל אחד ואחת מאיתנו.
אבל את הרשת עצמה אי אפשר באמת למכור. מה שנמכר בסותבי'ס זה בעצם יצירת אמנות בשם "זה שינה הכל", שמורכבת מארבעה פריטים: 9,555 שורות קוד שנכתבו בשנים 1990-1991, סרטון אנימציה באורך 30 דקות של הקוד, פוסטר דיגיטלי של הקוד ומכתב דיגיטלי שכתב ברנרס-לי ביוני 2021. "כפי שבעבר אנשים העריכו גרסאות חתומות של ספרים", כתב המדען הבריטי, "כעת יש לנו את טכנולוגיית ה-NFT, וחשבתי זה יכול להיות כיף ליצור עותק חתום של הקוד המקורי של דפדפן הרשת הראשון".
3 צפייה בגלריה
קוד המקור של הרשת
קוד המקור של הרשת
9,555 שורות של קוד
(צילום: AFP)
המחיר ההתחלתי של היצירה עמד על אלף דולר ולבסוף היא נמכרה ב-5,434,500 מיליון דולר. קסנדה האטון, האחראית על מדע ותרבות פופולרית בסותבי'ס, הסבירה את סוד הקסם של ה-NFT: "הסמליות, ההיסטוריה, והעובדה שהם מגיעים מהיוצר המקורי היא מה שהופך אותם לבעלי ערך - ויש הרבה אנשים שאוספים דברים בדיוק בגלל הסיבות הללו". במכירה של ברנרס-לי, הסבירה האטון, "נתנו לשוק להחליט מה יהיה הערך הסופי. רבים הגישו הצעה וכולם הסכימו שזה בעל ערך". ההכרזה על המכירה הפומבית הובילה לגל של ביקורת נגד ברנרס-לי - היו כאלה שזעמו על כך שהוא "מעז" למכור את קוד המקור של הרשת, אחרים מחו על המחיר הסביבתי (טכנולוגיית בלוקצ'יין צורכת כמויות עצומות של אנרגיה). בריאיון לגרדיאן הגן המדען על המכירה: "זה לגמרי מתיישב עם הערכים של הרשת. אני מוכר תמונה שאני יצרתי, עם תוכנת פייתון שאני כתבתי בעצמי, שמציגה איך הקוד היה נראה אם הוא היה תלוי על הקיר עם חתימה שלי". בנוסף, הבטיח להשתמש ברווחים כדי לתמוך במטרות שהוא ואשתו יבחרו.
3 צפייה בגלריה
טים ברנרס-לי
טים ברנרס-לי
טים ברנרס-לי. ספג ביקורת
(צילום: רויטרס)
מכירה של יצירות דיגיטליות כ-NFT הפכה לתופעה שאי אפשר להתעלם ממנה בשנה האחרונה: ג'ק דורסי, מייסד טוויטר, מכר את הציוץ הראשון שלו ברשת החברתית תמורת כשלושה מיליון דולר; המם המפורסם "ילדת האסון", שבו נראית ילדה מחייכת כשברקע בית עולה באש, נמכר תמורת כחצי מיליון דולר; והשיא היה כאשר יצירת אמנות דיגיטלית של האמן Beeple נמכרה תמורת כ-69 מיליון דולר. כל הפריטים האלה עדיין זמינים לצפייה ברשת, אבל כעת יש אנשים שיכולים להתגאות - וגם להוכיח - שהם הבעלים החוקיים שלהם.