עכשיו כבר אפשר לקרוא לזה משבר: השינוי במדיניות הפרטיות של וואטסאפ, אפליקציית המסרים הפופולרית ביותר בעולם, מביא משתמשים לשקול ברצינות את החלופות - בעיקר סיגנל וטלגרם, שטיפסו במהלך השבוע האחרון לראש טבלאות ההורדות בחנויות האפליקציות בכל העולם וגם בישראל. המגמה הזאת מייצרת קמטים של דאגה בקרב אנשי פייסבוק. הבוקר (ה') פרסמה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, פוסט חריג ובו היא מבקשת להפיג את החשש מתנאי השימוש החדשים.
1 צפייה בגלריה
עדי סופר-תאני
עדי סופר-תאני
עדי סופר-תאני
(צילום: שרון עמית, shutterstock)
"גם לוואטסאפ וגם לפייסבוק אין יכולת לראות את ההודעות הפרטיות שאנשים שולחים וגם לא לשמוע את השיחות שהם מנהלים. אנחנו לא יכולים לקרוא הודעות או לשמוע שיחות בין חברים, בני משפחה ושותפים לעבודה. כל מה שאנשים משתפים וכותבים בוואטסאפ הוא פרטי, ונשאר רק בין המשתתפים באותה השיחה", כתבה סופר תאני בעמוד הפייסבוק שלה.
הפוסט הזה מצטרף לשורה של צעדים שנעשו על ידי פייסבוק בימים האחרונים, בניסיון להבהיר את מהות השינויים ולמנוע את נטישת המשתמשים. בבלוג הרשמי של וואטסאפ פורסם פוסט מיוחד שמפרט בנוסח נגיש יותר את השינויים שנעשו במדיניות הפרטיות של הפלטפורמה, ולפיו ההבדל המרכזי בתנאי השימוש החדשים נוגע לאופן שבו אנחנו מתקשרים עם חשבונות עסקיים בוואטסאפ.
וואטסאפ הגדילה לעשות ופרסמה מודעות בימים האחרונים באחד העיתונים הגדולים בהודו - אחד השווקים המרכזיים שלה. המודעה מתייחסת בעיקר לשמועות שלפיהן וואטסאפ תוכל מעתה לאסוף מידע על תוכן השיחות ואף להאזין להן - ומנסה להפריך אותן ולהרגיע את המשתמשים. לפי דיווחים שונים, ממשלת הודו הולכת לפעול ולבחון את ההחלטה של וואטסאפ בכלים רגולטוריים.
זו ההזדמנות להבהיר שוב שוואטסאפ היא אפליקציה מוצפנת מקצה-לקצה, וזה אומר שתוכן ההודעות לא חשוף לשרתים ולאנשיה. מנגד, כן מדובר בשינוי מדיניות משמעותי: הוא מרחיב יותר את שיתוף המידע שנאסף עם פייסבוק ועם יתר הפלטפורמות שלה, וחשוב מזה - הוא מחייב. בשנת 2016 יכולנו לבחור שלא לאשר את שיתוף המידע הזה, ורבים מהמשתמשים אכן עשו זאת. הפעם - אין לנו ממש ברירה. והנה עוד משהו לחשוב עליו: שינוי המדיניות הזה תקף לרוב המוחלט של משתמשי וואטסאפ בעולם - מלבד אלה שבמדינות האיחוד האירופי. זאת מכיוון שמדינות אלה כפופות לרגולציית ה-GDPR, שם וואטסאפ לא הייתה יכולה לעשות מהלך כזה. וזה, לכל הפחות, אומר דרשני.