פייסבוק מהדקת אחיזה: משתמשי וואטסאפ ברחבי העולם החלו לקבל התראות על עדכון בתנאי השימוש ובמדיניות הפרטיות של אפליקציית המסרים הפופולרית, במסגרתם וואטסאפ מודיעה כי היא תתחיל לשתף מידע בחודש הבא עם יתר הפלטורמות שבבעלות חברת-האם פייסבוק. עדכון זה ייכנס לתוקפו ב-8 בפברואר, ומשתמשים שלא יקבלו עליהם את התנאים המעודכנים ולא יסכימו לשיתוף המידע, יצטרכו להיפרד מהאפליקציה ולחפש תחליף.
2 צפייה בגלריה
תשתף מידע. וואטסאפ
תשתף מידע. וואטסאפ
תשתף מידע. וואטסאפ
(צילום: shutterstock)
מאחר שוואטסאפ עושה שימוש בהצפנה מקצה-לקצה, התוכן של מרבית ההודעות לא אמור להיות חשוף ואינו נאסף, זאת להוציא מקרים ספציפיים של עיכוב בשליחת הודעה מסיבות טכניות למשל, אז ההודעה ממתינה לשליחה על השרתים. לעומת זאת, מדיניות השימוש מפרטת את סוגי המידע שכן נאסף על ידי החברה, וכדאי לכל הפחות לקחת החלטה מושכלת לפני שלוחצים על כפתור למתן הרשאה.
וואטסאפ אוספת ועשויה לשתף מטא-דאטה טכני, כלומר סוג המכשיר שממנו אתם משתמשים, סוגי החיבור וגם נתוני מיקום במידה ואלה משותפים עמה. היא אוספת גם מידע על המשתמשים - מספרי טלפון ושמות משתמש, סטטוס בהנחה ויש לכם אחד, רשימת אנשי קשר וכן מידע על זמני ואופני השימוש באפליקציה.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק וואטסאפ ואינסטגרם
פייסבוק וואטסאפ ואינסטגרם
פייסבוק וואטסאפ ואינסטגרם
(צילום: shutterstock)
הצעד הזה מגיע אחרי כמה נסיונות בכיוון: מאז נרכשה אפליקציית המסרים על ידי פייסבוק בשנת 2014, אז הובטח כי היא תישאר מובחנת מהרשת החברתית ולא תשתף איתה כל מידע על משתמשים - נעשה ניסיון דומה שנתיים לאחר מכן לשתף מידע בין הפלטפורמות. אולם אז וואטסאפ לא התנתה את השימוש בשיתו מידע עם פייסבוק, ואיפשרה למשתמשים לבחור האם הם מעוניינים בכך או לא.
בחודשים האחרונים גם משתמשי משקפי המציאות המדומה "אוקולוס קווסט" - עוד רכישה של פייסבוק משנת 2014, נדרשו לאחד בין החשבונות שלהם - שהיו עד אז נפרדים לחלוטין, לבין חשבון פייסבוק פעיל, ובכך למעשה לאפשר לפייסבוק לאסוף מידע גם על משתמשי אוקולוס.
אפשר לשער כי העדכונים החדשים הם חלק מהאסטרטגיה הרחבה של פייסבוק לאחד בין הפלטפורמות השונות בבעלותה - כולל אינסטגרם, וואטסאפ, מסנג'ר ואוקולוס. אסטרטגיה זו באה לידי ביטוי בשנתיים האחרונות ביצירת מותג "משפחת האפליקציות של פייסבוק", באיחוד בין פלטפורמת מסנג'ר למסרים של אינסטגרם, בשיתוף מהיר בין השירותים וכן, גם בשיתוף מידע.
אף שבפייסבוק מסבירים את החיבורים האלה בדרך כלל בניסיונות לשיפור כלל השירותים שלה, למעבר חלק ובלתי מורגש בין אפליקציות ולמתן חוויית משתמש טובה יותר - אפשר לשער שגם למאמצים הרגולטוריים נגדה, ובכלל זה תביעות הענק בארה"ב והקריאות לפרקה יש חלק משמעותי בהחלטה לאחד את השירותים. ייתכן שבפייסבוק מקווים שככל שהפלטפורמות יהיו ארוגות יותר ובלתי מובחנות אלה מאלה - כך יהיה בלתי אפשרי לאלץ אותה לחזור בה מרכישות שבוצעו ולהפריד כוחות.