הסתערות הצרכנים על חנויות המזון, במטרה לאגור מלאי מוצרים למקרה שיידרשו להכנס לבידוד מחשש לחשיפה לנגיף הקורונה, מובילה לעליות מחירים. לכלכליסט נודע כי משחטות העוף עדכנו הבוקר (א') את הקמעונאים על עליית מחירים חדה ומיידית. על פי המידע שנמסר לקמעונאים, מחיר העוף יעלה בכארבעה שקלים לק"ג. כך, ק"ג עוף שלם טרי, שעלה עד עתה 11.5 שקלים לפני מע"מ לקמעונאי, יעלה מהבוקר 15.5 שקלים. בתוספת מע"מ והרווחיות הקמעונאית, מדובר במחיר לצרכן של כ-23 שקל לק"ג עוף שלם.
העלייה במחירים נרשמת, בין היתר, על רקע מחסור בידיים עובדות במשחטות העוף. בשל כך, צופים החקלאים שתחול עלייה במחיר הפירות והירקות. זאת, בדומה לתקופה של לפני החג כבכל שנה. משרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות טרם מצאו פתרון שיוביל להגבלת התייקרויות אלה, כפי שנקטו בעבר עם פתיחת מכסות ייבוא.
1 צפייה בגלריה
מרכז הקניות בשדרות
מרכז הקניות בשדרות
מרכז הקניות בשדרות
(צילום: מתן צורי)
בתוך כך, ההסתערות על רשתות השיווק בסוף השבוע נמשכת גם הבוקר, ובסניפים יש נוכחות לקוחות פי 2.5 מיום ראשון רגיל. הספקים טוענים כי יש בידם מלאים ויוכלו לספק את מלוא הביקושים. מערך האונליין של הרשתות מתקשה לעמוד בביקושים, וההזמנות שמתבצעות כעת יסופקו רק בתחילת השבוע הבא.
אתמול נמסר ממשרד ראש הממשלה, על רקע ההסתערות על רשתות המזון, כי "מפעלי המזון בישראל ממשיכים וימשיכו לעבוד כסדרם. יש מלאים גדולים לרשתות המזון. ייבוא המזון לישראל נמשך. כל אלה יוצרים מלאי גדול ולכן אין צורך או הצדקה באגירת מזון. כמו כן, הנגישות לרשתות המזון והפארם תימשך".
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, ח"כ לשעבר אבשלום (אבו) וילן, אמר: "צפירת הרגעה. החקלאות הישראלית יודעת לספק את כל התוצרת הטריה ירקות פירות בשר ביצים חלב ומוצריו. אין מחסור גם באורז סוכר ובשר המיובא מחול. גם אם בימים הקרובים אנשים יתבקשו להשאר בביתם כל חנויות המזון יהיו פתוחות והתוצרת שלנו החקלאים תמשיך לזרום כסדרה".