אם אתם קוראים לעצמכם אוהדי ספורט, בטוח שכבר הבחנתם מזמן שהטכנולוגיה משתלטת על התחום. ובכל זאת, כמה מטכנולוגיות הספורט-טק האחרונות עשויות באמת להעיף את המוח. יש מצב שהסרטונים שבהם אתם צופים - הרגעים הגדולים, תקצירי משחקים, קדימונים לקראת משחקים - מיוצרים כולם באופן אוטומטי, ללא מגע יד אדם. יש מצב שהבירה על השולחן במסיבת העיתונאים היא בירה וירטואלית, כשכל צופה רואה בירה מותאמת עבורו. קבלו את עולם הספורט כמו שרואה אותו הבינה המלאכותית.
(כך שותלים בירה בווידאו)
כמה טכנולוגיות מעניינות מפותחות תחת כנפי חברת שירותי הספורט הבינלאומית אינפרונט (Infront), שהכריזה בתחילת השנה על הקמת מעבדת החדשנות InfrontLab בישראל. החברה רכשה מספר סטארטאפים (לא ישראליים) בתחומי הספורט והיא משקיעה ותומכת בסטארטאפים אחרים, בהם גם חברות ישראליות כמו WSC Sports, Minute.ly, Deep.it ו-Videocites. כמו כן, היא מקדמת שיתופי פעולה בין החברות לבין מועדוני ספורט וליגות ברחבי העולם. במרכז החדשנות בישראל היא גם מפתחת טכנולוגיות באופן עצמאי.
6 צפייה בגלריה
ספורט-טק אינפרונט
ספורט-טק אינפרונט
הטכנולוגיה מחברת אוהדים
(צילום: Infront)
"כחברה, עיקר ההכנסות שלנו מגיע מהעולם הישן", אומר דמיאן ברוורניק, מנהל מעבדת החדשנות InfrontLab, "אבל אנחנו חושבים על מחר וזה אומר טכנולוגיה, ואז אנחנו חושבים על ישראל". ברוורניק הצטרף לאינפרונט לפני כארבע שנים כמי שמוביל בחברה הגלובלית את תחום החדשנות וישראל מבחינתו היא בעדיפות ראשונה: "אני דוחף לכמה שיותר טכנולוגיות מהארץ. יש לנו בישראל באמת גם כוח אדם מעולה וגם טכנולוגיות מאוד חדשות".
6 צפייה בגלריה
דמיאן ברוורניק, Infront Lab
דמיאן ברוורניק, Infront Lab
דמיאן ברוורניק, גיים צ'יינג'ר אמיתי
(צילום: Infront Lab)

וידאוסייטס - שזאם של הווידאו

תארו לעצמכם שאתם בעלים של קבוצת כדורסל גדולה, ואתם רואים בעיניים כלות איך רגעי השיא של כל משחק עולים באלפי עותקים לרשתות החברתיות, חלקן על ידי מי שהיו במגרש וצילמו בטלפון וחלקם הורידו את הווידאו מהשידור החי, הוסיפו עליו נתונים ופרשנות והעלו אותו לרשת. זו לא רק הפרת זכויות יוצרים, זה גם אובדן הכנסות מפרסום, כשהמפרסמים לא משלמים לפי התפוצה האמיתית של הווידאו.
6 צפייה בגלריה
ספורט-טק אינפרונט Mirriad
ספורט-טק אינפרונט Mirriad
שלט הפרסומת ברקע? שתול
(צילום: Infront)
כאן נכנסת לתמונה חברת וידאוסייטס (videocites) הישראלית, שאינפרונט הודיעה בתחילת החודש על השקעה בה. "זה ה'שזאם' של עולם הווידאו", אומר ברוורניק. לדבריו, 40 אחוזים מהתוכן ברשתות החברתיות לא מגיע מבעלי הזכויות אלא ממשפיענים ויוטיוברים. הטכנולוגיה של וידאוסייטס מאפשרת לאתר וידאו על-פי התוכן שלו, גם אם נוספו לו שכבות מידע וצליל נוספות. ארגון הספורט יכול לאכוף את זכויות היוצרים שלו על המפרסמים הפיראטיים אבל גם להציג נתוני חשיפה מלאים של הפרסומות בשידור ולגבות הכנסות נוספות מהמפרסמים. לדברי ברוורניק, החברה הצליחה להפחית ב-91 אחוזים את הפיראטיות בשידורי הליגה האיטלקית והיא עומדת על סף הסכם עם ליגה אמריקאית גדולה.

מיריאד - הבירה וירטואלית

עכשיו תחשבו על ריאיון עם כוכב נבחרת ספורט, כשברקע חונה המכונית שלו. אז זהו, שזו מכונית וירטואלית, פז'ו אם אתה בצרפת, טויוטה אם אתה בישראל. בקבוק הבירה על השולחן, שלט הפרסומת ברקע, כולם נשתלו אוטומטית על ידי הבינה המלאכותית וטורגטו במדוייק לקהל הצופה בהם כך שיניבו את מירב ההכנסות למפרסמים.
6 צפייה בגלריה
ספורט-טק אינפרונט Mirriad
ספורט-טק אינפרונט Mirriad
בקבוק הבירה? שתול
(צילום: Infront)
קבלו את חברת Mirriad, במקרה לא ישראלית, שגם איתה יש לאינפרונט שיתוף פעולה. "בפייסבוק וברשתות אחרות, תוכן שמסומן כממומן הולך אחורה ומקבל פחות חשיפה, ואילו תוכן אורגני מקבל המון חשיפה", אומר ברוורניק. "היכולת להטמיע פרסומות לתוך תוכן וידאו אמיתי זה גיים צ'יינג'ר אמיתי, מדע בדיוני. היכולת לייצר אוטומטית פרסומות ולטרגט אותן מייצרת אופציות פסיכיות". לדבריו, הטכנולוגיה כבר השתלבה בפלטפורמה של נטפליקס, ובחלק מהסרטים והתוכניות מופיעים מוצרים וירטואליים, מותאמים לצרכן הישראלי.
6 צפייה בגלריה
ספורט-טק  WSC Sports
ספורט-טק  WSC Sports
WSC Sports . זיהוי אירועים אוטומטי
(צילום: יח"צ)

מנהל דיגיטל על טייס אוטומטי

טכנולוגיה מעניינת לא פחות פותחה על-ידי InfrontLab עצמה, בישראל. מדובר ב-Content Hub, מערכת שמייצרת תוכן דיגיטל באופן אוטומטי. סרטונים? פרומואים? פוסטים לקראת משחק ולאחריו? המערכת יודעת לייצר את כל אלה אוטומטית, ללא התערבות אנושית. כל מה שנותר למועדון הספורט או לליגה שמפעילה את המערכת, זה ללחוץ על כפתור השיגור.
אומר ברוורניק: "נגיד שאנשי מכבי תל אביב רוצים לייצר תוכן. אז במקום שהם יכתבו טקסט ויכינו אינפוגרפיקה וייצרו סרטוני highlights, אנחנו מייצרים עבורם את כל התוכן אוטומטית, הם רק צריכים לאשר". המערכת הזאת מבוססת על בינה מלאכותית שאוספת הרבה נתונים סטטיסטיים של השחקנים, מזהה קטעים פופולריים במשחק על-פי שיעור הצפיות בהם, ומפיקה את הפוסטים בקצב מהיר. המערכת כבר פועלת בליגת הכדורגל בסקוטלנד ובשני מועדוני כדורגל בגרמניה, ובקרוב תצטרף קבוצת כדורסל ישראלית בכירה למשתמשים.

פומבום - מזהה אוהדים

וזה לא סוף רשימת הטכנולוגיות. הטכנולוגיה של Minute.ly, למשל, מאתרת אוטומטית את הרגעים המלהיבים של המשחק ומייצרת סרטונים באורך חמש שניות שמשמשים כטיזרים וזוכים לכניסות רבות. הטכנולוגיה של חברת Deep.it מייצרת אוטומטית גרפיקה אינטראקטיבית ללא מעורבות של מעצב גרפי.
הטכנולוגיה של WSC Sports מזהה אירועים מעניינים במהלך משחקי ספורט, מותאמים להגדרות המשתמש: שערים, הטבעות, הביצועים הטובים של שחקנים מסוימים וכו', הופכים לסרטונים שמשולבים בשידור או מועלים לרשתות ומגדילים את אפשרויות הפקת ההכנסות. חברת Pomvom פיתחה טכנולוגיה לזיהוי פנים, שמשמשת לריכוז צילומים של המצולמים ושליחה אליהם. בדומה לצילום אנשים בפארקי שעשועים או בליינים במסיבות, כך אפשר לזהות אוהדי ספורט ביציעים ואף לזהות ולרכז צילומים של ספורטאים בעת המשחק ולהפיץ אותם אוטומטית לרשתות.
עבור מרוצי NASCAR נבנתה פלטפורמת AR כחלק מהאפליקציה, שמאפשרת לשחק במרוצי מכוניות במציאות רבודה. עבור ליגת הגולף PGA TOUR נבנתה פלטפורמה שמאפשרת לעקוב אחר החבטות במשחק ולצפות ברגעי שיא בתלת-ממד.
6 צפייה בגלריה
שחקן כדורגל בשילוב טכנולוגיה
שחקן כדורגל בשילוב טכנולוגיה
ספורט-טק. הטכנולוגיה משתלטת על הספורט
(צילום: Shutterstock)
אינפרונט היא אחת משתי החברות הגדולות בעולם לשירותים עסקיים לספורט. במונדיאל למשל, החברה מפיקה את כל המוצרים המסחריים, כולל צילום והפקה, פרסומות במגרש, ושיווק זכויות השידור. בין לקוחותיה גם ההתאחדות לכדורגל בישראל, ואינפרונט משווקת את זכויות השידור של נבחרת ישראל בכדורגל. לקוחות נוספים - מותגי ספורט, ליגות כמו פיפ״א, אופ״א ופיב״א, ליגת הגולף PGA TOUR, מירוצי המכוניות NASCAR, קבוצות הכדורגל של צ'לסי ורומא, התאחדות הסקי הבינלאומית, רשת הטלוויזיה פוקס, חברת התקשורת ורייזון ועוד.
החברה, שבסיסה בשווייץ, פועלת ב-16 מדינות, מעסיקה כאלף עובדים והכנסותיה מתקרבות ל-900 מיליון דולר בשנה. ב-2011 נמכרה אינפרונט לקרן ההשקעות הבריטית ברידג'פוינט ב-600 מיליון אירו ושש שנים לאחר מכן נרכשה על ידי קונצרן וואנדה (Wanda) הסיני.