אפל השיקה באפליקציית הספרים שלה Apple Books קטגוריה חדשה של ספרי אודיו - כאלה שאת הטקסט שלהם לא הקליט אדם, אלא קול דיגיטלי מבוסס AI. במסגרת היוזמה החדשה, ענקית הטכנולוגיה פונה בעיקר לסופרים עצמאיים והוצאות ספרים קטנות, שלא תמיד יכולים להרשות לעצמם להפוך את הספרים שלהם לספרי אודיו בשל העלויות והמורכבות שבהפקה כזו. יש מי שחושבים שהצעד של אפל עשוי לטלטל את התחום, ואחרים מאמינים שהיוזמה לא תצליח ולא תענה על רצון המאזינים.

עוד בנושא:

באתר החברה הפונה לסופרים, אפל הצהירה כי "קריינות דיגיטלית מחברת טכנולוגיית יצירת דיבור מתקדמת עם עבודה חשובה של צוותי בלשנים, בקרי איכות ומהנדסי אודיו, על מנת לייצר ספרי אודיו באיכות גבוהה מתוך קובץ של ספר אלקטרוני". נראה שבחברה גם חזו את הביקורת האפשרית, ומבקשים להדגיש כי ספרי אודיו כאלו לא יחליפו קריינות אנושית: "ספרים עם קריינות דיגיטלית מהווים אופציה משלימה ובעלת ערך לספרי אודיו עם קריינות מקצועית. Apple Books מחויבת לחגוג ולהציג את הקסם של קריינות אנושית ותמשיך להצמיח את קטלוג ספרי האודיו בקריינות אנושית", נכתב. לפי אפל, התהליך של הקלטת ספר בקריינות AI יכול לקחת עד חודש, וזמין כרגע לספרים באנגלית בלבד. כמו כן, התהליך לא מגביל את הסופרים מיצירה של גרסאות נוספות, בקריינות אנושית, בהמשך.
2 צפייה בגלריה
קול דיגיטלי
קול דיגיטלי
קול דיגיטלי
(עיצוב גרפי: shutterstock)
באפליקציית הספרים של החברה, חיפוש אחר הביטוי AI narration מוביל לקטלוג הספרים החדש. היוזמה פונה כרגע רק לז'אנרים ספציפיים, להם קולות מותאמים. ספרות בדיונית או רומנטית זכו לקריינות של קולות בשם "מדיסון" ו"ג'קסון". ואילו ספרות לא בדיונית וספרי התפתחות אישית יקוריינו על ידי "הלנה" ו"מישל".
בדיווח ב"גרדיאן" חשפו את מאחורי הקלעים של היוזמה. לפי הדיווח, בחודשים האחרונים אפל פנתה להוצאות ספרים עצמאיות בתור שותפות פוטנציאליות, כולל כאלה בשוק הקנדי, אך לא כולן הסכימו להשתתף. המוציאים לאור שבחרו להשתתף ביוזמה נדרשו לחתום על הסכם סודיות, ולסופרים נאמר כי יקבלו תמלוגים ממכירות הספרים, וכי עלויות ההפקה יכוסו על ידי החברה שפיתחה את הטכנולוגיה - אך לא נחשף בפניהם כי מדובר באפל.
כאמור, חלק מהמוציאים לאור, הסופרים והסוכנים שדיברו עם הגרדיאן מאמינים כי לצעד תהיה השפעה משמעותית על עתיד תעשיית ספרי האודיו, בין היתר בזכות צמצום עלויות וזמן ההפקה. אחרים הדגישו את הערך שקריינות אנושית מוסיפה לספר, והקושי לחקות את הדיבור האנושי במדויק, מה שעשוי לייצר חוסר עניין בקרב המאזינים.
2 צפייה בגלריה
חנות אפל
חנות אפל
לוגו אפל
(צילום: רויטרס)

כך או כך, הצעד מגיע ככל הנראה בתגובה לפופולריות הגוברת של ספרי אודיו שעלתה מאוד בשנים האחרונות, עם עליה של 25% במכירות בשנה שעברה, לשווי של 1.5 מיליארד דולר. לפי הערכות, ייתכן שהשוק הגלובלי יגיע לשווי של מעל 35 מיליארד דולר עד 2030.
הצעד גם מביא לעליית מדרגה בתחרות בין חברות הטכנולוגיה על השוק הזה, וייתכן שיביא לעלייה בביקורת נגד אפל. אפל מציינת באתר שלה את היתרונות של הפלטפורמה שלה לפרסום ספרים בהשוואה ישירה לפלטפורמת קינדל להוצאה לאור, של אמזון. אמזון מובילה נכון להיום בשוק ספר האודיו עם פלטפורמת Audible שבבעלותה, וגם אמזון רמזה בעבר כי בכוונתה לפתח קריינות מבוססת AI.
בנוסף, לאחרונה ספוטיפיי, שהכריזה על כוונתה להביא 300 אלף ספרי אודיו ללקוחותיה, ביקרה את אפל לאחר שזו דחתה את האפליקציה שלה מהאפסטור שלוש פעמים. ספוטיפיי טענה כי המדיניות של אפל מזיקה לצרכנים, לסופרים ולמוציאים לאור. ספוטיפיי היא אחת המבקרות הבולטות של אפל בשנים האחרונות, שטוענת כי החברה מתנהלת באופן שפוגע בתחרות.