מכירות קסדות ה-VR בארה"ב נמצאות בירידה, וההכנסות מהן הסתכמו ב-1.1 מיליארד דולר נכון לתחילת דצמבר, ירידה שנתית של 2% - כך לפי נתוני חברת המחקר NPD גרופ, שפורסמו ב-CNBC. גם כמות מכשירי ה-VR וה-AR שנרכשו ב-2022 ירדה במעל 12% בהשוואה לשנה הקודמת, ל-9.6 מיליון יחידות, לפינ נתוני חברת CCS.

עוד בנושא:

הנתונים מתייחסים גם ספציפית לקסדת קווסט 2 של מטא, שנחשבת למובילת שוק ה-VR. מהדיווח עולה כי מכירות המכשיר חוו ירידה ב-2022, שייתכן שנובעת מהההצלחה שהמכשיר רשם ב-2021, בין היתר בזכות המחסור במלאי של קונסולת פלייסטיישן 5 של סוני בתקופת החגים, שהעלו את המכירות של מטא. בכלל, לפי נתוני חברת NPD, ההכנסות מקסדות VR בארה"ב הוכפלו ב-2021, לעומת 530 מיליון דולר ב-2020, אך צירוף של מספר גורמים תרם למכירות הנמוכות יותר ב-2022.
1 צפייה בגלריה
אישה עם משקפי מציאות מדומה
אישה עם משקפי מציאות מדומה
משקפי VR
(צילום: shutterstock)
ב-CCS חזו כי גם השנה הבאה צפויה להיות חלשה עבור שוק ה-VR, בשל מצב הכלכלה והאינפלציה. התקציבים של צרכנים צפויים להתכווץ, ולכן הם יוותרו על רכישות שאינן חיוניות כמו קסדות VR. אפילו קסדת ה-VR של סוני שצפויה לצאת בפברואר, ולעלות 550 דולר כנראה לא תהיה בעלת השפעה גדולה על השוק, מכיוון שהיא דורשת קונסולת פלייסטיישן 5 כדי להשתמש בה.
הנתונים הללו בעייתיים במיוחד עבור מטא, שמהמרת על הצלחת המטאברס העתידי, ומשקיע רבות בפיתוח חומרה עבורו. מוצר המטאברס היחיד של מטא הוא פלטפורמת הורייזון וורלדס, שמתקשה להתרומם. מניית החברה איבדה שני שליש מערכה בשנה החולפת. במהלכה, היא השיקה את קסדת קווסט פרו היקרה, שמיועדת לעסקים, וגם העלתה את מחיר קווסט 2 במאה דולר. זאת למרות שעד כה נקטה באסטרטגיה של מחיר נמוך, על מנת להביא לעליה בשימוש ב-VR, ולהחזיק בנתח שוק גדול בתחום. הרוב המוחלט של הכנסות החברה עדיין מגיע מפרסום.
מטא ממשיכה כאמור להשקיע בבניית המטאברס והחומרה עבורו, ורק בימים האחרונים התפרסם כי רכשה את חברת Luxexcel ההולנדית, שמתמחה בהדפסת תלת מימד של עדשות במרשם, עבור משקפיים חכמים. לא ידוע מה היה סכום הרכישה.
מה זה metaverse
החברה נוסדה ב-2009 ופיתחה לדבריה טכנולוגיה שמאפשרת לשלב את האלמנטים הנחוצים ליצירת חווית AR בתוך עדשות במרשם. במטא אמרו בעבר כי פיתוח משקפי AR ייקח לחברה שנים, וכי היא פועלת על הפיכת המכשיר ל"רזה, קל, מהיר ועוצמתי יותר". לפי דיווחים, ייתכן שהדגם הראשון יהיה זמין למפתחים בלבד. ב-2021 מטא שיתפה פעולה עם המותג ריי-באן והשיקה את ריי-באן סטוריז, זוג משקפיים חכמים עם מצלמות, רמקולים ומיקרופונים.
שאלה פתוחה שקשורה לתחום ה-VR וה-AR בשנה הקרובה נוגעת לאפל - האם גם היא תוציא קסדה. אפל שומרת על הסודיות האופיינית לה בנושא, אך לפי דיווחים היא מפתחת קסדת VR עם פיצ'רים של AR שעשויה לצאת כבר ב-2023. המוניטין של אפל עשוי להפוך את הטכנולוגיה לאטרקטיבית יותר לציבור הרחב, אך ייתכן גם שהמוצר שלה יפנה לעסקים בלבד.