מאז תחילת המלחמה זינקה ההסתה ברשת במאות אחוזים. משטרת ישראל, שהתגלתה בגדולתה כאשר שוטרים רבים נפלו על הגנת יישובי עוטף עזה, עוסקת בימים אלו גם בסוגיית ההסתה שמשתוללת ברשתות החברתיות, גם מצד אזרחים ישראלים וגם מצד מדינות אויב שמנסות לזרוע כאוס בחברה הישראלית באמצעות פרסומי כזב וניסיונות התססה.
2 צפייה בגלריה
ההסתה ברשת זינקה במאות אחוזים מאז המלחמה
ההסתה ברשת זינקה במאות אחוזים מאז המלחמה
ההסתה ברשת זינקה במאות אחוזים מאז המלחמה
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

תת-ניצב דרור אסרף, ראש חטיבת המודיעין במשטרת ישראל, סיפר ל-ynet על האופן שבו פועל המנגנון המשטרתי שמנטר את כל אלה. "אחרי מבצע שומר חומות הפקנו לקחים והקמנו מוקד חמ"ל סיכולי שהחל לפעול באופן רשמי כבר במאי 2023. הכנסנו מערכות חדשות בשווי של מילוני שקלים. החמ"ל הזה מזהה הסתה ברשת או התארגנות או כל מידע אופרטיבי שאנחנו מזהים במגוון תחומים בכל הפלטפורמות הקיימות שבאים במטרה להפר את הסדר הציבורי ולפגוע בחיי אדם, במיוחד עכשיו בזמן המלחמה".
לדברי תת-ניצב אסרף, "החומרים שאנחנו מנטרים מועברים למחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, שם בוחנים כל תוכן ובודקים אם הוא עומד בהגדרה הפלילית של הסתה ובאיזו עוצמה. במקרים המתאימים שעומדים במבחנים המשפטיים, אנחנו מקבלים אישור מהפרקליטות לעצור לחקירה. כשפרצה המלחמה הבנו שרגישות התכנים והיכולת שלנו לנטר אותם בזמן קצר מצריכה הגדלה של המרכז הזה וכיום יש לנו שלושה מוקדים כאלה שמונים עשרות אנליסטים. נגמרו הימים שמישהו יתחבא מאחורי המקלדת וינסה לעשות פה כאוס".
ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
מנתוני המשטרה עולה כי מתחיל המלחמה ועת עתה טופלו כ-141 מפרסמים החשודים בהסתה, כאשר אושרה פתיחת חקירה נגד 71 מהם. כ-70 מהם עצורים. יתר המקרים לא עוברים את הרף הפלילי או שהם מצויים בהשלמות חקירה.

עו"ד כתבה: I feel like I am in a dream

שלשום עצרו שוטרי מחוז ירושלים עורכת דין בת 30 תושבת שועפאט שפרסמה דברי שבח, הזדהות ותמיכה בארגון הטרור חמאס ובטבח שביצע כאשר כתבה "I feel like l am in a dream". במשטרה כבר נערכים להגיש נגדה הצהרת תובע. במקביל פנתה אתמול המשטרה ללשכת עורכי הדין בדרישה לשלול את הרישיון שלה לעריכת דין.
במקרה אחר עצרה משטרת חיפה את תושבת העיר בת 55 העובדת כאחות במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, בחשד שהעלתה פוסט ובו הזדהות ותמיכה בארגון הטרור. "זה יותר ממה שהיינו יכולים לצפות לו, זה מביא שמחה", כתבה לכאורה על הטבח בעוטף עזה. מעצרה הוארך בבית משפט השלום בחיפה בחמישה ימים.
מהמרכז הרפואי בני ציון נמסר: "הנהלת המרכז הרפואי מביעה זעזוע ורואה בחומרה רבה את הדברים המיוחסים לאחות באחת ממחלקות בית החולים ומגנה בתוקף את דבריה. ההנהלה תנקוט בכל הצעדים המשמעתיים הנדרשים בתיאום עם הגורמים הרלוונטיים בעיריית חיפה ומשרד הבריאות, עד לביצוע שימוע לבחינת הפסקת העסקתה בבית החולים כנדרש על פי חוק". בצפון עצרה המשטרה משפיענית רשת בחברה הערבית, ד"ר בהכשרתה, בעקבות מספר פוסטים שבהם כתבה דברי הסתה ושנאה נגד מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
דרור אסרף
דרור אסרף
"כולם שינו דיסקט". תת-ניצב דרור אסרף
(צילום: דוברות המשטרה)
תת-ניצב אסרף התייחס בשיחה עם ynet גם למספר ישראלים שמאז תחילת המלחמה מפיצים ברשת תיאוריות קונספירציה מופרכות לחלוטין שלפיהן גורמים במערכת הביטחון שיתפו פעולה עם המחבלים על מנת להפיל את ראש הממשלה. אלא שאותם גורמים מהדהדים למעשה תיאוריות קונספירציה של חמאס ואיראן. במקרים שבהם מדובר באזרחים ישראלים שמפיצים את הפייק, חלקם הגדול צפוי למצוא את עצמו בקרוב בחדרי החקירות של המשטרה. "נגיע לכל מי שמנסה לפגוע בשלום הציבור וביטחונו בין היתר גם על ידי פרסום חדשות כזה או תיאוריות כאלה ואחרת שהאויב מנסה להדהד בחברה הישראלית. אני אומר בצורה ברורה, אסור לשתף עם זה פעולה", אומר הקצין.
"הניטור שלנו והמעצרים של הימים האחרונים יצרו הרתעה רצינית וזה עולה גם באינדיקציות המודיעיניות שלנו", מספר תת-ניצב אסרף. "אני יכול להגיד לך שאנשים מתחילים לחשוב פעמיים לפני שהם מפרסמים תכנים שתומכים בטרור. בעבר זה היה יותר פרוץ, עכשיו מתחילה לחלחל ההבנה שהמשטרה על הנושא הזה חזק. כל מי שיביע הזדהות עם הטבח הארור הזה או עם טרור ייעצר וייחקר ואני אומר את זה באופן חד-משמעי. יותר מזה, אנחנו הולכים למצב שבו במקרים של הסתה חמורה אנחנו נדרוש מעצר עד תום ההליכים. כולם שינו דיסקט ונרתמים למשימה הזו באופן מוחלט גם בפרקליטות וגם בבתי המשפט שבמקרים המתאימים נעתרים ונותנים לנו את ימי המעצר הנדרשים".