האלגוריתם השתגע: משתמשים ישראלים טוענים כי מנגנון המלצות התוכן של פייסבוק, שמבוסס על בינה מלאכותית, הציג להם פוסטים פרו-פלסטיניים בזמן המלחמה עם חמאס. גם משתמשים בטיקטוק מתלוננים כי האלגוריתם של הרשת החברתית מציג להם שידורים חיים פרו-פלסטיניים.
3 צפייה בגלריה
פוסטים פרו-פלסטיניים בפייסבוק
פוסטים פרו-פלסטיניים בפייסבוק
פוסטים פרו-פלסטיניים בפייסבוק

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ריפרש
שדה הקרב הדיגיטלי במלחמה עם חמאס
43:41
"זה ממש הדבר האחרון שאני צריכה לראות עכשיו", אמרה ל-ynet ליטל, שפייסבוק הציגה לה פוסטים אנטי-ישראליים ופרו-פלסטינים. באחד מהם נראה שחקן כדורגל עם חולצה שעליה כתוב "מזדהה עם עזה" ובאחר מוצג איור שבו דגל פלסטין פרוש על פני מפת ישראל ומעליו דגל ישראל שבור לרסיסים.
"יש גבול לחופש הביטוי", אמרה ליטל, "תמיכה בטרור מזוויע אינה לגיטימית, נקודה. זה בכלל לא צריך להופיע בפייסבוק, לא משנה אם זה אלגוריתם או לא. התכנים האלה צריכים להיעלם ובמיוחד עכשיו. ברוך השם אין בקרב חבריי או משפחתי נפגעים, אבל אם כן היו? כמה זה מכאיב ומרתיח לפתוח את פייסבוק ולראות את זה בפיד האישי. אני מצפה לטיפול מיידי של מטא".
מנגנון ההמלצות של פייסבוק מבוסס על בינה מלאכותית, ולא ברור אם הסיבה להצגת התכנים הפרו-פלסטיניים למשתמשים בישראל נובעת ממעורבות עם תוכן שקשור למלחמה עם חמאס או לקרבה הגיאוגרפית לשטחים הפלסטיניים. במטא טרם הגיבו לפניית ynet בנושא. בינתיים, אם פייסבוק מציגה לכם תוכן שאתם לא מעוניינים לראות, ההמלצה שלנו היא ללחוץ על אייקון שלוש הנקודות שלצד הפוסט ולאחר מכן על הסתר את הפוסט (Hide Post) או דווח (Report).

"לא חיפשתי בערבית"

במקביל, מסתבר שגם האלגוריתם של טיקטוק המתחרה מציג למשתמשים בישראל תכנים פרו-פלסטיניים. המשתמשת לורי סיפרה ל-ynet שגם אתמול וגם היום הפיד הראשי של האפליקציה, For You, הציג לה רצף של שידורים חיים פרו-פלסטיניים. "זה מאוד מוזר", היא מספרת, "לפני המלחמה לא קיבלתי תוכן כזה".
3 צפייה בגלריה
פוסטים פרו-פלסטיניים בטיקטוק
פוסטים פרו-פלסטיניים בטיקטוק
פוסטים פרו-פלסטיניים בטיקטוק
טיקטוק אומנם נוהגת לזהות את תחומי העניין של המשתמשים לפי התוכן שבו הם צופים, אך לורי מדגישה כי לא צפתה בתוכן פרו-פלסטיני ולא חיפשה בערבית: "אני רק גוללת וזה מציג שידורים חיים כאלה אחד אחרי השני". מטיקטוק טרם נמסרה תגובה לפניית ynet. כמו בפייסבוק, גם בטיקטוק אתם יכולים לסמן באפליקציה שאתם לא מעוניינים לראות את התוכן שהוצג לכם: לחצו לחיצה ארוכה על המסך, ובחרו באפשרות לא מעניין (Not Interested) או דווח (Report).

כאוס ברשתות החברתיות

הרשתות החברתיות מתקשות להתמודד בימים האחרונים עם שטף התכנים הקשורים למלחמה בישראל, רבים מהם כוללים פייק ניוז, דיסאינפורמציה, תיאוריות קונספירציה וסרטונים גרפיים ואלימים. הכאוס הוביל לדרישה של האיחוד האירופי מ-X (טוויטר לשעבר) וממטא לעמוד על המשמר ולוודא שהפלטפורמות לא משמשות להפצת דיסאינפורמציה ותוכן בלתי חוקי.
3 צפייה בגלריה
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
כאוס ברשתות החברתיות
(עיבוד תמונה. צילום: Thaspol Sangsee / Shutterstock.com, MAHMUD HAMS / AFP)
ממטא נמסר מוקדם יותר השבוע: "הקמנו כוח משימה ייעודי לסיטואציה עם צוותים גלובליים שכוללים דוברי ערבית ועברית כשפת-אם שמנטרים מקרוב את הסיטואציה. אנחנו מתמקדים באכיפה של הכללים שלנו, במטרה לשמור על הקהילה בטוחה, ועדיין לוודא שאנשים יוכלו להמשיך ולשתף את מה שחשוב להם".
בטיקטוק אמרו אתמול לוושינגטון פוסט כי הפלטפורמה מחרימה את חמאס וכי צוות ייעודי של מנטרי תוכן עם ידע בערבית ובעברית מתמקד בסינון פוסטים על המלחמה. בנוסף, הרשת החברתית חוסמת תגיות שמקשרות לתוכן גרפי או תעמולה טרוריסטית, כולל צילומים של חטופים או הוצאות להורג. טיקטוק גם משתפת פעולה עם בודקי עובדות על מנת לזהות מידע שגוי.
למרות המאמצים האלה, נראה שהרשתות החברתיות עדיין מתקשות לעשות סדר בכמות העצומה של התוכן הקשור למלחמה, כפי שיכולים להעיד כל מי שהתחברו לאחת מהן בימים האחרונים.