שר התקשורת, שלמה קרעי, חתם היום (ד') על רישיון להפעלת מוצרי סטארלינק - שירות האינטרנט הלווייני של אילון מאסק - בישראל. האישור להפעלת השירות מגיע כארבעה חודשים לאחר חילופי המהלומות המילוליות בין קרעי למאסק בעקבות הצהרתו של המיליארדר על כך שיאפשר לאו"ם ולארגוני הסיוע ברצועת עזה להשתמש בשירות.
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ומסוף של סטארלינק
אילון מאסק ומסוף של סטארלינק
אילון מאסק ומסוף של סטארלינק
(צילום: Gonzalo Fuentes / Reuters, Mike Mareen / Shutterstock)
ממשרד התקשורת נמסר כי שירותי החברה יהיו מוגבלים בשלב הראשון, אך הם יתרחבו בהמשך. "רשויות מקומיות, כיתות כוננות, גופים ממשלתיים ועוד, יוכלו להמשיך לצרוך שירותי תקשורת מתקדמים עם פס רחב, גם במקרה של תקלות תקשורת קווית וסלולרית", נמסר. אתר בלומברג דיווח כי סטארלינק תתחיל למכור מסופים בישראל באמצעות שלוחה מקומית בשבועות הקרובים, אך בשלב הראשון המכירה תהיה מוגבלת לרשימה מצומצמת של לקוחות שכוללת רשויות מקומיות וגופים ממשלתיים.
במקביל לאישור להפעלת שירות סטארלינק בישראל, שר התקשורת ונציגי החברה הגיעו להסכמות לגבי כניסת סטארלינק לרצועת עזה - סוגייה שגרמה לעיכוב בהפעלת השירות בישראל, בשל החשש שישמש גם את חמאס. גורמי הביטחון אישרו הכנסת מסוף של סטארלינק לבית חולים שדה של איחוד האמירויות ברפיח. החיבורים המהירים בשיהוי נמוך של סטארלינק יאפשרו שיחות ועידה עם בתי חולים אחרים ואבחונים מרחוק בזמן אמת.
מאסק כתב ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) שבבעלותו: "התקווה שלנו היא לעזור לאנשים בישראל ועם כל הזהירות המתבקשת, לאזרחים החפים מפשע בעזה. האישור הזה על ידי ישראל מאוד מוערך. במצב כל כך נוראי, אנחנו צריכים לשאוף לפעולות בולטות לעין של טוב לב כאשר זה אפשרי".
ריפרש
עלילות מאסק וסטארלינק: בדרך למאדים עוצרים בעזה / עם ד"ר אביב אופיר
20:27
"בְּכָל הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם״ (תהלים יט) - את קווי התקשורת נקבל בקרוב מהלוויין בקצה תבל", מסר שר התקשורת קרעי, "זוהי בשורה גדולה ומשמחת. אני מודה לנציגי סטארלינק על הדיון הענייני וההבנות בעניין רצועת עזה. כניסת סטארלינק לישראל תאפשר תקשורת לוויינית מתקדמת בזמני שגרה וחירום. היחידות ברצועת עזה לצורכי סיוע הומניטרי יאושרו באופן פרטני, רק לאחר שגורמי הביטחון הישראלים וידאו כי מדובר בגורם מוסמך וכי אין חשש לפגיעה בביטחון המדינה".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק ושלמה קרעי
אילון מאסק ושלמה קרעי
אילון מאסק ושלמה קרעי. חילופי מהלומות
(צילום: Gonzalo Fuentes / Reuters, טל אזולאי)
מנכ"לית משרד התקשורת, עינבל משש, הוסיפה כי "משרד התקשורת מקדם את מדיניות השר כדי להבטיח את יציבותן של תשתיות התקשורת לאורך זמן ללא תלות במצבי חירום או שגרה. אנו נרגשים להכניס את חברת סטארלינק של אילון מאסק, חלוצה בתחום השירות הלווייני, שתפעל לראשונה בישראל. על ידי חיבור מדינת ישראל לסטארלינק וטכנולוגיית הלוויינים החדשנית שלה, אנו מקדמים עתיד דיגיטלי המציע הזדמנויות רבות ומבטיח ביטחון מלא לכל אזרחי ישראל. ברצוני להודות לשר התקשורת ולעובדי המשרד על המאמצים הכבירים שהניבו לבסוף את הפירות".

ההכרזה שהובילה לעימות

בסוף חודש אוקטובר, לאחר שפעילות צה"ל גרמה לקריסת החיבור לאינטרנט ברצועת עזה, הודיע מאסק כי יאפשר לאו"ם ולארגוני הסיוע ברצועה להשתמש בשירות סטארלינק. השר קרעי כתב בתגובה: "ישראל תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להילחם בזה. חמאס ישתמש בכך לפעילות טרור. אין ספק בכך. אנחנו יודעים את זה, ומאסק יודע את זה. חמאס הוא דאעש". הוא הוסיף כי "מאסק יכול להתנות זאת בשחרור התינוקות, הבנים, הבנות, הקשישים החטופים שלנו. כולם! עד אז, משרד התקשורת בראשותי ינתק כל קשר עם סטארלינק". בהמשך דן מאסק עם ראש השב"כ רונן בר בנושא.
מיזם סטארלינק של חברת החלל ספייס-אקס (SpaceX) מספק חיבור לאינטרנט באמצעות לוויינים במסלול נמוך, והוא יועד במקור לאזורים מבודדים ומרוחקים שבהם החיבור לאינטרנט לא קיים או שאינו יציב. בשנת 2022, אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה שבמהלכה נפגעו קשות תשתיות התקשורת במדינה, העמיד מאסק את סטארלינק לשירותה של קייב. מאסק הסתייג מההסתמכות של אוקראינה על סטארלינק לצרכים צבאיים ובסופו של דבר הועברה האחריות על השירות במדינה לידי הפנטגון. בימים האחרונים דווח כי גם רוסיה משתמשת במסופים של סטארלינק במסגרת המלחמה באוקראינה.
פורסם לראשונה: 19:09, 14.02.24