הטבח ביישובי עוטף עזה תפס את ישראל בהפתעה גמורה ואת התושבים בתחושת נטישה וחוסר שליטה מוחלט על ביטחונם האישי. יום אחד אחרי הטבח התפתחה יוזמה של תושבי העוטף שבמסגרתה נשלחה מערכת אחת של שירות האינטרנט הלווייני סטארלינק מארה"ב למושב עין הבשור כדי להבטיח רציפות אינטרנט ותקשורת בחמ"ל היישוב לגיבוי. זאת לאחר שתושבי המושב ניהלו קרב מול המחבלים ללא מכשירי קשר, כשהם נעזרים רק בקבוצת הוואטסאפ של כיתת הכוננות.
1 צפייה בגלריה
מסוף סטארלינק בעין הבשור
מסוף סטארלינק בעין הבשור
מסוף סטארלינק בעין הבשור
(צילום: יפתח גפנר)

עוד בנושא:

תוך זמן קצר התפתחה יוזמה לרכישת עשרות מערכות והפצתן ביישובי העוטף וגבול לבנון לגיבוי לחמ"לי היישובים. פעילים ואנשי קשר בישראל ובארה"ב החלו בנסיונות ליצירת קשר עם חברת ספייס-אקס שמפעילה את השירות, עם משרד התקשורת בישראל ועם מפא"ת במשרד הביטחון.
בהתחלה היוזמה קיבלה את ברכת משרד התקשורת: המערכת הראשונה הגיעה ליעדה והופעלה בהצלחה תחת חבילת גלישה בינלאומית. אלא שאז הודיע אילון מאסק, הבעלים של ספייס-אקס, כי יאפשר את הפעלת סטארלינק לצרכים הומניטריים גם בעזה. תוך ימים ספורים השירות של המערכת בעוטף עזה הופסק על ידי החברה והתקבלה הודעה שמשרד התקשורת אינו מאפשר את הפעלת סטארלינק כרגע בישראל.
ריפרש
החיים הדיגיטליים שאחרי המוות / עם ד"ר אסף וינר
22:11
"משרד התקשורת למעשה חוזר בו מהתמיכה ביוזמה הפרטית שמייצגת את העוצמה שלנו כעם וכמדינה בעת צרה", אומר ד"ר יפתח גפנר, תושב עין הבשור שפינה את אחיו לבית החולים תחת אש מחבלים. "זו יוזמה שמאפשרת לצה"ל ולממשלה להתרכז בניצחון ולא להתעסק בלנהל, ליזום ולממן כל מהלך לטובת התושבים. משרד התקשורת בצעד קטנוני, ביורוקרטי, מצער, בחר להתנגד לתושבים, לצאת בקמפיין הורדת ידיים עם האיש העשיר בעולם למרות שהבהיר שאינו מתכוון לאפשר פגיעה בישראל או תמיכה בטרור". לדברי גפנר, "יש פה לכאורה נסיון לכופף את ספייס-אקס להסכים להכתבת מדיניות לגבי עזה ועד אז לא תורשה הפעלת סטארלינק בישראל. על מי המהלך הזה אמור להפעיל לחץ? על יישובי העוטף? האם לא עברו מספיק? אין כוונה לתושבי העוטף לחכות למשרד התקשורת לבחון, לאשר, לתקצב ולספק  את המערכת לגיבוי אינטרנט לחמ"ל. ספייס-אקס דרך אנשי הקשר שלנו מגלים רצון לסייע ברישום והפעלה, אך הם מכבדים את הצעדים הביורוקרטיים של משרד התקשורת".
ממשרד התקשורת נמסר: "חברת סטארלינק נמצאת בהליכי רישוי בישראל ועד אז לא ניתן להפעיל יחידות בישראל. יחידות שנמצאות בארץ הוכנסו ללא ידיעת המשרד וכנראה שבאופן לא חוקי ואסור להשתמש בהן. כחלק מהליך הרישוי, אנחנו ממתינים להתחייבות מלאה ומבוססת של החברה שלא להכניס לעזה יחידות לווייניות בלי אישור שלנו. זהו תנאי מחייב מבחינתנו ובלעדיו לא נאשר ללווייני סטארלינק לשדר ולספק שירות.
"לגבי חמ"לים או מוקדים לסיוע הציבור ביישובי קו העימות ובישובים אחרים, אנחנו מתכוונים בקרוב להתחיל בחלוקה של יחידות לווייניות מסוג זה ככל ויאושרו ו/או יחידות לווייניות אחרות וטלפונים לווייניים. ההקצאה והחלוקה תתבצע על ידי ועל חשבון תקציב משרד התקשורת. נודיעכם דבר בקרוב".