מומחי אבטחה מזהירים כבר שנים שמצב "אנונימי" או "גלישה בסתר" (Incognito) בדפדפנים אינו מונע כליל מעקב אחר פרטי הגלישה שלכם, אבל רק השבוע הודתה בכך גוגל, מפתחת כרום, הדפדפן הנפוץ בעולם, לראשונה.
1 צפייה בגלריה
מצב אינקוגינטו
מצב אינקוגינטו
מצב אינקוגינטו
(צילום: Funstock / Shutterstock)
לאחר שב-2020 הוגשה נגדה תביעה בסך חמישה מיליארד דולר, המאשימה אותה במעקב אחר משתמשי מצב "גלישה בסתר", ענקית הטכנולוגיה הסכימה השבוע לשנות את "כתב הוויתור" המופיע עם הכניסה אליו ולהוסיף בו אזהרה ברורה, לפיה גם במצב הזה אתרים יכולים לאסוף נתוני משתמשים.
עד היום, כאשר פותחים את Chrome במצב "גלישה בסתר" מתקבלת התראה קצרה, שלפיה אנשים אחרים המשתמשים במכשיר אמנם לא יוכלו לראות את פעילות המשתמש, אך ההורדות, הסימניות ו"פריטי הקריאה" שלו "עדיין יישמרו". בפועל, טענו התובעים, גם במצב הזה ניתן לבצע מעקב אחרי "עוגיות" שהותיר המשתמש, גם על-ידי גוגל עצמה, שהשתמשה במידע לטובת מערכת הפרסום הממוקד שלה, וגם על-ידי חברות צד-שלישי, שלהן מכרה את הנתונים.
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
מעתה, הבטיחה החברה, הנוסח יחודד ויובהר בכל גרסאות הדפדפן לאנדרואיד, ווינדוס ומק, וישתנה לנוסח הבא: "אנשים אחרים המשתמשים במכשיר זה לא יראו את הפעילות שלך, כך שתוכל לגלוש באופן פרטי יותר. זה לא ישנה את האופן שבו הנתונים נאספים על ידי אתרים שבהם אתה מבקר והשירותים שבהם הם משתמשים, כולל גוגל. הורדות, סימניות ופריטי רשימת קריאה יישמרו". נכון להשבוע, הנוסח כבר עודכן בגרסת הבטא הניסיונית למפתחים, Chrome Canary.
התובעים טענו בבית המשפט כי גוגל בהחלט השתמשה בכלים כמו מוצר Analytics שלה, אפליקציות ותוספי דפדפן, כדי לעקוב אחר משתמשים במצב "גלישה בסתר". זאת, אף שבאזהרה המקורית גרמה לאנשים להאמין כי הם יכולים למנוע שיתוף של המידע הזה. בתביעה נחשפו, בין השאר, תכתובות פנימיות של עובדי החברה, שמהן עלה בבירור כי המצב שהחברה משווקת בתור אנונימי רחוק מלהיות כזה. המסמכים כללו אפילו כמה בדיחות פנימיות בנושא: בין השאר - הפניה לסציה בסדרה "הסימפסונס", שבה מנסה הומר סימפסון להסוות את עצמו, לשווא, עם שפם ומגבעת.
בסדרת מיילים אחרת, שנחשפה ב"בלומברג", ביקשה מנהלת השיווק של גוגל ממנכ"ל אלפבית סונדר פיצ'אי "להפוך את מצב 'אינקוגניטו' לפרטי באמת". לדבריה, בגלל שבפועל המצב שונה, החברה נאלצת להשתמש במינוחים מעורפלים כדי לנסות ולשווק את השימוש בו. עובד אחר כתב: "צריך להפסיק לקרוא לזה מצב אינקוגניטו ולהשתמש באייקון של המרגל".