פרויקט הקריפטו של סם אלטמן רק בא לעולם, וכבר נזקק להשתלת קוצב. ביממה הראשונה אחרי השקתו עלה שווי של מטבע ה-Worldcoin ב-33% ונסחר בסכום של 350 מיליון דולרים - מעל מטבעות קריפטו ותיקים בהרבה כמו ביטקוין. אלא שתוך זמן קצר כבר הספיק לצנוח ב-70% ומאז הוא ממש לא מתלוצץ עם סוחריו. הירידה קשורה כנראה לעובדה שהמיזם נמצא על הכוונת של הרגולטורים באירופה מחשש לפגיעה בפרטיות, ובארה"ב בכלל נאסר בו שימוש.
4 צפייה בגלריה
עמדת סקירה של Worldcoin בהודו
עמדת סקירה של Worldcoin בהודו
עמדת סריקה של Worldcoin בהודו
(צילום: Medha Singh / Reuters)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

נזכיר שאלטמן, מייסד ומנכ"ל OpenAI, גייס כמעט 100 מיליון דולר עבור הפרויקט הצדדי שלו, Worldcoin - מטבע קריפטוגרפי מאובטח שניתן חינם בתמורה לסריקה של קשתית העין שלכם. לצורך העניין הוא חבר לסם בנקמן-פריד, יזם הקריפטו שעומד היום לדין בעקבות קריסת FTX, וריד הופמן, ממייסדי לינקדאין. הרעיון הוא למנוע התחזויות של בוטים לבני אדם כדי לסחור בקריפטו. זיהוי לפי קשתית העין הוא כביכול הדרך היעילה ביותר להוציא את המידע הרב והאמין ביותר על בן אדם, ולדברי המייסדים הם הגיעו למסקנה הזאת אחרי שבחנו את כל האלטרנטיבות האחרות. זיהוי תווי פנים וטביעות אצבע, למשל, כשזה נוגע למספרים עצומים, נוטה הרבה פעמים לטעויות.
טכנולוגיית סריקת הרשתית של החברה - המתבצעת באמצעות Orb, מכשיר צילום בגודל כדור באולינג - יכולה להסיק שאתה אדם ולא בוט, ומנפיק לך מעין תעודת זהות עולמית - World ID, שבאמצעותה אפשר - לפחות באופן תיאורטי - ליהנות מהצמיחה הכלכלית שמייצרת חברה שבה בוטים עושים את כל העבודה הקשה. שאלות רבות סביב המטבע נותרו פתוחות, כמו למשל איך כל הדבר הזה יעבוד בתיאום ממשלות, מה המודל העסקי וכיצד יאופסן ויאובטח המידע האישי הרגיש הזה.
עם ההשקה בצרפת, הנציבות הלאומית למען חופש המידע (CNIL) כינתה את שיטות איסוף הנתונים של Worldcoin "מפוקפקות", ומשרד נציב המידע בבריטניה הביע חששות דומים לגבי הפרויקט. המשרד לפיקוח על הגנת המידע של מדינת בוואריה בגרמניה פתח בחקירה מחשש להדלפה של נתונים ביומטריים בגלל ש"הטכנולוגיות של החברה לא מבוססות מספיק לשימוש בהעברת מידע פיננסי, מה שמוביל לסיכון פוטנציאלי עבור משתמשים". בארה"ב, Worldcoin אפילו לא הושק כי לפי החברה הם העדיפו לפעול במדינות אחרות שבהן הכללים הרגולטוריים לגבי מטבעות קריפטו "לא ודאיים או לא ברורים".
4 צפייה בגלריה
עמדה של Worldcoin בלונדון
עמדה של Worldcoin בלונדון
עמדה של Worldcoin בלונדון
(צילום: Elizabeth Howcroft / Reuters)
4 צפייה בגלריה
עמדה של Worldcoin בלונדון
עמדה של Worldcoin בלונדון
מזל טוב, אתם אנושיים
(צילום: Elizabeth Howcroft / Reuters)
צחוק הגורל, ובזמן שבאירופה סוגרים על Worldcoin את הארנק לאט לאט, הרגולציה בארה"ב סביב נכסי קריפטו צפויה להחמיר הרבה יותר לאחר קריסת FTX. "לא חשבנו שזה ייגמר כ'מטבע של העולם מינוס ארה"ב'", אמר אלטמן. החברה, אגב, כבר נמצאת בבדיקה לגבי האופן שבו עודדה נסיינים ראשונים, לרוב ממדינות אפריקאיות מתפתחות, לסרוק את הקשתית שלהם תמורת זוטות כמו חולצות טריקו, שוברי מזון וגם אוזניות איירפודס.

החזון: קריפטו לכולם

אלטמן ושות' טענו בנונשלנטיות שהמטרה הסופית שלהם היא להגיע ל-8 מיליארד משתמשים - כמספר בני האדם בכדור הארץ. אבל המקטרגים טענו ש-Worldcoin שואפת לפתור בעיה שעדיין לא ממש קיימת, והסבירות שתקרה קטנה למדי. יותר סביר שמחר נקום לעולם שבו פושעי סייבר משתמשים בהדלפות נתונים ביומטריים כדי לגנוב זהויות במקום בפרטי כרטיס אשראי. Worldcoin הבטיחו שהם ממירים את סריקת העין לברקוד ואז מוחקים את הנתונים הגולמיים, אבל יש מעט מידע זמין על כיצד כל זה עובד. וזאת רק אחת הבעיות של החברה מלאת הפרדוקסים. למשל, היא מתעלמת לגמרי מהעובדה שמטבעות דיגיטליים נוצרו מלכתחילה כדחייה של רעיון הכספים הריכוזיים וכדי למנוע מממשלות, תאגידים ובנקים לקבל שליטה מוחלטת בנתונים אישיים. על אותו משקל, סריקת עיניים בוודאי מהווה את התגשמותו של סיוט בלהות עבור רוב הקריפטו-ליברטריאנים.
4 צפייה בגלריה
סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב
סם אלטמן באוניברסיטת תל אביב
סם אלטמן בביקור בישראל. העולם מינוס ארה"ב
(צילום: JACK GUEZ / AFP))
אבל חי, מת או גוסס, האתגר העיקרי של Worldcoin הוא לשכנע אנשים ללכת ולסרוק את עיניהם. לרוב האנשים פשוט לא אכפת מספיק מקריפטו כדי לקום מהספה. אפילו עבור אלה שקונים ומוכרים בקביעות, מטבעות חינמיות בשווי של כ-50 דולר - המתנה שמעניקים ב-Worldcoin - לא צפויים להביא מאות מיליוני אנשים לסריקות של ה-Orb. סרטונים שרצו ברשת מיד לאחר ההשקה הראו תורים של אנשים שעומדים בתור לסריקות - אבל קומץ קריפטו גרופיז מושבעים, סקרנים ועיתונאים לא מצטברים יחד למיליארדים.
אף אחד לא יכול להאשים את אלטמן בחוסר אמביציה. הבעיה היא שההצלחה של Worldcoin תלויה ביכולת של החברה לייצר מציאות שנכון לעכשיו נותרת בגדר מחשבה מטרידה בלבד, ככל היותר, ולא איזה מניע מיידי לפעולה. גם אם Worldcoin תתברר בסוף כפלופ אמיתי - והיא בדרך לשם - העובדה שאלטמן יצר את הבעיה, ואז את הפתרון שלה, מעלה חשש. עד שכל זה יתבהר, השאלה נותרת בעינה: גם אם אתה מרגיש בנוח לוותר על הנתונים הביומטריים שלך לטובת סטארט-אפ מעמק הסיליקון שהמייסד שלו רוצה לפתח בינה מלאכותית עם "סופר-אינטליגנציה" - האם תקום בשביל זה מהספה?