בזמן שעיני העולם כולו נשואות ל-ChatGPT ולשינויים שהוא מביא לחיינו, סם אלטמן, מנכ"ל חברת OpenAI שעומדת מאחורי הצ'אטבוט הפופולרי, דווקא רוצה את כל העיניים אליו. ואנחנו מתכוונים לזה באופן מילולי.
3 צפייה בגלריה
סם אלטמן בשימוע בסנאט
סם אלטמן בשימוע בסנאט
קריפטו לכולם. סם אלטמן בשימוע בסנאט
(צילום: Patrick Semansky / AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בזמן שמצמצתם, אלטמן גייס כמעט 100 מיליון דולר עבור פרויקט "וורלדקוין" (Worldcoin) - מטבע קריפטוגרפי מאובטח שיינתן לכם חינם בתמורה לסריקה של קשתית העין שלכם. לצורך העניין הוא חבר לסם בנקמן-פריד, יזם הקריפטו שעומד היום לדין בעקבות קריסת FTX, וריד הופמן, ממייסדי לינקדאין. לא ברור מה הסכום המדויק שהשניים תרמו לחברה החדשה שנקראת Tools for Humanity, אבל כך או כך, גיוס שמתקרב ל-100 מיליון דולר הוא הישג מרשים למדי בהתחשב במצבו העגום למדי של שוק הקריפטו.
במה Worldcoin שונה ממיזמים אחרים בתחום? אלטמן עובד על הפרויקט כבר מ-2019, כיו"ר וכמייסד-שותף ביחד עם המתכנת הגרמני האנונימי למדי אלכס בלניה. היו לו כמה הסחות דעת בדרך, למשל ההשקעה הענקית של מיקרוסופט ב-OpenAI, אבל השותף בלניה מאשר שהשמועות נכונות ואלטמן יזם את הפרויקט בעקבות החשש שבינה מלאכותית מהסוג שהחברה שלו מפתחת תוכל להתחזות בהצלחה לבני אדם.
3 צפייה בגלריה
Worldcoin
Worldcoin
Worldcoin. גייסה קרוב ל-100 מיליון דולר
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
"הרעיון הוא למנוע בוטים שמתחזים לבני אדם, ולהקים מערך פיננסי יותר יעיל לעולם", אומר בלניה. זיהוי לפי קשתית העין הוא כביכול הדרך היעילה ביותר להוציא את המידע הרב והאמין ביותר על בן אדם, ולדברי בלניה בחברה הגיעו למסקנה הזאת אחרי שבחנו את כל האלטרנטיבות האחרות. זיהוי תווי פנים וטביעות אצבע, למשל, כשזה נוגע למספרים עצומים, נוטה הרבה פעמים לטעויות.
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< למקטרגים שמתלוננים על הפגיעה בפרטיות, מזכיר בלניה שהפנים של כולנו כבר נסרקות מדי שעה בכל פעם שאנחנו פותחים את הסמארטפון מנעילה, עוברים בשדה התעופה, מחדשים דרכון ורישיון נהיגה ועוד. הוא גם מזכיר שהפרויקט כולו פותח בשקיפות עם "קוד פתוח", כך שאפשר לראות בדיוק לאן המידע הולך ומה נעשה איתו.
תהליך רכישת Worldcoins מתחילה עם מפגש חד-פעמי עם מכשיר הדמיה שנקרא Orb ומסתובב לו ברגעים אלה בערים גדולות ברחבי העולם (ישראל למרבה הצער לא על הכוונת כרגע). ה-Orb, שפיתוחו עלה 50 מיליון דולר, מצלם ברזולוציה גבוהה בעזרת אינפרה-אדום את מבנה הקשתית כדי להעניק למשתמש תעודת זהות עולמית - "World ID". התעודה נשמרת במסד הנתונים המאובטח של Worldcoin ויוצרת ארנק קריפטו עם קוד QR ייחודי. המשתמש מוריד את אפליקציית הארנק ומקבל על המקום 25 מטבעות, כמו גם מענק חודשי של מטבעות קריפטו חינם, מתנת אלטמן ושות' שמנסים להגיע כמה שיותר מהר למיליארד משתמשים.
3 צפייה בגלריה
Worldcoin
Worldcoin
Worldcoin. חלק מהנסיינים באפריקה מתלוננים
(צילום: Rokas Tenys / Shutterstock.com)
זהו "המטבע הראשון שמופץ באופן גלובלי וחופשי לאנשים רק בגלל היותם אינדיבידואלים ייחודים", נכתב באתר המיזם, שמתגאה בכך שמאז שהושקה האפליקציה לפני כשבוע כבר יותר מ-1.7 מיליון אנשים נידבו את אישוניהם למטרה.
לא ברור אם חלק מהמשתמשים האלה הם אותם נסיינים ראשונים, לרוב ממדינות אפריקאיות מתפתחות, שעליהם ערכה Worldcoin את הניסויים שלה על סריקת הקשתית של ה-Orb. אחרי הפרסומים על החברה ועל גיוסי הכסף, חלקם התלוננו שהונו אותם לתרום את אישוניהם, ו"קנו" את הסכמתם תמורת זוטות כמו חולצות טריקו ושוברי מזון בשווי 20 דולרים. אלטמן אמר שהטענות האלה לא הוגנות ושהמטבע נועד לעזור בדיוק לאותם אנשים שמתלוננים עכשיו, ולהקל על העוני העולמי.
אבל מעבר לביקורת על ניצול והגנת פרטיות, Worldcoin צריכה להתמודד גם עם הטענות על כך שהמנגנון שלה לא לגמרי חסין מהונאות וזיופים. לאחרונה, למשל, נחשף כי למרות שהחברה לא מפעילה את מכשיר ה-Orb שלה בסין, באורח פלא יש לה אלפי משתמשים במדינה. מתברר שלא מעט משתמשים סינים קנו בשוק השחור את נתוני הקשתית מאנשים בקמבודיה, קניה ומדינות אחרות תמורת 30 דולרים בלבד. החברה התגוננה ואמרה שמדובר בכמה מאות מקרי הונאה בלבד. אם זה לא מספיק, דיווחים מלפני שבוע חשפו שהאקרים הצליחו להתקין וירוס במספר מכשירי Orb שאיפשרו להם גישה לפורטל המקוון של Worldcoin שהציג רווחים, נתוני הרשמה ועוד.
בשבוע שעבר העיד אלטמן בפני הסנאט בארה"ב והודה שהרבה יכול להשתבש כשזה נוגע לבינה מלאכותית. האם אלטמן מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, כדברי המבקרים? בינתיים נדמה שבזמן ש-Worldcoin מנסה לתת לכך מענה מסוים - היא גם יוצרת שורה של בעיות חדשות.