מרוץ החימוש של המאה ה-21 מתחמם: המרוץ של ענקיות הטכנולוגיה אל עבר בינה מלאכותית כוללת, מתפקדת, בטוחה ודומה קצת יותר למוח האנושי מקבל היום (ג') דחיפה נוספת, עם הכרזה של מטא על מודל מסוג חדש. Image Joint Embedding Predictive Architectur או בקיצור I-JEPA, בוחן גישה חדשה של ארכיטקטורה בתחום של ראייה ממוחשבת. המודל הוצג בהרחבה באירוע עיתונאים מיוחד בפריז תחת הכותרת "בונים את העתיד", שבמהלכו ציינה מטא שמונה שנים למעבדות FAIR - מעבדות המחקר של החברה בתחומי ה-AI בתל אביב, בפריז, לונדון וציריך.
3 צפייה בגלריה
מטא AI
מטא AI
מתקרבת למוח האנושי? מטא משחררת מודל AI מסקרן
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

המודל החדש פותח מתוך תפיסת החסרונות של מערכות בינה מלאכותית גנרטיביות - מהסוג שפורח בשנתיים האחרונות בתעשייה. לפי יאן לקון, מדען ה-AI הראשי במטא, שאף הציג את עקרונות המודל החדש במהלך אירוע העיתונאים, המודל החדש פועל באופן שדומה יותר לאיך שאנחנו, בני האדם, מסוגלים לתפוש את העולם ולעשות שימוש ב"היגיון בריא": הוא מצמצם את הדימוי הוויזואלי לייצוגים מופשטים ולומד לנבא על בסיס ייצוגים אלה. בשעה שמודלים גנרטיביים נסמכים על מערכות דאטה עצומות ומתויגות היטב, הרעיון כאן הוא לאפשר למידה שדומה ליכולת ההתבוננות הטבעית של בני האדם על העולם. מודלים מסוג JEPA ייושמו בעתיד במחקרי מטא גם עבור מערכות מלאכותיות של שפה ושל וידאו.
3 צפייה בגלריה
יאן לקון
יאן לקון
יאן לקון, מדען הבינה המלאכותית הראשי של מטא
(צילום: Meta)
מוקדם יותר השנה שחררה מטא את LLaMA - מודל שפה גנרטיבי שפועל באופן דומה ל-GPT של OpenAI. המודל הוכרז ושוחרר עבור הקהילה המחקרית בקוד פתוח והודלף כמעט מיד - מה שעורר דיון מוסרי בתעשייה כאשר יריבות דוגמת גוגל (בארד) ו-OpenAI (מפתחת ChatGPT) החלו לטעון כי שחרור מודלים מהסוג הזה בקוד פתוח עלול להיות מסוכן, מפני שהוא מאפשר לכל אחד ליצור צ'אטבוט ללא פיקוח מתאים וללא מחשבה לגבי ההשלכות האפשריות של הכלים הללו. גישת הקוד הפתוח של מטא נחשבת חריגה בקרב המתחרות במרוץ לבינה מלאכותית אפקטיבית, ושחרור מודלים בקוד פתוח הוא חלק מרכזי מהאידיאולוגיה הכוללת של החברה בנושא AI.
3 צפייה בגלריה
סגמנטציה ויזואלית בידי בינה מלאכותית
סגמנטציה ויזואלית בידי בינה מלאכותית
מערכת Segment Anything של מטא
(צילום: Meta)
באירוע נסקרו פיתוחים שונים של מעבדות FAIR לאורך השנים, וכן הוצגו התוכניות לעתיד. בין היתר הציגו בחברה פיתוחים דוגמת Make-a-Scene ו-Make-a-Video, שנולדו במעבדת FAIR בתל אביב ומסוגלות לחזות ולהשלים דימויים ויזואליים; מערכת Segment Anything שהושקה לפני חודשיים ומאפשרת סגמנטציה של אובייקטים ויזואליים ברמות משתנות; DINOv2 - שיטה מבוססת למידה בפיקוח-עצמי לאימון מודלים של ראייה ממוחשבת; וגם הצצה לאופן שבו מהדקים במטא את הממשק בין מחקרי AI לבין מדעי המוח.
לאחר המיתוג מחדש של פייסבוק כמטא והצהרת הכוונות של החברה לגבי בנייה ופיתוח של המטאברס, נראה שבמטא חישבו מסלול מחדש וכעת בחוד החנית של החברה - קונספטואלית, מחקרית וגם יישומית - ניצב התחום של בינה מלאכותית שנכנס לתאוצה מטורפת בשנה החולפת והפך פופולרי לא רק בתעשייה אלא גם בשיח הציבורי הרחב.
הכותבת היא אורחת חברת מטא בפריז