אם גם אתם חשים לאחרונה בעלייה במספר בקשות החברות שמגיעות אליכם בפייסבוק ממשתמשים פיקטיביים, אתם לא לבד. ל-ynet הגיעה שורה של דיווחים על משתמשים שמתמודדים עם התופעה.

עוד בנושא:

עידן אברמוב, מומחה שירות ותמיכה בחברת אבטחת המידע ESET, מאשר כי "משתמשים רבים חווים את אותו הגל של בקשות חברות מזויפות בפייסבוק. בדרך כלל מדובר בפרופילים של בחורות יפות במיוחד, כשבחלק מהמקרים מתקבלת גם הודעה עם קישור לצפייה בתכנים מיניים". עוד עולה מנתוני החברה, כי רוב האנשים שמתמודדים עם "מבול" בקשות חברות מסוג זה, הם גברים.
2 צפייה בגלריה
משתמש מזויף
משתמש מזויף
משתמש מזויף
(שאטרסטוק)
לדבריו של אברמוב, מאחורי פרופיל מזויף עשויים להסתתר מספר מניעים אפשריים - הראשון, וככל הנראה הכי פחות מסוכן מביניהם - הוא מפעיל אתר שמנסה למשוך משתמשים רבים לבקר בו. זאת מאחר שתנועת גולשים לאתר יכולה להניב הכנסות גבוהות יותר עבור פרסומות, וכן להעלות את דירוגו בתוצאות חיפוש.
2 צפייה בגלריה
משתמשת פיקטיבית בפייסבוק
משתמשת פיקטיבית בפייסבוק
משתמשת פיקטיבית בפייסבוק
המניע האפשרי השני הוא הפצה של ניסיונות פישינג - כלומר, תוקפים שמנסים לגרום למשתמשים ללחוץ על קישורים כדי להשיג מידע אישי וגישה לחשבונות שלהם. מתקפת פישינג כזו עלולה להסתיים בנזקים כספיים ואפילו גניבת זהות.
האפשרות השלישית היא שהפרופילים הללו הוקמו למטרות ריגול - כך, מי שעומד מאחורי הפרופיל המזויף עשוי לנסות לפתח שיחה עם המשתמש. אך במסגרת אותה שיחה תמימה לכאורה, המשתמש עשוי להתבקש למשל לצלם מקומות בארץ, או להעביר מידע (כמו על מיקום בסיסים צבאיים או שעות יציאה הביתה במקרה של חיילים). כך, משתמשים תמימים עשויים להעביר מידע מודיעיני בעל ערך ללא ידיעתם.
אם קיבלתם בקשת חברות ממשתמש שאינכם מזהים, היו ערניים וחשדניים. כדאי לבדוק האם תמונת הפרופיל נראית מקצועית מדי למשל, וניתן אפילו לבצע חיפוש ויזואלי של התמונה כדי לראות אם נגנבה ממקום אחר. בנוסף, בחנו את רשימת החברים - אם היא קטנה במיוחד, כנראה מדובר בפרופיל מזויף. בדקו גם את הפעילות והתוכן בפרופיל - אם הוא הוקם רק לאחרונה, משתמש בשפה מוזרה או עילגת שנראית כמו תוצאה של תרגום אוטומטי, או שרוב התוכן בו מבוסס על תכנים שיווקיים, כנראה לא מדובר באדם אותנטי. בנוסף, ההמלצה היא תמיד לא ללחוץ על לינקים שאינכם בטוחים לגביהם, ובוודאי שלא להעביר פרטים אישיים.
עידן אברמוב, ESETעידן אברמובמושיק ברין
אם תרצו לחסום לחלוטין את האפשרות של פרופילים שאין לכם חברים משותפים איתם לשלוח לכם בקשת חברות, תוכלו לעשות זאת כך: דרך גרסאת הווב של פייסבוק, לחצו על החץ הקטן שמופיע מימין למעלה בדף הבית (משמאל בגרסה בעברית) -> לחצו על Settings & privacy (הגדרות ופרטיות) -> Privacy checkup (בדיקת הפרטיות) -> How people can find you on Facebook (איך אנשים יכולים למצוא אותך בפייסבוק) -> Continue (המשך/י) -> בראש העמוד תופיע השאלה Who can send you friend requests? (מי יכול לשלוח לך בקשות חברות), אם מופיע כי כולם יכולים, לחצו על ההגדרה ושנו אותה ל"Friends of friends" (חברים של חברים).
מחברת מטא, הבעלים של פייסבוק, לא נמסרה תגובה.