החופש הגדול כבר כאן, ולילדים יש הרבה יותר זמן פנוי. המשמעות היא, בין היתר, הרבה יותר זמן מול המסכים, והגדלת החשיפה לסיכונים. בזמן הגלישה במכשירים השונים, הילדים עשויים ליפול קורבן למתקפות סייבר שמטרתן לגנוב פרטים אישיים, פרטי אשראי של ההורים, להשתמש במשאבי המחשב ועוד. בין אם אתם הורים לילדים קטנים או לבני נוער, חשוב שתכירו את הסכנות ואת הדרכים להתגונן מפניהן.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"הכלי הכי חזק להגנה מסכנות ברשת, והמוצר הכי חזק שאפשר להתקין לילדים, זו מודעות. כך יהיו להם יותר כלים איך להתמודד עם הסכנות", אומר רונן מואס, מנכ"ל חברת אבטחת המידע ESET ישראל. גם עודד ואנונו, ראש מחלקת חולשות מוצרים בחברת צ'ק פוינט, מסכים כי הדבר החשוב ביותר בהגנה על ילדים ברשת הוא חינוך: "להורים יש אחריות לשבת ולהסביר לילדים מה לעשות ולא לעשות. אלה דברים שחוזרים על עצמם. והילדים האלה חיים באוריינטציה טכנולוגית, הם יבינו במה מדובר".
6 צפייה בגלריה
ילד עם מחשב נייד
ילד עם מחשב נייד
"להורים יש אחריות להסביר לילדים מה לעשות ולא לעשות"
(צילום: shutterstock)
אלו הטיפים של שני המומחים שיעזרו לכם לעבור בשלום את חודשי הקיץ, אבל כדאי לזכור לכל אורך השנה: התקנת עדכונים - ואנונו מדגיש כי חשוב לעדכן את מערכות ההפעלה במחשב ובטלפון הנייד, וגם את האפליקציות באופן תדיר. "יש כל הזמן עדכוני תוכנה שהחברות מציעות, ויש בהם המון עדכונים שקשורים לאבטחה". מאחר שהאקרים מחפשים כל העת פרצות אבטחה, הגרסה העדכנית ביותר מסייעת להתגונן מפניהן.
סיסמאות - "חשוב להסביר לילדים על חוזק של סיסמאות", אומר מואס. "כשהססמה היא 123 או 111 הפריצה אליה פשוטה, ואז מישהו מהכתה או מישהו זר יכול להשתלט על החשבון, וזה לא נעים. תאריך לידה זו הסיסמה הכי פריצה בעולם. מצד שני, חשוב לבחור סיסמה שאפשר לזכור". ואנונו מוסיף כי כדאי גם להגדיר אימות דו-שלבי באפליקציות החשובות, כמו רשתות חברתיות ואפליקציות גיימינג. "כך, אם הילדים יפלו בפח ויתנו את הססמאות שלהם לפלטפורמות האלו, האימות הנוסף עדיין יחסום את הכניסה אליהן - לרוב בצורת הודעה לטלפון".
6 צפייה בגלריה
רונן מואס
רונן מואס
רונן מואס, מנכ"ל ESET ישראל
(מושיק ברין)
הורדת אפליקציות - ואנונו מדגיש כי יש להוריד אפליקציות רק מהחנויות הרשמיות של אפל וגוגל. "פושעי סייבר מכינים הרבה אפליקציות שמחקות אפליקציות פופולריות, אבל הן זדוניות. אפילו אם מקבלים הודעה מחבר להוריד אפליקציה דרך לינק מסוים, לא לעשות את זה. כי זו אחת מדרכי ההפצה של המתקפה", הוא מסביר.
בדיקת ההרשאות - מואס מעודד את הילדים לבחון מהן ההרשאות שאפליקציה מבקשת במעמד ההורדה. "לפעמים אנחנו מאשרים מהר כי בא לנו כבר לשחק את המשחק או לצפות בתכנים. אבל תקראו מה כתוב. לפעמים אפליקציה יכולה לבקש לשלוח בשמכם הודעות. אחת האפליקציות שהיסטורית השתילה הכי הרבה תוכנות זדוניות, שעוקבות אחרינו או גונבות מידע מהמכשיר, היא פנס. בכל הטלפונים החדשים יש פנס מובנה, אבל יש גם אפליקציות של פנס להורדה". גם ואנונו ממליץ לבדוק אם האפליקציה מבקשת הרשאות שלא קשורות לתוכן שהיא מציעה. "נגיד שאני מוריד אפליקציית מילון והיא מבקשת הרשאה למצלמה - לא בטוח שצריך".
6 צפייה בגלריה
עודד ואנונו
עודד ואנונו
עודד ואנונו, ראש מחלקת חולשות מוצרים בצ'ק פוינט
(צ'ק פוינט)
לינקים והודעות מזרים - ואנונו מתריע מפני הודעות ולינקים שמגיעים מאנשים לא מוכרים, וממליץ לא לענות להודעה או ללחוץ על הלינק. "תוקפים מייצרים בוטים ומשתמשים פיקטיביים כדי להגיע לילדים", הוא אומר. "אם בכל זאת אנחנו רוצים להיכנס ללינק - צריך לשים לב לשם האתר. אם למשל ההודעה מדברת על מבצע באדידס, לראות שהכתובת היא אדידס דוט קום, ולא שם דומה או אחר לגמרי". הוא ממליץ להיזהר גם מלינקים קצרים, ואם לוחצים עליהם בכל זאת, לוודא שהם מעבירים לאתר עם שם לגיטימי. בנוסף, הוא מדגיש "לעולם לא להכניס ללינק או הודעה את שם המשתמש והסיסמה לאיזושהי אפליקציה. ככה עובדות התקפות פישינג וזו הדרך לתקוף פסיכולוגית - כשמבקשים להכניס שם משתמש וסיסמה כדי לקבל מבצע מסוים".
פרופילים מזויפים - גם מואס מתייחס לפרופילים מזויפים וממליץ לתת לילדים כלים לזהות פרופילים כאלה. "לדוגמה פרופיל שיש לו 4 חברים, כנראה נפתח אתמול. להיזהר מפרופיל שמשדר משהו שהוא טוב מכדי להיות אמיתי - פעם פנתה אליי באינסטגרם כביכול חיילת בחיל הנחתים של ארה"ב. היו לה עשרה חברים. זה נראה לי חשוד, וחשבתי שאולי אלה איראנים או סורים. כנראה שצדקתי, כי אחרי שבוע החשבון הוסר". הוא מצביע על עוד סימן שאמור להדליק נורה אדומה: "אם אנשים זרים מציעים מתנות - לא להתפתות. למה שזר יציע לכם אייפון חינם? בכל המקרים האלו, כשמשהו נראה לא הגיוני, כדאי להתייעץ עם ההורה או לחסום". הוא מסכם בכלל אצבע חשוב בכל הנוגע להתנהלות ברשת: "אם מישהו מבקש מכם לעשות דברים או לשתף תכנים שאתם לא מרגישים איתם הכי בנוח, כנראה שמשהו חשוד. עדיף לשתף את ההורים או מבוגר אחר".
6 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
"אם למישהו יש 4 חברים, זה כנראה פרופיל מזויף"
(אילוסטרציה: Shutterstock)
מצלמות - ואנונו מזהיר מפני לינקים שמבקשים לפתוח את המצלמה, למשל כדי לקבל משהו בתמורה. "לא ללחוץ עליהם. מתקפות שנוגעות למצלמה עלולות להקליט את החדר של הילד. כדאי גם לשים לב שהמצלמה לא דולקת פתאום, שהמצלמות שמחוברות למחשבים או שמובנות בהם מכובות או מכוסות כשהן לא בשימוש, ובלילה אפילו לנתק אותן".
תוכנות אנטי-וירוס ובקרת הורים - מואס מזהיר מפני תכנים זדוניים שהילדים עלולים להוריד בטעות, יחד עם משחקים למשל. "תוכנה כזו יכולה לדוגמה להשתמש במשאבי מחשב כדי לכרות מטבעות דיגיטליים כמו ביטקוין", הוא אומר, וממליץ להתקין במחשב ובטלפון אנטי-וירוס שיסנן תוכנות כאלה. בנוסף, מואס ממליץ להשתמש בתוכנת בקרת הורים ש"מאפשרת לסנן תכנים, להגדיר מילות מפתח שישלחו התראות להורים, לעקוב אחרי הפעילות ולאכן את המיקום של הילדים. אני מאמין שזה צריך להיעשות בשקיפות - להסביר לילדים שהמטרה היא לא לראות מה כתבו לחברים, אלא לשמור עליהם - לוודא שלא עושים עליהם חרם, שהם לא משתתפים בחרם, ושזרים לא שולחים להם הודעות. בגילאים צעירים בעיניי זו חובה, והגיל בו אנחנו משחררים את זה הוא כשהגענו למסקנה שנתנו לילד מספיק מודעות וכלים". ואנונו מזהיר כי בכל הנוגע לסינון תכנים, היום אתרים שכלים כאלו אמורים לחסום משקיעים משאבים כדי להצליח לעקוף את החסימה, ולכן כדאי עדיין להיות ערניים.
6 צפייה בגלריה
גיימרית
גיימרית
"היום כמעט כל ילד הוא גיימר"
(צילום: shutterstock)
דיסקורד - "היום כמעט כל ילד הוא גיימר", אומר ואנונו, ומסביר כי במקביל למשחקים, ילדים רבים משתמשים בשירות "דיסקורד" הפופולרי בקרב גיימרים. השירות מאפשר לפתוח קבוצות צ'אט, שמהוות לדבריו "מעין חדרי משחקים עם אנשים מכל העולם". לכן, גם בדיסקורד צריך לשים דגש ביתר שאת על כל הכללים שהוזכרו - לא ללחוץ על לינקים, לא להדליק מצלמות, ולא להעביר מידע.
"ישבתי עם הבת שלי כשהיא רצתה לפתוח אינסטגרם, פתחנו לה חשבון יחד, וראינו כל מיני סוגים של פרופילים - אילו דברים נערים ונערות משתפים. דיברנו על מה מתאים לילדה בגיל 12, ומה אולי יתאים לה בגיל מאוחר יותר"
נושאים חמים בעולם - ואנונו מזהיר גם מפני מספר נושאים שמעוררים עניין כרגע, מאחר שהאקרים עלולים להשתמש כדי לנסות ולהגיע למשתמשי הרשת, בהם הילדים. "פושעי הסייבר כנראה ירכבו על משחקי היורו, האולימפיאדה, וגם על נושאי מגפת הקורונה והחזרה ללימודים", הוא מתריע. כך למשל, ילד עשוי לקבל הודעת SMS שמציע לו לזכות בכרטיסים חינם למשחקי היורו, ואליה מצורף לינק זדוני. לכן בנושאים אלו כדאי להראות ערנות מוגברת.
6 צפייה בגלריה
"להציע לילדים אלטרנטיבות למסכים"
"להציע לילדים אלטרנטיבות למסכים"
"להציע לילדים אלטרנטיבות למסכים"
(צילום: shutterstock)
חשבונות ברשתות חברתיות - מואס ממליץ להורים להיות מעורבים בהצטרפות של ילדים ונערים לרשתות חברתיות, ולתווך להם את העולמות האלו בשיחה פתוחה. "כשילדים רוצים לפתוח חשבון אינסטגרם, כנראה שהם לא הולכים לשתף בו את העבודה בהיסטוריה אלא תכנים אחרים. אני ישבתי עם הבת שלי כשהיא רצתה לפתוח אינסטגרם, פתחנו לה חשבון יחד, וראינו כל מיני סוגים של פרופילים - אילו דברים נערים ונערות משתפים. דיברנו על מה מתאים לילדה בגיל 12, ומה אולי יתאים לה בגיל מאוחר יותר".
זמני מסך - לבסוף, מואס נוגע גם בעניין האיזון בין השימוש במסכים לפעילויות אחרות ומציע דרך התמודדות: "זמני מסך זה דבר קריטי, שאותנו כהורים מטריף, כאילו שאנחנו לא היינו דבוקים לטלוויזיה בגיל הזה", הוא צוחק. "אני לא מאמין בגישה שחוסמת את המכשירים, או בלהגיד לילדים שאם הם יהיו יותר מדי זמן על הטלפון, אז ניקח להם אותו". במקום זאת הוא ממליץ "להציע להם אלטרנטיבות לפעילויות, כמו משחק קופסה משפחתי או עבודת יצירה, וגם לתת דוגמה - אם הם רואים אותי קורא ספר מדי פעם, או עושה ספורט, ולא רק מול הטלפון, זה משדר מסר מסוים".