מערכת בתי הספר הציבוריים של מחוז "הווארד" במרילנד תובעת את מטא, גוגל, סנאפ וחברת האם של טיקטוק, בייטדאנס, בטענה שתרמו ל"משבר בריאות נפשית" בקרב תלמידים. לפי התביעה, הרשתות החברתיות שהחברות הללו מפעילות הן מוצרים "ממכרים ומסוכנים" ש"חיווטו מחדש את האופן בו הילדים חושבים, מרגישים ומתנהגים".

עוד בנושא:

בתביעה יש התייחסות ל"תגמולים מעוררי דופמין" שנמצאים באפליקציות, וכן ל"פיצ'רים שנועדו לייצר לולאות מזיקות של שימוש עודף וחזרתי במוצר". עוד האשמה נוגעת לכך שהפלטפורמות מעודדות "השוואות חברתיות לא בריאות ושליליות שגורמות לסוגיות סביב דימוי גוף, ולהפרעות מנטליות ופיזיות קשורות" בילדים. התביעה מכנה את אמצעי בקרת ההורים באפליקציות "פגומים", ואף מאשימה כי הבטיחות באפליקציות איננה מספקת, וכי הפערים הללו מביאים לניצול מיני של ילדים.
1 צפייה בגלריה
ילדים בסמארטפון
ילדים בסמארטפון
ילדים בסמארטפון
(צילום: shutterstock)
"בעשורים האחרונים, האסטרטגיה של צמיחה בכל מחיר התעלמה מהשפעת המוצרים על הבריאות הפיזית והנפשית של ילדים", נכתב בתביעה. מחוז הווארד במרילנד מצטרף לשורת מערכות בתי ספר ציבוריים נוספות בארה"ב, שנקטו בצעד כזה - במדינות מרילנד, וושינגטון, פלורידה, קליפורניה, פנסילבניה, ניו ג'רזי, אלבמה, טנסי ועוד, הגישו תביעות דומות הנוגעות להשפעות השליליות של רשתות חברתיות על בריאות הנפש של ילדים. בשבוע שעבר, המנתח הכללי של ארה"ב, ד"ר ויווק מרת'י, הביע גם הוא דברים דומים כשאמר שרשתות חברתיות מהוות "סיכון חמור לנזק לבריאות ולרווחה הנפשית של ילדים ומתבגרים".
ראש תחום הבטיחות במטא, אנטיגונה דייויס, הגיבה לתביעה ומסרה לאתר הטכנולוגיה The Verge: "השקענו בטכנולוגיה שמאתרת ומסירה תכנים הנוגעים להתאבדות, פגיעה עצמית או הפרעות אכילה, עוד לפני שמישהו מדווח לנו עליהם. אלו סוגיות מורכבות אבל נמשיך לפתח כלים שיענו על הצרכים של ילדים ומשפחותיהם".
גוגל הכחישה את הטענות בתביעה ומסרה כי "בשיתוף פעולה עם מומחים להתפתחות ילדים, בנינו חוויות תואמות גיל לילדים ומשפחות ביוטיוב, ואנו מספקים כלי בקרה משמעותיים להורים". מסנאפ נמסר כי "החברה מאשרת את כל התכנים לפני שהם מגיעים לקהל גדול, מה שמסייע למנוע קידום וגילוי של תכנים עם פוטנציאל מזיק". מבייטדאנס לא התקבלה תגובה.