קודם מונטנה, אחר כך ארה"ב כולה? מונטנה הפכה אמש (יום ד') למדינה הראשונה בארה"ב שמחרימה את טיקטוק, לאחר שהמושל הרפובליקני גרג ג'יאנפורטה חתם על חוק שאוסר על השימוש ברשת החברתית. החוק ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024 והוא צפוי להוביל למאבק משפטי שתוצאותיו ישפיעו על המאמצים להחרים את הפלטפורמה בארה"ב כולה.
2 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
טיקטוק
(צילום: Sergei Elagin / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"היום מונטנה עושה את הצעד ההחלטי ביותר שעשתה מדינה כלשהי כדי להגן על הדאטה הפרטי והמידע הרגיש של תושבי מונטנה מפני המפלגה הקומוניסטית בסין", אמר המושל ג'יאנפורטה בהצהרה לתקשורת. החק החדש - שאושר על ידי בית הנבחרים במונטנה לפני כחודש - אוסר על הורדת אפליקציית טיקטוק וקובע קנס של 10,000 דולר לכל יום של הפרת האיסור על ידי טיקטוק, גוגל או אפל (שבבעלותן חנויות האפליקציות הפופולריות בעולם). משתמשים לא ייקנסו על שימוש באפליקציה.
דוברת מטעם טיקטוק טענה כי המהלך מנוגד לחוק ומהווה הפרה של התיקון הראשון לחוקה האמריקנית, שמגן על חופש הביטוי. "אנחנו רוצים להרגיע את תושבי מונטנה ולהבהיר כי הם יכולים להמשיך להשתמש בטיקטוק כדי להביע את עצמם, להתפרנס ולהיות חלק מקהילה בזמן שאנחנו ממשיכים להגן על הזכויות של המשתמשים שלנו בתוך מונטנה ומחוץ לה", אמרה הדוברת.
>>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<< האיגוד האמריקני לזכויות אזרח (ACLU) התייצב לצדה של טיקטוק והביע התנגדות לחוק החדש. "עם החרם הזה, המושל ג'יאנפורטה והמחוקקים במונטנה רמסו את חופש הביטוי של מאות אלפי תושבי מונטנה שמתשמשים באפליקציה כדי להביע את עצמם, לאסוף מידע ולנהל את העסקים הקטנים שלהם, בשם הסנטימנט האנטי-סיני", נמסר מהאיגוד.
2 צפייה בגלריה
המושל ג'יאנפורטה חותם על החוק החדש
המושל ג'יאנפורטה חותם על החוק החדש
המושל ג'יאנפורטה חותם על החוק החדש
(צילום: Garrett Turner / Montana Governor's Office)
מסביב לחוק ישנם עדיין לא מעט סימני שאלה: לא ברור כיצד הוא ייאכף ומה תהיה המדיניות לגבי משתמשים שהורידו את האפליקציה לפני שהחוק נכנס לתוקף. כמו כן, לא ברור אם תושבי מונטנה יוכלו להשתמש ב-VPN (רשת וירטואלית פרטית) על מנת לעקוף את ההגבלות. שלי ואנס, המחוקקת הרפובליקנית שיזמה את החוק, הבהירה לוול סטריט ג'ורנל כי האחריות לציית לחוק מוטלת על טיקטוק עצמה.
טיקטוק, שנמצאת בבעלות חברת בייטדאנס הסינית, מתמודדת כבר שנים עם הטענות שהיא מסייעת או עלולה לסייע למשטר בבייג'ינג הן במאמצי הריגול שלו והן בהשפעה על התכנים שבהם צופים 150 מיליון המשתמשים שלה בארה"ב. אחרי כמה שנים של משא ומתן, במרץ האחרון הציבה וושינגטון אולטימטום בפני בייטדאנס ודרשה ממנה למכור את כל אחזקותיה בטיקטוק - או שהרשת החברתית תוחרם בארה"ב. במקביל לאישור החרם על טיקטוק, חתם המושל ג'יאנפורטה על צו האוסר על עובדי מדינה להתקין על מכשירים ממשלתיים אפליקציות שלטענתו מעבירות מידע למדינות יריבות של ארה"ב. בין היתר הוא מנה את CapCut ו-Lemon8, שגם הן בבעלות בייטדאנס; את WeChat ו-Temu שבבעלות סינית; וכן את טלגרם, שהוקמה ברוסיה אך המטה שלה נמצא כיום בדובאי.