סאטיה נאדלה, האיש שהוביל את מיקרוסופט ללב מהפכת הבינה המלאכותית, משנה כיוון ומציג עמדה ביקורתית וחסרת תקדים כלפי המודל הכלכלי והרטוריקה של החברות המובילות בתחום.
בראיון מקיף שהעניק לוול סטריט ג'ורנל, שלח מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה מסר תקיף לשותפותיו ומתחרותיו הגדולות ביותר - OpenAI, אנת'רופיק וגוגל - והבהיר כי תעשיית ה-AI זקוקה לשינוי באסטרטגיה ובמטרות.
כשמיקרוסופט יוצאת נגד ריכוזיות
נאדלה יוצא נגד הריכוזיות של קומץ חברות המנסות לשלוט בידע העולמי תוך שימוש בנבואות זעם על אובדן מקומות עבודה ואיומי בטיחות קיצוניים כדי להצדיק דרישות למשאבי עתק וחוות שרתים מפלצתיות. לדבריו, הציבור לא יקבל מציאות שבה שוק ה-AI נשלט באופן בלעדי על ידי מספר מצומצם של מודלי קצה סגורים ויקרים.
המהלך של מיקרוסופט אינו מתמצה בהצהרות בלבד אלא מתורגם לאסטרטגיה עסקית אגרסיבית של הוזלת עלויות והגברת השליטה של המשתמשים. החברה השיקה לאחרונה את שירות Copilot Cowork, סוכן AI אוטונומי המאפשר ללקוחות לבחור בין מודלים שונים, כולל מודלים זולים משמעותית, כדי להתמודד עם זינוק המחירים המעיק על ארגונים רבים.
במקביל, החברה בוחנת את שילובו של המודל הסיני המוזל "דיפסיק" (DeepSeek) בפלטפורמות שלה, צעד שעשוי להעניק דחיפה עצומה לחברה הסינית, הנאשמת על ידי מתחרותיה האמריקאיות בהעתקה ובזיקוק של מודלי הדגל שלהן.
התפנית האסטרטגית הזו מתרחשת על רקע שינויים במאזן הכוחות בשוק העולמי והתגברות התחרות. בשוק האמריקאי והאירופי ניכרת מגמה גוברת של רגולציה וחשש ממונופוליזציה של הידע, בעוד שבסין מתפתח אקוסיסטם יעיל ואגרסיבי של מודלים זולים.
הקשיים - והפתרון
דוחות שוק עדכניים מצביעים על כך שמיקרוסופט חוותה קשיים במחצית השנייה של 2025, כאשר מנויי שירות קופיילוט שלה החלו להעדיף את המתחרים, בראשם מודל ג'מיני של גוגל. בהתאם, מאחר שמיקרוסופט מפגרת בפיתוח עצמאי של מודל קצה תחרותי משלה, היא בוחרת לנצל את עוצמתה הפיננסית כדי להפוך את המודלים הקיימים בשוק למוצרים בסיסיים וזולים, ובכך לשבור את כוחן של יצרניות המודלים המובילים.
מדובר בשינוי כיוון דרמטי עבור נאדלה, שנחשב לאחד האדריכלים המרכזיים של המירוץ הנוכחי דרך השקעות עתק של מיליארדי דולרים ב-OpenAI ובאנתרופיק. השותפות ההיסטורית עם OpenAI, שאפשרה לה להפוך למעצמה, ידעה לא מעט מתחים בשנה האחרונה, וכעת שתי החברות פועלות להרחבת קשריהן עם גורמים נוספים בשוק.
במיקרוסופט הבהירו שהחברה תמשיך לטפח את שותפויותיה, אך הקו החדש של נאדלה מציב חלופה מובהקת לתפיסה הרווחת של מנהלים כמו דאריו אמודאי מאנת'רופיק, שהזהיר בעבר מפני מחיקת מחצית ממשרות הג'וניור עד שנת 2029, או סם אלטמן מ-OpenAI, שפרסם שורת הצעות מדיניות להתמודדות עם השינויים בשוק התעסוקה.
נאדלה טוען כי השלב הבא אינו מחייב הגדלה אינסופית של המודלים, אלא שילוב נכון בין הון אנושי ליכולות בינה מלאכותית, והגנה על הקניין הרוחני של הארגונים המשתמשים בה. לשיטתו, המטרה אינה צמצום עלויות באמצעות פיטורי עובדים, אלא ארגון מחדש של משרות והפיכת החברות למערכות למידה מתמשכות המשלבות חוכמה אנושית עם יכולות מחשוב מתקדמות.
עם זאת, לא בטוח שזו היתה מסקנתו של נאדלה אם מיקרוסופט היתה מצליחה לפתח לעצמה מודל במקום לסמוך על OpenAI שתעשה את זה עבורה במחיר של 10 מיליארד דולר. התוצאה, קופיילוט לסוגיו, נחשב כסוג של קליפי (הסייען של ווינדוס מלפני 30 שנה) - כלומר כלי שאף אחד לא ממש עושה בו שימוש, אבל שמאפשר למיקרוסופט לומר שיש לה AI בווינדוס.
להמחשה, לפי נתוני חברת AICPB, ל-Chat GPT יש כמעט 6 מיליארד משתמשים חודשיים לעומת כ-132 מיליון לקופיילוט. בהתחשב שקופיילוט מותקן מראש על ווינדוס 11 בכ-220 מיליון מחשבים תומכים, זה יותר ממחצית בסיס המשתמשים שמעדיף לוותר על שירותיו.
בסופו של דבר לא ברור עד הסוף מה נאדלה מציע. האם צריך להגביל את התפוצה של ה-AI? להציב גבולות ברורים לשימוש בו? להכניס רגולציה שתייצר תכנית עבודה לטווח ארוך לשמירה על בטיחות המשתמשים או בטיחות האנושות? או כמו שהוא אומר בסוף הראיון: "שום היקף נרטיב בלבד יספיק, מכיוון שבנקודה שבה אנחנו נמצאים כעת, אנחנו חייבים להוכיח את עצמנו במעשים".
או במילים אחרות, לנאדלה אין פתרון אמיתי להציע מלבד לספק לעצמו ולחברה שלו סיבה להמשיך לעשות מה שנעשה - אבל היי, לפחות הוא התריע מראש.






