שנת 2024 נפתחת עם הכרזה משמחת מכיוונה של סצנת הפוד-טק הישראלית: חברת אימג'נדרי (Imagindairy), שמייצרת חלבוני חלב שאינם מן החי, הודיעה הבוקר (יום ה') כי קיבלה אישור מה-FDA (מנהל המזון והתרופות של ארה"ב) שמשמעותו שהחלבונים שלה בטוחים לשימוש וניתן לשווק אותם בשוק האמריקאי. בחברה נערכים להשקת מוצרים ראשונים במהלך השנה הקרובה.
2 צפייה בגלריה
החלב של אימג'נדרי
החלב של אימג'נדרי
החלב של אימג'נדרי. תחליף חדש בדרך
(צילום: יניב קופל)
"זוהי אבן דרך משמעותית שכן ההכרה של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, מעידה על בטיחות חלבוני החלב האיכותיים שלנו ומאפשרת לנו למכור אותם לחברות מזון ובכך לספק לצרכנים מוצרי חלב אהובים ללא צורך בפרות", מסר מנכ"ל החברה, ד"ר אייל איפרגן.
חלבוני החלב של אימג'נדרי מיוצרים בתהליך שנקרא תסיסה מדייקת (Precision Fermentation). שיטה זו ידידותית לסביבה מכיוון שהיא מצמצמת את פליטת גזי החממה, ניצול הקרקע והשימוש במים שכרוכים בייצור חלב באופן מסורתי. בחברה אומרים כי הייחוד שלה טמון בשילוב של טכנולוגיית בינה מלאכותית, פרי מחקר של למעלה מ-15 שנה באוניברסיטת תל אביב, יחד עם שיטות ביוטכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות לחברה לייצר אבקת חלבון בנפחים תעשייתיים ובעלויות נמוכות.
ריפרש
המטרה: להוציא את הפרה מהחלב / עם אביב וולף
37:18
באימג'נדרי אומרים כי חלבוני החלב של החברה זהים לחלבוני חלב פרה בטעם, במרקם, בפונקציונליות ובערכים התזונתיים שלהם. חלבונים אלו יכולים לשמש ליצירת מגוון רחב של מוצרי חלב, כגון גבינה, יוגורט וגלידה. בניגוד לחלב מן החי, החלבונים של אימג'נדרי אינם מכילים כולסטרול, לקטוז והורמונים.
אימג'נדרי הוקמה בשנת 2020 על ידי איפרגן, ד"ר אריה אבו ופרופ' תמיר טולר בתמיכת חממת הפודטק של שטראוס, The Kitchen. בין משקיעותיה נמנות הקרנות Target Global, MoreVC, Entrée Capital, FoodSparks by PeakBridge וענקית המזון העולמית דנונה. החברה גייסה עד כה יותר מ-30 מיליון דולר, היא פועלת מחיפה ומעסיקה יותר מ-30 עובדים ברחבי העולם.
לדברי המנכ"ל איפרגן, השותפות עם חברות מזון כמו שטראוס ודנונה תאפשר לאימג'נדרי להחדיר את מוצרים שלה לשוק בצורה מהירה ועם מינימום מכשולים. לדבריו, "העולם, כפי שהוא היום, לא יוכל לעמוד בדרישה למזון שרק הולכת ומאמירה, מבלי לייצרו בדרכים חדשניות. הדרך לחיזוק הביטחון התזונתי והמקיים היא באמצעות טכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות ייצור מזון מזין ואיכותי, במינימום שימוש במשאבי טבע".
2 צפייה בגלריה
החלב של אימג'נדרי
החלב של אימג'נדרי
אפשר גם בקפה. החלב של אימג'נדרי
(צילום: יח"צ אימג'נדרי)
אימג'נדרי היא אחת מקומץ חברות שקיבלו אישור מה-FDA לשווק בארה"ב מוצרי חלב שמבוססים על חלבונים שנוצרו בתהליך של התססה. אחת מהן היא רימילק (Remilk) הישראלית, שקיבלה אישור מה-FDA ביוני 2022 ואישור ממשרד הבריאות הישראלי (שאימג'נדרי טרם קיבלה) באפריל 2023. רימילק צפויה להשיק בעתיד הקרוב מוצרי חלב שמבוססים על החלבונים שלה בשיתוף עם חברת טרה. חברה נוספת שקיבלה אישור מה-FDA כבר ב-2020 היא פרפקט דיי (Perfect Day) האמריקאית.
ניר גולדשטיין, מנכ"ל מכון המחקר GFI ישראל הפועל לקידום תחום החלבון האלטרנטיבי הישראלי, אמר ל-ynet בעקבות ההכרזה של אימג'נדרי כי "מספר חברות בעולם מתחרות בעולמות החלב החדש המיוצר בפרמנטציה. בעוד רובן מצליחות לייצר את חלבון החלב ללא פרה בתנאי מעבדה, האתגר האמיתי הוא לייצר אותו בכמות מסחרית ובמחיר סביר, ולפתח מוצרים שיספקו את הקהל הרחב מבחינת הטעם.
"קטגוריית החלב היא המפותחת ביותר מבחינת עולם התחליפים, בערך 15% משוק החלב בישראל ובארה''ב מיוצרים כיום מחלב צמחי. אנחנו ב-GFI מאמינים שבזכות סטארטאפים כמו אימג'נדרי, אפשר שעד 2030 יותר מ-40% משוק החלב לא יגיע מבעלי חיים, ובכך תהיה תרומה אדירה לכדור הארץ, בריאות האדם וביטחון המזון. לצורך כך נדרשות השקעות ממשלתיות בתשתית, מחקר ורגולציה, והאמת שישראל מובילה עולמית גם בהיבטים האלו".