אפיק גיימס, מפתחת פורטנייט, יכולה להיות מרוצה מאוד מעצמה. החברה הצליחה לנצח את גוגל במשפט המתוקשר ביותר שלה בשנה האחרונה. אפיק תבעה את גוגל על ניהול מונופול בחנות האפליקציות שלה ובשירות התשלומים המובנה שכל מפתח חייב להשתמש בו באפליקציות אנדרואיד. הטענה של אפיק הייתה שגוגל מתייחסת בצורה שונה לכל מפתח בהתאם לגודל או לאינטרס שלה עמו. כך למשל במהלך המשפט נחשף שלגוגל היו הסכמים חסויים עם מפתחות משחקים גדולות ועם יצרניות סמארטפונים שעמן שיתפה רווחים.
2 צפייה בגלריה
פורטנייט וגוגל
פורטנייט וגוגל
פורטנייט וגוגל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
על פי החלטת חבר המושבעים, גוגל אשמה אם כן בהפיכת חנות האפליקציות ושירות התשלומים למונופול דה-פקטו. הדרכים שבהן השתמשה למינוף המונופול חיבלו בתחרות והסכמי ההפצה שלה, שכונו Project Hug, היו חלק מהותי בתוכנית שלה. בגוגל הודיעו שיערערו על ההחלטה.
הניצחון על גוגל מגיע לאחר שאפיק הפסידה במשפט בעל אופי דומה נגד אפל לפני כשנתיים. החברה טענה אז שאפל מנצלת את מעמדה כדי לגבות עמלות גבוהות מהמפתחים תוך שהיא מכריחה אותם להשתמש בשירות התשלומים המובנה של האפסטור. אך השופטת החליטה אז שלמשפט אין שום קשר לאפליקציות, אלא לאמצעי התשלום.
ריפרש
מי משבש את ה-GPS שלנו? / עם ד"ר הראל מנשרי
23:15
למרות הדמיון בין הטענות, המצב מול גוגל שונה. בעוד אפל תמיד שמרה על "גן סגור" בפלטפורמה שלה, כלומר שאף אחד לא יכול למכור אפליקציות שלא דרך החנות למכשירים שלה (למעט עבור מחשבי מק), גוגל הקימה את הפלייסטור כדי להוון את פלטפורמת אנדרואיד, שמפעילה סמארטפונים ומכשירים של יצרנים רבים ושממנה היא לא רואה הכנסות ישירות. מנגד, אין שום מניעה טכנית או חוקית למשתמש אנדרואיד להוריד אפליקציות מחנויות צד-שלישי או ישירות מהמפתחים עצמם.
טענת גוגל הייתה שהיא מתחרה ישירות מול אפל בכל הנוגע לחנות האפליקציות שלה. "אנחנו גם מתחרים בחנויות אפליקציות על מכשירי אנדרואיד וקונסולות משחק", כתב סגן נשיא החברה לענייני ממשל ומדיניות ציבורית, ווילסון ווייט. מנגד באפיק צהלו על פסק הדין ואמרו כי "הניצחון הוא של משתמשים וצרכנים בכל העולם. זו ההוכחה שהשיטות בהן משתמשת גוגל בחנות האפליקציות שלה לא חוקיות ושהיא מנצלת את מעמדה המונופוליסטי כדי לסחוט עמלות עתק מהמפתחים, לצמצם את התחרות ולהרוס את החדשנות".
2 צפייה בגלריה
גוגל פליי
גוגל פליי
במוקד המשפט. חנות האפליקציות גוגל פליי
(צילום: shutterstock)
ההבדל העיקרי בין הדיונים מול אפל וגוגל נעוץ כאמור בהסכמי ההכנסות הסודיים של גוגל מול שותפותיה. בכירי גוגל הפעילו אותם כדי למנוע תחרות מצד חנויות אפליקציות צד-שלישי. כלומר, מפתחות אפליקציות קיבלו תמריץ להפיץ אפליקציות בחנות של גוגל ולהימנע מחנויות אחרות, היצרניות מצידן נמנעו מלהפיץ אפליקציות דרך החנויות אפליקציות המובנות שלהן במכשירים כגון הגלקסי סטור של סמסונג, המי סטור של שיאומי ודומותיהן. אפיק, שגם היא מפעילה חנות אפליקציות, רצתה שלמשתמשי אנדרואיד תהיה גישה חופשית למוצריה דרכה ולא דרך החנות של גוגל, כולל אפשרות לגבות תשלומים ישירות על מוצריה.
עוד הבדל מהותי בין שני המשפטים היה שבעוד המשפט שלה מול אפל נוהל מול שופט, המשפט מול גוגל נוהל מול חבר מושבעים. אפיק תבעה את אפל וגוגל לאחר שהשתיים סילקו את פורטנייט מחנויות האפליקציות שלהן בגלל סירובה של אפיק להעביר עמלות על רכישות של השחקנים בתוך המשחק - אפיק ההכנסות העיקרי שלה מהמשחק שהשימוש בו לא עולה כסף (מודל Freemium, שבו חלק מהפיצ'רים נמצאים מאחורי חומת תשלום).
אפיק גם לא ביקשה פיצויים כספיים מגוגל, אלא רק התחייבות שלה שהיא לא תחסום מפתחים מלהקים ולהפעיל לעצמם חנויות אפליקציות על מכשירי אנדרואיד. השופט יחליט רק בשנה הבאה אם להטיל מגבלות כלשהן על גוגל בעקבות פסק הדין. כמו כן, הערעור של גוגל צפוי להגיע מהר מאוד וכנראה שיוביל לעוד דיונים, כך שבינתיים הניצחון של אפיק הוא עקרוני בלבד, הגם שחשוב מאוד עבורה.
ווילסון ווייט, סמנכ"ל לענייני ממשל ומדיניות ציבורית בגוגל, מסר בתגובה: "אנחנו מתכוונים לערער על פסק הדין. אנדרואיד ו-Google Play מספקים יותר מבחר ופתיחות מכל פלטפורמת מובייל גדולה אחרת. המשפט הבהיר שאנחנו פועלים בזירה תחרותית מאוד מול Apple וה-App Store שלה, כמו גם מול חנויות אפליקציות במכשירי אנדרואיד וקונסולות משחקים. נמשיך להגן על המודל העסקי של אנדרואיד ולהיות מחויבים עמוקות למשתמשים, לשותפים שלנו ולאקוסיסטם הרחב יותר של אנדרואיד".