מנכ''ל גוגל סונדר פיצ'אי טען אמש (יום ג') בעדותו במסגרת המשפט שמנהלת נגד החברה מפתחת פורטנייט, אפיק גיימס, כי גוגל לא ניסתה לחסום את התחרות. זוהי העדות השנייה של פיצ'אי בשבועיים האחרונים, לאחר שנדרש לענות על שאלות התביעה הפדרלית במסגרת משפט הגבלים עסקיים שמתמקד בדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש המקוון. התביעה של אפיק מאשימה את גוגל בסוג אחר של חסימת שוק. לפי אפיק, "גוגל השתלטה על תחום הפצת האפליקציות לאנדרואיד באופן לא חוקי".
2 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
סונדר פיצ'אי מגיע לבית המשפט
סונדר פיצ'אי מגיע לעדותו הקודמת, במשפט השני נגד גוגל
(צילום: Jose Luis Magana / AP)

עוד בנושא:

העדות של פיצ'אי לא חידשה הרבה למעט האישור שלו שהתשלום של גוגל לאפל על מנת לשמור את מנוע החיפוש שלה כברירת מחדל בדפדפן ספארי במכשירי אפל אכן מגיע למיליארדים רבים בשנה. גוגל מעבירה לאפל כ-36% מהכנסותיה הנובעות מחיפושים והקלקות על תוצאות פרסום באמצעות ספארי, הדפדפן של אפל. אבל אפל אינה יחידה בסיפור. גוגל משלמת גם לסמסונג סכום של כ-18% מהכנסותיה מחיפושים ופרסום שמתבצעים דרך מוצרי סמסונג. בנוסף, היא משלמת כשני מיליארד דולר כדי ששירותיה, כגון חנות גוגל פליי, שירות הסיוע הקולי אסיסטנט והדפדפן כרום ישמשו כברירת מחדל במכשירי סמסונג. בתמורה ויתרה היצרנית הקוריאנית על קידום האפליקציות והשירותים המקבילים שלה, כגון הסייענית הקולית ביקסבי, דפדפן סמסונג או חנות גלקסי סטור.
ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
בעוד המשפט המרכזי מול משרד המשפטים האמריקאי נוגע לתחום החיפוש והפרסום, שבו גוגל היא דה-פקטו אכן מונופול, ובודק אם מדובר בתוכנית עסקית סדורה מצידה של גוגל או פשוט הצלחה של מוצר עדיף, המשפט מול אפיק נובע ממקום אחר לגמרי. אנדרואיד משמשת כמערכת הפעלה של יותר משני מיליארד וחצי מכשירים בעולם. מערכת ההפעלה של גוגל מחזיקה בכ-80% משוק הסמארטפונים העולמי, כלומר עבור מי שמפתח אפליקציות, היא הפלטפורמה הנפוצה ביותר. אומנם אפשר לטעון אפליקציות צד-שלישי ממקורות שאינם חנות האפליקציות של גוגל, אך זה דורש שינוי בהגדרות המערכת, כזה שעבור רבים מהווה סוג של סכנת אבטחה.
מנגד, מפתח שירצה למכור את האפליקציות שלו בחנות של גוגל, וכך לזכות בגישה לשוק העצום של מכשירי אנדרואיד, צריך להעביר לה כ-30% מהכנסותיו אם הן גבוהות ממיליון דולר, או כ-15% אם הן נמוכות מהסכום הזה. החברה גם גובה עמלה על כל מכירה שמתבצעת במסגרת האפליקציה כגון מכירת מינוי, תוספים או תוכן ייחודי. זו הבעיה העיקרית של אפיק עם פורטנייט. המשחק הפופולרי בעולם שמשוחק באופן קבוע על ידי כ-230 מיליון גיימרים בכל חודש מייצר את ההכנסות שלו ממכירה של V-Bucks, כסף וירטואלי שמשמש לאחר מכן לרכישה של תכנים נוספים, כגון תלבושות לדמויות או גישה לעונות משחק שונות. אפיק, שלא גובה כסף על הורדת המשחק עצמו, לא רוצה לשתף את הכנסותיה העצומות, שהגיעו לכ-6 מיליארד דולר ב-2022, עם גוגל שלא מספקת לה מבחינתה דבר למעט גישה לאפליקציית המשחק דרך חנות האפליקציות.
2 צפייה בגלריה
פורטנייט
פורטנייט
פורטנייט. הכנסות של 6 מיליארד דולר ב-2022
(צילום: shutterstock)
אפליקציית פורטנייט נחסמה על ידי אפל וגוגל ב-2020 בעקבות סירובה לשלם את עמלת חנויות האפליקציות של ענקיות הטכנולוגיה. מאז פורטנייט לא זמינה באפסטור או בגוגל פליי, אלא רק דרך אתר אפיק גיימס או בפלטפורמות אחרות כגון חנויות מיקרוסופט וסוני. אפיק פתחה כבר ב-2021 בתביעה מול אפל שהסתיימה בהפסד שלה למעט בסעיף אחד. בית המשפט אישר שאפל הפרה את חוק ההגבלים העסקיים של מדינת קליפורניה, אבל מאז הוגש ערעור שצפוי להיות נדון בבית המשפט העליון. המשפט מול גוגל נפתח רק לאחרונה ואם אפשר להסתמך על תוצאות התביעה הקודמת מול אפל, אפיק אולי נלחמת קרב אבוד מראש. עם זאת, יש לה שני יתרונות, האחד הוא שגוגל מסובכת מעל לראש בתביעות הגבלים עסקיים ומדובר במשפט שמתנהל מול חבר מושבעים שלא כמו המשפט מול אפל; היתרון השני הוא שהעדות של פיצ'אי אכן מאשרת שגוגל נוהגת לשלם למתחרים פוטנציאליים כדי לתעדף את מוצריה, פרקטיקה בעייתית בכל הנוגע להגבלים עסקיים.
מהצד השני, לגוגל יש גם יתרון: היא לא חוסמת כמו אפל התקנה של אפליקציות ממקורות צד-שלישי. הרי לרוב יצרניות האנדרואיד הגדולות יש חנויות אפליקציות כמו סמסונג, שיאומי או Oppo, כמו גם למפתחות עצמאיות, אם כי גוגל מקשה עליהן לפעול. בנוסף, שימוש באפליקציות צד-שלישי שלא דרך חנות יצרן רשמית דורש שינוי בהגדרות. בעדותו אישר פיצ'אי גם שגוגל מאפשרת לעובדים למחוק התכתבויות באופן עצמאי - מה שהרגיז מאוד את השופט. מבחינתה של גוגל הצלחת חנות האפליקציות שלה היא תוצאה של פרקטיקות עסקיות מוצלחות, ותחרות הוגנת מול האפסטור של אפל - למרות שלא ברור איך היא מתחרה בה בתחום הספציפי הזה. פיצ'אי סיכם את עדותו הארוכה בהצהרה ש"משימתנו היא לספק גישה למידע, להפוך אותו לזמין ושימושי בכל העולם. אנדרואיד היא מקרה חסר תקדים, מעולם לא הייתה מערכת הפעלה חופשית ופתוחה שהגיעה לשניים וחצי מיליארד משתמשים". העדות הבאה בתור היא של מנכ''ל אפיק, טים סוויני, שצפוי להגיד דברים אחרים לחלוטין.