המועצה המפקחת על מטא הודיעה היום (ה') כי תבחן בהליך מזורז את ההחלטות שקיבלה מטא לגבי שני סרטונים שפורסמו בפייסבוק ובאינסטגרם סביב המלחמה נגד חמאס. בשני המקרים משתמשים ערערו על ההחלטה להסיר את הסרטונים. המועצה החליטה לבחון את שני המקרים מכיוון שהם "מעלים שאלות חשובות הקשורות לסכסוך ומייצגים סוגיות רחבות יותר שמשפיעות על משתמשי פייסבוק ואינסטגרם".
1 צפייה בגלריה
נועה ארגמני
נועה ארגמני
מתוך הסרטון שמתעד את חטיפת של נועה ארגמני ואבינתן אור
באחד הסרטונים שייבדקו, אשר פורסם באינסטגרם, נראים פלסטינים מתים או פצועים, בהם ילדים, אחרי תקיפה סמוך לבית החולים שיפא בעזה, עם כיתוב באנגלית ובערבית שלפיו בית החולים הותקף על ידי "הכיבוש העושק". מטא הסירה תחילה את הסרטון בטענה שהוא מפר את הכללים שלה בנוגע לתוכן אלים וגרפי, אך בעקבות החלטת המועצה לבחון אותו היא החליטה להחזיר אותו לפלטפורמה עם מסך אזהרה שמבהיר שמדובר בתוכן מטריד.
ריפרש
מי משבש את ה-GPS שלנו? / עם ד"ר הראל מנשרי
23:15
הסרטון השני שהמועצה תבחן פורסם בפייסבוק ולפי התיאור בהודעה של המועצה, הוא מתעד את חטיפתם של נועה ארגמני ובן זוגה אבינתן אור לעזה. המטרה של המשתמש ששיתף את הסרטון הייתה להעלות את המודעות לזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, אך מטא הסירה אותו מכיוון שהוא הפר את הכללים שלה לגבי אלימות והסתה, וכן מכיוון שהמדיניות של החברה אוסרת על פרסום תיעודים של מתקפות טרור שבהם נראים הקורבנות בבירור. גם במקרה הזה מטא שינתה בהמשך את החלטתה ואיפשרה לפרסם את הסרטון עם מסך אזהרה.
המועצה המפקחת תפרסם תוך 30 ימים את החלטותיה, והן יחייבו את מטא. המועצה המפקחת, שמכונה גם "בית המשפט העליון של פייסבוק", פועלת בנפרד ממטא אך ממומנת על ידי החברה. מדובר בפעם הראשונה שבה המועצה בוחנת ערעורים בהליך מזורז. הסיבה לכך היא שלהחלטות במקרים אלה עלולות להיות "השלכות מיידיות בעולם האמיתי". במועצה אומרים כי מספר הערעורים המוגשים על ידי משתמשים במזרח התיכון ובצפון אפריקה כמעט שילש את עצמו בעקבות המלחמה.

מטא מוסיפה אזהרה על המסך

ממטא נמסר כי "הקווים המנחים שתספק המועצה המפקחת במקרים אלו, לצד המשוב ממומחים, יעזרו לנו להמשיך ולפתח את המדיניות שלנו, ואת התגובה שלנו למלחמת ישראל-חמאס. אנחנו ניישם את החלטת המועצה בכל אחד מהמקרים כאשר תסתיים הבחינה, ונעדכן את מרכז השקיפות שלנו בהתאם".
עוד נמסר ממטא כי עם תחילת המלחמה, מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר הוגדרה כמתקפת טרור ובהתאם להגדרה הוסר כל התוכן שמציג קורבנות שניתן לזהות מרגעי ההתקפה. בהמשך החלה החברה לאפשר למשתמשים להעלות סרטונים כאלה על מנת להעלות את המודעות למתקפה ולגנות אותה, אך הוסיפה אזהרה על המסך שתיידע משתמשים שהם עלולים להיות מטרידים.
"אם הכוונה של המשתמש בשיתוף התוכן לא ברורה, בחרנו בצד של הבטיחות - והסרנו אותו", נמסר ממטא, "בהתאם למדיניות שלנו, אנחנו ממשיכים להסיר כל תיעוד המופק על ידי ארגונים ואנשים מסוכנים, אלא אם ברור שהמשתמש משתף את התוכן כדיווח חדשותי, או בהקשר של גינוי - כל עוד קטינים מתחת לגיל 13 אינם מוצגים בו".
כמו רשתות חברתיות אחרות, גם מטא מתקשה מתחילת המלחמה להתמודד עם השטף הבלתי פוסק של דיסאינפורמציה, פייק ניוז, ביטויי שטנה ותיאוריות קונספירציה. אחד האתגרים של החברה, כפי שעולה גם מההודעה של המועצה המפקחת, הוא שאותו תוכן עלול להיות משותף במקרים שונים למטרות שונות לחלוטין - הן כדי לעודד טרור והן כדי לגנות אותו.