על רקע אירועי הטבח של 7 באוקטובר, הזירה הדיגיטלית ממשיכה לבעור. בתנועה למאבק באנטישמיות ברשת מדווחים כי ברשתות החברתיות לא ממהרים להתמודד עם שצף התכנים העוסקים בטבח, בתמיכה בחמאס ובעידוד אנטישמיות. לטענת אנשי התנועה, בתהליך הדיווח על תכנים בטיקטוק, ובניגוד לדיווח בפלטפורמות אחרות - כולל פייסבוק, X (טוויטר לשעבר), אינסטגרם ויוטיוב, לא מופיעה קטגוריה מפורשת של תוכן שעוסק בטרור.
3 צפייה בגלריה
תכנים תומכי טרור ברשתות החברתיות
תכנים תומכי טרור ברשתות החברתיות
תכנים תומכי טרור בטיקטוק
(צילום מסך, התנועה למאבק באנטישמיות ברשת)

עוד בנושא:

"אחת העובדות שהופכות את טיקטוק לכר פורה להסתה ותכני טרור, היא חוסר עקביות בהסרת התכנים", מסביר ברק אהרון, מנהל ניטור בתנועה. "לכן קשה לנו להבין את שיטת העבודה בכל הנוגע להסרת תכנים. רוב התכנים שראינו בטיקטוק הם תכנים לא ישירים, למשל כאלה הקוראים 'להצטרף להתנגדות'. תוכן כזה לא תמיד מוסר באופן מיידי על ידי טיקטוק, אבל כן מוסרים לאחר פנייה ישירה שלנו אליהם".
ריפרש
מלחמת הכטב"מים / עם מתן ינקו
21:17
יש דוגמה לסרטון כזה? "אחד ממתנדבי העמותה דיווח על סרטון טיקטוק בערבית המשבח את ראשי החמאס וקורא להצטרף למאבק לכיבוש, עד לכיבוש ירושלים. טיקטוק החזירה תשובה שהסרטון לא מפר את כללי הקהילה שלה. התנועה פנתה לאנשי הקשר שלה בטיקטוק עם בקשה לבדיקה חוזרת של התוכן, ואכן התוכן הוסר לאחר כמה ימים. לצערנו, מדובר בסרטון אחד מיני רבים ולעמותה אין משאבים ותקציבים להתמודד עם כמות כה גדולה של תכנים כאלו מול הרשתות".
3 צפייה בגלריה
תכנים תומכי טרור ברשתות החברתיות
תכנים תומכי טרור ברשתות החברתיות
תכנים תומכי טרור בטיקטוק
(צילום מסך, התנועה למאבק באנטישמיות ברשת)
עם פרוץ המלחמה הקימה התנועה למאבק באנטישמיות ברשת חמ"ל של אלפי מתנדבים, שעוסקים באיתור תכנים אנטישמיים, אנטי-ישראליים, פייק ניוז וקריאה לטרור, במטרה לדווח ולהסיר אותם משלל הרשתות החברתיות ובשפות שונות. "העלייה המשמעותית ביותר נרשמה ברשת X, והתוכן האנטישמי כולל בין היתר איומים על חיי יהודים, הסתה לגזענות ואלימות, ביטויים של שנאה והצדקת הזוועות, ואפילו הכחשה שמוחלטת של הטבח", מספר תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה. "לצערנו, מדיניות הרשתות החברתיות עדיין אינה מתמודדת עם כלל התכנים הקשורים למעשי הטבח. כך לדוגמה, ברשת מטא לא מסירים תכנים שמכחישים את הטבח, אלא אם התוכן משלב תמיכה מפורשת בארגון הטרור חמאס".
3 צפייה בגלריה
תכנים תומכי טרור ברשתות החברתיות
תכנים תומכי טרור ברשתות החברתיות
הכי אנטישמית. X (טוויטר לשעבר)
(צילום מסך, התנועה למאבק באנטישמיות ברשת)
מטא לא הגיבה לדברים, ואילו ב-X לא נוהגים להגיב לפניות מעיתונאים. מטיקטוק נמסר בתגובה: "אפשרויות הדיווח אינן מכילות את כל קטגוריות מדיניות הקהילה שלנו, שכן הן רבות מאוד. אלו הקיימות מציגות את קטגוריות העל, תחתיהן מסווגות קטגוריות שונות ובין היתר גם 'פעילות טרור'. על מנת שתוכן מסוים ידווח ככזה יש לדווח תחת הקטגוריה - 'אלימות, הטרדה וניצול פלילי' ולאחר מכן לבחור 'אלימות פיזית ואיומים באלימות'. כל דיווח שמתקבל במערכת נבדק על פי הקטגוריה בגינה הוא דווח אך עשוי גם להיות מסווג על פי קטגוריות אחרות של הפרת כללי הקהילה שלנו".
אתמול הודיעה טיקטוק כי בין 7 באוקטובר ל-31 באוקטובר 2023 היא הסירה יותר מ-925,000 סרטונים באזור ישראל, עזה והגדה, בגין הפרת המדיניות בנוגע לאלימות, דברי שטנה, מידע שגוי וטרור, כולל תוכן המקדם את חמאס. "לטיקטוק יש מדיניות נוקשה נגד התנהגות שנאה, כולל אנטישמיות ואיסלאמופוביה, שאין להן מקום בפלטפורמה", נמסר.
ברחבי העולם הוסרו 730,000 סרטונים בגין הפרת הכללים לגבי התנהגות שנאה ויותר מ-50 אלף סרטונים המכילים מידע שגוי. בנוסף הוסרו יותר מחצי מיליון תגובות של בוטים תחת האשטאגים הקשורים לסכסוך.
בנושא ההאשטאגים, מבקשים בטיקטוק להבהיר כי האשטאגים בפלטפורמה נוצרים ומתווספים לסרטונים על ידי יוצרי תוכן, ולא על ידי טיקטוק עצמה. דמוגרפית, מיליוני אנשים באזורים כמו המזרח התיכון ודרום-מזרח אסיה מהווים חלק משמעותי מצפיות בהאשטאגים. בהתאם לכך, האשטגים כמו freepalestine# ו-standwithpalestine# – זוכים למספר צפיות גבוה יותר. ההבדל בנפח בין תוכן הקשור לפלסטין לבין תוכן הקשור לישראל דומה בכל הפלטפורמות: לדוגמה, לפי נתונים ציבוריים בפלטפורמות אחרות, כמו אינסטגרם, תגלו שיש בסך הכול 5.7 מיליון פוסטים שתויגו עם FreePalestine# לעומת 214 אלף פוסטים שתויגו עם standwithIsrael#. אם מסתכלים על נתונים ציבוריים בפייסבוק, יש בסך הכול 11 מיליון פוסטים שתויגו עם FreePalestine# לעומת 278 אלף פוסטים שתויגו עם standwithIsrael#.