שיבושי ה-GPS חוזרים על רקע האיומים מצד איראן וגורמים המונחים על ידה לנקום בישראל על שורה של חיסולי בכירים במשמרות המהפכה שלפי גורמים זרים סוכלו על ידה. היום (ה') השיבושים הגיעו גם למרכז וגרמו ללא מעט בעיות עבור אזרחים שבימים כתיקונם לא מושפעים מהבעיה. עם זאת תושבי הצפון למשל כבר החלו להתרגל לבעיה שהחלה עוד לפני שנים עקב פעילות שיבוש GPS שבוצעה על ידי רוסיה במהלך הלחימה בסוריה.
1 צפייה בגלריה
התקלה בווייז
התקלה בווייז
התקלה בווייז
(צילום מסך)
מעבר לשידוך אזרחים ישראלים ללבנונים באפליקציות היכרויות, השיבושים האלה משפיעים על מגוון שירותים שהתרגלנו אליהם עד כדי כך שהדור הצעיר לא יודע איך להסתדר בלעדיהם. מערך הסייבר פרסם מספר המלצות שיסייעו לכם לצלוח את המשוכה הזו ובנוסף התייעצנו עם מומחה שסייע לנו עם אתר שיאפשר לכם לזהות את איזורי השיבושים ולתכנן את היום שלכם בהתאם.
אלו הן המלצות מערך הסייבר הלאומי למשתמשים באפליקציות מבוססות מיקום שחווים שיבושים:
1. לניווט - הורידו מפות לשימוש אוף-ליין בגוגל מפות: הגדרות -> כשאין חיבור לאינטרנט -> מפות אופליין -> בחירת מפה משלך -> בחרו את המפה הרלוונטית ושמרו (ייתכנו הגדרות שונות בטלפונים שונים). שימו לב שניתן להשתמש בעוד אפליקציות שלא מתבססות על מיקום כגון maps.me או Sygic ששתיהן זמינות הן לאייפון והן לאנדרואיד ומאפשרות גם ניווט בזמן אמת בדיוק כמו בווייז.
2. באפליקציות להזמנת אוכל - ניתן להזין את הכתובת הרצויה בשדה של כתובת למשלוח. כמובן שזה לא פתרון מלא לבעיה אך למרות זאת שליח יעיל אמור להיות מסוגל למצוא את הכתובת שלכם מהיכרות עם הסביבה בה הוא עובד. ועדיין, הפתרון הכי טוב הוא פשוט לרדת למסעדה ולקנות את הארוחה במקום - זה גם יותר חסכוני, יותר אקולוגי והאוכל יהיה יותר טעים.
3. לניווט בתחבורה ציבורית - הבעיה קצת יותר מורכבת אך, ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי של משרד התחבורה; או להיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.
4. זיהוי של איזורי השיבוש של שירותי מיקום ו-GPS - אם אתם רוצים להבין היכן השיבושים מתבצעים ולתכנן את היום שלכם בהתאם, אנחנו ממליצים מאוד על שימוש באתר Flightradar שמציע, מעבר למעקב אחר טיסות, גם מפה בזמן אמת על שיבושי ה-GPS בכל העולם. אמנם המפה לא מדויקת ברמת המטרים הבודדים, אך היא עדיין נותנת הערכה די ממוקדת על האיזורים בהם השיבושים פועלים.