הפגנה של עובדי גוגל שמחו נגד עסקת שירותי הענן בין ענקית האינטרנט וממשלת ישראל (פרויקט נימבוס, ר''ק) נערכה אמש (שלישי) מול מרכז הכנסים מוסקוני שבסן פרסנסיסקו במסגרת כנס הענן של החברה. על פי דיווח של הלוס אנג'לס טיימס כ-30 מפגינים חסמו את הרחוב בסוף היום עת רבים מבאי הכנס סיימו את הסדנאות והאירועים והיו בדרכם החוצה. העיתוי ככל הנראה נבחר בקפידה והמפגינים אף קשרו את עצמם בשלשלאות לגדרות שמקיפים את מרכז הכנסים והניפו כרזות בגנות שיתוף הפעולה של גוגל עם "ממשלת ישראל והאפרטהייד".
1 צפייה בגלריה
הפגנת עובדי גוגל נגד מעורבותה בפרויקט הענן הממשלתי הישראלי
הפגנת עובדי גוגל נגד מעורבותה בפרויקט הענן הממשלתי הישראלי
הפגנת עובדי גוגל נגד מעורבותה בפרויקט הענן הממשלתי הישראלי
(צילום מסך: X)

עוד בנושא:

פרויקט נימבוס שמוערך בכ-1.2 מיליארד דולר נחתם לפני כשנתיים ובמסגרתו גוגל קלאוד - זרוע הענן של גוגל, ו-AWS - זרוע הענן של אמזון מספקות שירותי מחשוב ענן לממשלה, לצה''ל ולחברות ממשלתיות ישראליות. זו לא הפעם הראשונה שעובדי גוגל מוחים על מעורבותה של גוגל בפרויקט. חלק מהמפגינים כללו פעילי BDS, עובדים לשעבר של גוגל ופעילים חברתיים המתנגדים לישראל ותומכים בפלסטינים.
ריפרש
הלוחש ל-ChatGPT: הסודות שיעזרו לכם לקבל תוצאות טובות יותר / עם אלירן בן חיים
48:10
הטענה של המתנגדים לפרויקט מתוך גוגל היא שהחברה העדיפה את ההכנסות מהעסקה על חשבון הגנות נגד עסקאות "מפוקפקות מוסרית". חטיבת הענן של גוגל הצליחה להציג השנה לראשונה רווחים מפעילותה, וזאת לאחר כמעט 15 שנות פעילות. עם זאת לא ברור אם יש קשר ישיר בין הרווחיות החדשה לבין ההפגנה. "אני מאוד מודאג מכך שלגוגל אין נקיפות מצפון אם הם מוכנים לעבוד עם הממשלה הישראלית", אמר ג'ושוע מרקסן, מהנדס תוכנה בגוגל קלאוד.
חשוב להדגיש שמחאת עובדי גוגל לא מתמקדת רק בפעילות החברה בישראל. עובדי גוגל לא היססו להסתייג בשנים האחרונות מעסקאות נוספות שהחברה חתמה עם ממשלות או אפילו עם סוכנויות פדרליות אמריקאיות כמו למשל משמר הגבול האמריקאי. כך למשל העובדים מחו נגד שימוש בטכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה במסגרת הפעלת מל''טי תקיפה אמריקאיים. העסקה עם הפנטגון אגב בוטלה והוענקה במקום למיקרוסופט.
מדיווחים בכלי תקשורת זרים, גוגל מספקת לישראל יכולות בינה מלאכותית ובין השאר גם תמיכה במעקב על ידי זיהוי פנים, זיהוי רגשות ומעקב אחר עצמים בסרטוני וידאו. מנגד, דובר גוגל אמר בעבר שהחברה לא מספקת שום יכולת "רגישה או לשימוש צבאי". עם זאת הוא כן אישר שהעסקה תספק לצבא ולממשלה גישה לטכנולוגיות של גוגל. החברה לא היחידה לסבול מהתנגדות של עובדים לפעילותה העסקית, גם עובדים של אמזון ומיקרוסופט מחו לא פעם על פעילותן העסקית בישראל ובמדינות נוספות שנתפסות על ידיהם כמפירות זכויות אדם. בגוגל העדיפו שלא להגיב לפניית ynet בנושא.