אחרי הבשר המתורבת, גם הקפה המתורבת בדרך: חברת הביוטכנולוגיה הישראלית פלורי הודיעה הבוקר (יום ב') כי הצליחה לפתח קפה מתורבת שעשוי מתאי צמח הקפה - זאת אומרת קפה שגדל במעבדה ולא במטע. בפלורי מתכוונים לחבור לחברות הקפה המובילות בשוק על מנת להשיק את המוצר בשנים הקרובות, לאחר שיקבל אישור רגולטורי.
2 צפייה בגלריה
הקפה המתורבת של פלורי
הקפה המתורבת של פלורי
הקפה המתורבת של פלורי. לוק של קפה מגורען
(צילום: מיכאל בריקמן)
2 צפייה בגלריה
הקפה המתורבת של פלורי
הקפה המתורבת של פלורי
"תהליך ההכנה הוא אותו דבר". הקפה של פלורי
(צילום: פלורי)
בפלורי אומרים כי הפיתוח יאפשר לייעל את שרשרת האספקה והייצור, ויסייע לחברות הקפה לחסוך בעלויות ולהפוך את הקפה שלהן להרבה יותר ידידותי לסביבה. בחברה צופים חיסכון של כ-98% בשימוש במים וחיסכון של למעלה מ-95% בשימוש בשטחי גידול, מה שימנע בירוא יערות. כדי להגשים את החזון הזה, הודיעה פלורי כי תקים חברה-בת חדשה בהובלתה של מיכל אוגולניק, שתעסוק ביצירת טכנולוגיות, פתרונות ומוצרים לתעשיית הקפה. לדברי אוגולניק, "רתימת הטכנולוגיה המוכחת והידע המקצועי שקיים בפלורי יאפשרו לנו לייצר פתרונות לכמה מהאתגרים הדחופים ביותר של תעשיית הקפה".
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
"סיימנו את התהליך של הפיתוח הראשוני", אומר מנכ"ל פלורי יקי ינאי בשיחה עם ynet, "אם תבוא למעבדות שלנו בחיפה תוכל לשתות קפה מתורבת. הוא נראה קצת כמו קפה מגורען, אבל תהליך ההכנה הוא אותו דבר. אתה תוכל לטחון אותו ולהכין ממנו אספרסו או קפוצ'ינו".
יקי ינאייקי ינאיצילום: מיכאל בריקמן
לדבריו, הצורך בקפה מתורבת נובע מהעובדה המצערת שגידול הקפה נמצא בסכנה: "ההערכה היא שבעשורים הקרובים תהיה ירידה של כ-50% בייצור הקפה העולמי, מכיוון שהשטחים המתאימים לגידול קפה הולכים ונעלמים בגלל מזג האוויר. בנוסף, על כל כוס קפה שאנחנו שותים, צריך להשקיע 140 ליטר של מים. בתור צרכנים אנחנו לא מכירים את זה".
פלורי היא החברה הראשונה בישראל ואחת הראשונות בעולם שנכנסות לתחום הקפה המתורבת, שנמצא עדיין בחיתוליו. "אנחנו השחקן הראשון שיהיה מסוגל להביא ייצור תעשייתי ורגולציה בזמנים קצרים", מצהיר ינאי, "אם בתחום הבשר המתורבת יש משהו כמו 150 חברות בעולם, כאן אנחנו בין החלוצים".
מי קהל היעד של הקפה שלכם? "המטרה שלנו היא בסופו של דבר להיכנס לשיתופי פעולה עם הענקיות בתחום והן יהיו ערוצי השיווק של המוצר הזה. אנחנו נדע להיכנס לתחום הקפסולות הביתיות, לבתי קפה ועוד".
הקפה שלכם יהיה יותר זול מקפה אמיתי? "אנחנו קודם כל נייצב את המחירים בשוק שהיום יורדים ועולים ב-50% למטה ו-100% למעלה תוך שנים. זה אדיר לכל היצרנים, ואנחנו נציע סט שלם של מוצרים - גם מוצרי פרימיום וגם מוצרים סטנדרטיים".