חברת "מטא" (פייסבוק לשעבר) מציגה הערב עוד פיתוח בדרך למטאברס העתידי: אב-טיפוס של כפפה הפטית, שתוכל להעביר למשתמשים תחושות שונות של מגע. לפי החברה, אב-הטיפוס מאפשר להעביר תחושות כמו הפעלת לחץ, מרקמים שונים ורטט, כדי לדמות כיצד אובייקטים מרגישים בעולם הווירטואלי. בחברה שואפים להמשיך ולפתח את הטכנולוגיה הזו עד שיוכלו להשיק כפפות לקהל הרחב, שיהיו נוחות, עמידות, ואף כאלו שניתן להתאים ללובש.

עוד בנושא:

מנכ"ל ומייסד החברה, מארק צוקרברג, אמר לאחרונה כי מבחינתו מטרת המטאברס היא לייצר תחושה של נוכחות גם כאשר אנשים לא נמצאים זה לצד זה, באמצעות מרחב וירטואלי. הניסיון להוסיף גם את חוש המישוש לחווית המטאברס הוא כנראה חלק נוסף של הניסיון לדמות כמה שיותר את המציאות הפיזית. בהודעת החברה נכתב כי לצוות שמאחורי הפיתוח יש משימה - "להמציא את עתיד האינטראקציה במציאות רבודה ומדומה. המטרה שלהם היא ליצור את הטכנולוגיה שתפתור את אחד האתגרים המרכזיים של המטאברס - איך נוגעים בעולם וירטואלי?". עוד צוין כי "צוותי המחקר של החברה עוסקים כעת בפיתוח של שורת חוויות עשירות – טכנולוגיות שיביאו את הויזואליה, הקול, וכן את המגע והמישוש, אל תוך המטאברס".
2 צפייה בגלריה
אב טיפוס לכפפה הפטית
אב טיפוס לכפפה הפטית
אב טיפוס לכפפה הפטית
(צילום: באדיבות מטא)
בין הדוגמאות לשימוש במגע במטאברס ציינו בחברה נגינה בהופעה, משחק פוקר ואפילו הרכבת פאזל עם חבר - בצורה שתאפשר לחוש בחתיכות הפאזל ואף להרגיש את תחושת ה"סנאפ" שמתקבלת כאשר מתאימים חתיכה למקום הנכון. הכפפות יתחברו לקסדת VR ובהמשך גם למשקפי AR.
סקרנים לגבי המטאברס וטכנולוגיה בכלל? האזינו לפודקאסט ריפרש
עוד לפי החברה, פיתוח כפפות כאלה הוא תהליך מאתגר שאף דורש המצאת תחומי מחקר חדשים, ובמהלך שבע השנים האחרונות, צוותי המחקר של החברה בתחומי המציאות הרבודה והווירטואלית (AR ו-VR) הציגו פריצות דרך בשורת תחומים שאפשרו לפתח את אב הטיפוס החדש.
בין היתר, חוקרי החברה עוסקים ב"מדעי התפיסה" (Perceptual Science) - דרכים לשילוב שמיעה, ראיה ומשוב הפטי, כדי לשכנע את המערכת החושית של הלובש כי היא מרגישה במשקלו של חפץ מסוים; טכנולוגיית ניטור ידיים, שתבין בדיוק איפה היד נמצאת בסצינה הוירטואלית, והאם ואיך היא נמצאת באינטראקציה עם חפץ מסוים; תחום החומרים, כדי להמציא פולימרים חדשים שיהיו נוחים ונמתחים, אך מותאמים אישית באופן שיאפשר פונקציות חדשות; ותחום הטקסטיל הפונקציונלי - פיתוח טכניקות ייצור שיאפשרו לייצר למיליארדי אנשים, ומנגד לדאוג שכל כפפה תהיה מותאמת אישית עבור נוחות ודיוק הפטי.
2 צפייה בגלריה
כפפה הפטית
כפפה הפטית
קייט הילי, חוקרת בחברה, עוטה את הכפפה ההפטית
(צילום: באדיבות מטא)
נראה שהדרך עוד ארוכה עד שמטא תצליח להפוך את האב-טיפוס למוצר שמיש לקהל הרחב, ובדרך יהיה עליה להתגבר לא רק על אתגרים טכנולוגיים, אלא גם על בעיות אמון בחברה שמובילות לחששות מעצם נסיונותיה לבנות את המטאברס.