בכירים בטיקטוק, יוטיוב וסנאפ (חברת האם של סנפצ'אט) העידו היום בפני הסנאט בשימוע בנושא בטיחות ילדים ברשת. זו הפעם הראשונה בה נציגים מטעם טיקטוק וסנאפ מעידים בפני הסנאט. "אלגוריתמים דוחפים תכנים קיצוניים לילדים, בנושאים כמו פגיעה עצמית, הפרעת אכילה, בריונות ואפילו התאבדות", אמר הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, שעומד בראש ועדת המשנה להגנת הצרכן בסנאט, בפתיחת השימוע. "המודל הכלכלי של הרשתות החברתיות זהה. יותר גלגלי עיניים זה יותר דולרים. אתם מוסיפים לפלטפורמה עוד ילדים, ושומרים אותם בפלטפורמה יותר זמן. אתם טוענים שאתם שונים מפייסבוק, אבל זה לא מספיק. אנחנו לא רוצים מרוץ לתחתית אלא לגבהים".
4 צפייה בגלריה
מרשה בלאקברן
מרשה בלאקברן
הסנאטורית מרשה בלאקברן במהלך הדיון
(צילום: AFP)

עוד בנושא:

בלומנטל תיאר את הסכנות שאורבות לילדים ונוער בפלטפורמות הללו. הוא האשים את יוטיוב כי אם הם מגלים אצל נערים חוסר ביטחון לגבי הגוף שלהם, הם יציעו תכנים שקשורים לדיאטות ואז תכנים שקשורים להפרעות אכילה. הוא תיאר כיצד הצוות שלו יצר חשבון יוטיוב, מצא בקלות תכנים על הפרעות אכילה, ולאחר צפייה בהם, יוטיוב החל להמליץ על תכנים על הפרעות אכילה, ונערים שמרעיבים את עצמם, בכל פעם שפתחו את האפליקציה. בלומנטל אמר שבטיקטוק הצוות מצא בקלות ובמהירות חשבון שמקדם מכירת סטרואידים.
"ענקיות הטכנולוגיה לא יכולות להגיד להורים שהם צריכים להיות שומרי הסף. הם לא צריכים לשאת לבד במעמסה הזו. אנחנו צריכים חוקים חזקים יותר, שקיפות ואחריות, ושוק בו התחרות היא על הגנה על ילדים. יש כאן רגע של הכרה כמו עם חברות הסיגריות. אבל חברות הטכנולוגיה לא חייבות להזיק", אמר.
הסנאטורית מרשה בלאקברן אמרה כי ברשתות החברתיות יש תכנים לא חוקיים ואתגרים מסוכנים. היא פנתה אל הבכירים בחברות ואמרה כי "ילדים מתו בשל אתגרים ויראליים, נערות נפלו קורבן לטורפים מיניים, אתם בעצמכם הורים. איך אתם יכולים להרשות את זה? יש ילדים צעירים מדי בפלטפורמות האלה ואתם מאפשרים את זה כי זה שווה לכם כסף". על טיקטוק אמרה כי היא מאפשרת לממשלת סין להגיע למידע על ילדים ונערים. "סין מנטרת את האזרחים של עצמה, למה שלא נחשוד שטיקטוק עושה לנו את אותו הדבר?"
4 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
הסנאטורים בלומנטל ובלאקברן
(צילום: AFP)
כל נציגי החברות ניסו להדגיש בדברי הפתיחה שלהן כיצד הפלטפורמות שלהן מגנות על ילדים ומספקות להם חוויה חיובית. מייקל בקרמן, סגן נשיא טיקטוק וראש תחום המדיניות הציבורית של החברה באמריקה, אמר כי "אני אב לבנות וחשוב לי שילדים יהיו בטוחים אונליין. משתמשים מתחת לגיל 16 לא יכולים לפתוח חשבון ציבורי, או לשלוח הודעות פרטיות. אנחנו מספקים כלים להורים שעוזרים להם לעקוב אחרי מה שהילדים עושים בפלטפורמה".
לזלי מילר, סגנית נשיא ליחסי ממשל ומדיניות ציבורית בגוגל (שיוטיוב היא חלק ממנה), אמרה כי בחברה נעזרים במומחים לפסיכולוגיית ילדים והתפתחות הילד, וכי "ב-2015 יצרנו את יוטיוב קידס כדי לאפשר לילדים לספק את הסקרנות שלהם, ולהורים לשלוט יותר בתכנים. מעולם לא אפשרנו פרסום מותאם אישית ביוטיוב קידס".
4 צפייה בגלריה
טיקטוק וסנאפצ'ט
טיקטוק וסנאפצ'ט
טיקטוק וסנאפצ'ט
(צילום: shutterstock)
ג'ניפר סטאוט, סגנית נשיא למדיניות ציבורית בסנאפ, שעבדה בעבר עבור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כשהיה סנאטור, אמרה כי "מייסדי סנאפצ'ט היו מהדור הראשון שגדל עם רשתות חברתיות. סנאפ נבנתה כתרופת הנגד לרשתות חברתיות. התכנים אצלנו זמניים, ואנחנו מחברים אנשים שהם חברים במציאות. אנחנו לא מאפשרים למשתמשים מתחת לגיל 18 לפחות חשבונות ציבוריים כדי שטורפים מיניים לא יגיעו אליהם. 95% מהקהילה שלנו אומרים שסנאפצ'ט גורמת להם להרגיש אושר".
נושא שחזר על עצמו במהלך השימוע הוא הדאגה של המחוקקים האמריקאים כי טיקטוק מספקת מידע לממשלת סין. מספר סנאטורים התייחסו למדיניות הפרטיות של טיקטוק בה מצוין כי הפלטפורמה עשויה להעביר מידע לחברת האם, בייטדאנס הסינית, וכן לסוגי המידע הנרחבים שהפלטפורמה אוספת על המשתמשים (כמו פעילות הגלישה, תוכן הודעות אישיות ודפוסי הקלדה). בקרמן הכחיש שוב ושוב שטיקטוק מעבירה מידע לממשלת סין או לחברת האם, אמר כי אין צנזורה פוליטית בפלטפורמה, טען כי המידע על המשתמשים מאוחסן בארה"ב, עם גיבוי בסינגפור, וכי חוקרים חיצוניים מצאו כי המידע שנאסף בטיקטוק אינו בעל חשיבות לביטחון הלאומי.
4 צפייה בגלריה
טיקטוק
טיקטוק
מייקל בקרמן, סגן נשיא בטיקטוק
(צילום: AFP)
כשסנאטור בלומנטל עימת את בקרמן עם האתגרים המסוכנים שפופולריים בפלטפורמה, וציין כי ילדים מתו מאתגר ה"בלקאאוט" שבמהלכו היה עליהם לגרום לאובדן הכרה, בקרמן טען כי הצוותים בטיקטוק לא מצאו הוכחות שהיה אתגר כזה בפלטפורמה, וכי לעתים יש דיווחים בתקשורת על אתגרים שכלל לא קיימים בפלטפורמה. סנאטור בלומנטל אמר לו על כך כי הצוות שלו מצא בפלטפורמה סרטונים של אנשים שמתעלפים.
באופן דומה, כשסנאטור בלומנטל שאל אותו איך יסביר להורים למה טיקטוק מציעה לילדיהם תכנים מיניים או של פגיעה עצמית, הוא אמר כי זו לא החוויה הרגילה בפלטפורמה. בתגובה סנאטור בלמנטל סיפר לו על אם שיצרה איתו קשר בזמן שידור השימוע, וסיפרה כי כעסה לשמוע את עדותו מאחר והבת שלה, שהייתה מדוכאת, קיבלה פיד מלא בהמלצות לתכנים על התאבדות, הפרעות אכילה ופגיעה עצמית, מה שמנע ממצבה להשתפר.
נציגת סנאפ עומתה עם מקרים על צעירים שקנו סמים דרך סנאפצ'ט ונפטרו, טורפים מיניים שעקבו אחרי נערות באמצעות סנאפצ'ט ותקפו אותן, ואף על הפילטרים בפלטפורמה, שמעודדים דימוי גוף בלתי אפשרי, ובמקרה אחר פילטר של מהירות הנסיעה גרם לתאונות דרכים בקרב נערים. גם לנציגת יוטיוב נאמר על ידי המחוקקים כי למרות כללי הפלטפורמה, ניתן למצוא בה סרטונים שמראים התעללות בילדים, ותכנים שמקדמים התאבדות או פגיעה עצמית.