פרנסס האוגן, העובדת לשעבר שהדליפה עשרות אלפי מסמכים של פייסבוק, העידה היום (ב') בפרלמנט הבריטי. במהלך העדות אמרה האוגן כי האלגוריתם של הרשת החברתית "מסוכן" מפני שהוא מקדם תוכן מפלג. לדבריה, האלגוריתם דוחף אנשים עם תחומי עניין רגילים להתעניין בתחומי עניין "קיצוניים". שעות ספורות לפני העדות פורסם גל נוסף של תחקירים המבוססים על המסמכים שהאוגן הדליפה. בין הגילויים החדשים: פייסבוק מתקשה לפקח על תוכן בשפות זרות ובראשן ערבית, היא לא הייתה ערוכה להיאבק בטענות הכוזבות על רמאות בבחירות לנשיאות בארה"ב והיא נאבקת בנטישה של בני נוער בארה"ב את הפלטפורמה.
3 צפייה בגלריה
פרנסס האוגן בפרלמנט הבריטי
פרנסס האוגן בפרלמנט הבריטי
פרנסס האוגן בפרלמנט הבריטי
(צילום: AFP)

עוד כתבות בנושא:

האוגן השוותה בין פייסבוק לבין חברות טכנולוגיה אחרות, למשל טוויטר וגוגל, ואמרה כי הן "שקופות יותר באופן רדיקלי". לדבריה, "בגלל שבטוויטר יודעים שמסתכלים עליהם, הם מתנהגים יפה יותר". האוגן התייחסה גם למהומות בניין הקפיטול ב-6 בינואר, שתואמו ברשתות החברתיות, ואמרה כי אין ספק שאירוע כזה יכול לקרות שוב. האלימות באתיופיה ובמיאנמר, שתודלקה באמצעות פוסטים בפייסבוק, הייתה לדבריה רק "פרק הפתיחה".

לא חברה מרושעת

במהלך העדות אמרה העובדת לשעבר כי פייסבוק לא עושה מספיק כדי למנוע פעילות של ילדים ברשת החברתית, "מפני שהיא יודעת שמשתמשים צעירים הם העתיד של הפלטפורמה". לדבריה, מחקר פנימי שנערך על ידי החברה הצביע על כך ש-10 עד 15 אחוז מהילדים בני העשר פעילים בפייסבוק, על אף שההרשמה מותרת מגיל 13 בלבד. חלק מחברי הפרלמנט שאלו את האוגן אם הייתה מתארת את פייסבוק כחברה "מרושעת", אך היא השיבה כי אינה מייחסת לחברה זדון, אלא "רשלנות".
3 צפייה בגלריה
פרנסס האוגן בפרלמנט הבריטי
פרנסס האוגן בפרלמנט הבריטי
פרנסס האוגן בפרלמנט הבריטי
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
מחאה נגד פייסבוק מחוץ לפרלמנט הבריטי
מחאה נגד פייסבוק מחוץ לפרלמנט הבריטי
מחאה נגד פייסבוק מחוץ לפרלמנט הבריטי
(צילום: AFP)
האוגן התייחסה לתוכנית של מארק צוקרברג להגשים את חזון המטאברס - האינטרנט העתידי שבו אנחנו אמורים לחיות, לעבוד ולבלות בחללים וירטואליים תלת-ממדיים - ואמרה כי במקום לגייס 10,000 עובדים למטרה הזאת, החברה צריכה לגייס 10,000 עובדים שיעסקו בנושא הבטיחות בפלטפורמה. האוגן העידה בפני ועדה שבוחנת טיוטה של הצעת חוק לשמירה על בטיחות ברשת (online safety bill), שאמורה להסדיר את הרגולציה על הרשתות החברתיות בבריטניה. לפי הצעת החוק, הרשות המפקחת על כלי התקשורת (ofcom) תקבל סמכויות גם על הרשתות החברתיות והיא תוכל לאלץ אותן להגן על משתמשים מפני תוכן מזיק או מסוכן, גם אם הוא חוקי. פייסבוק, טוויטר ומתחרותיהן יחויבו גם לפקח על תכנים פוליטיים באופן אובייקטיבי ובלתי מוטה. חברות שלא יעמדו בדרישות יסתכנו בקנסות שעשויים להגיע לסכום של 18 מיליון ליש"ט.
פרנסס האוגן
לפני העדות בפרלמנט נפגשה האוגן עם שרת הפנים, פריטי פאטל, שפרסמה בטוויטר תמונה של שתיהן וצייצה: "לחברות הטכנולוגיה יש חובה מוסרית לשמור על המשתמשים שלהן".
האוגן, בת 37, עבדה בפייסבוק במשך שנתיים עד לפני כחצי שנה בתור מנהלת מוצר בצוות היושרה האזרחית שאחראי על המאבק במידע כוזב. היא עומדת מאחורי "תיקי פייסבוק" - סדרת תחקירים שהוול סטריט ג'ורנל התחיל לפרסם בספטמבר ומתבססים על מסמכים שהעתיקה כאשר עזבה את החברה. לפני כשלושה שבועות היא חשפה את זהותה בריאיון לתוכנית "60 דקות". בעדות בסנאט האמריקני ב-5 באוקטובר קראה האוגן להחיל רגולציה על פייסבוק וטענה כי החברה יודעת כיצד להפוך את הפלטפורמות שלה לבטוחות יותר עבור המשתמשים, אבל מעדיפה שלא לעשות זאת בגלל הרווח הכספי. בימים האחרונים התפרסמו עוד תחקירים המבוססים על מסמכים שהיא הדליפה, מהם עולה כי פייסבוק נכשלה בבלימת תנועת Stop The Steal אחרי ההפסד של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב, וכן כי הפלטפורמות של החברה שימשו להפצת שנאה על רקע דתי בהודו.
תיקי פייסבוק
פורסם לראשונה: 17:30, 25.10.21