פייסבוק חסומה ברוסיה, הגישה לטוויטר מוגבלת, והתקשורת מצונזרת. התגברות הצנזורה הרוסית הביאה עימה תגובת נגד- השימוש ב-VPN (רשתות פרטיות וירטואליות) בעלייה חדה. שימוש ב-VPN מאפשר גלישה פרטית יותר, על-ידי טשטוש מיקום המשתמש וזהותו, ובכך מאפשר גישה לאתרים ושירותים שחסומים במדינה שלו.

עוד בנושא:

לפי נתוני חברת המחקר SensorTower אשר פורסמו ב-CNBC, עשרת אפליקציות ה-VPN המובילות באפסטור של אפל ובפליי סטור של גוגל זהו ל- 6 מיליון הורדות בסך הכל בין היום בו רוסיה פלשה לאוקראינה - 24 בפברואר, ועד 8 במרץ. מדובר בעליה של 1,500% לעומת 13 הימים שקדמו להם. לפי אתר Top10VPN, ב-4 במרץ, היום בו פייסבוק נחסמה, הדרישה ל-VPN ברוסיה הייתה פי עשר מהממוצע.
2 צפייה בגלריה
צעירה משתמשת במחשב
צעירה משתמשת במחשב
עליה של 1,500% בביקוש לשירותי VPN
(צילום: shutterstock)
גם חברת Surfshark שמציעה שירותי VPN אמרה כי המכירות השבועיות שלה ברוסיה קפצו ב-3,500% מאז ה-24 בפברואר, עם העלייה הגדולה ביותר בין ה-5 ל-6 במרץ. ההערכה היא כי הביקוש ימשיך לעלות ככל שההגבלות במדינה ילכו ויתקשחו.
טוויטר אף השיקה השבוע גרסה של השירות שלה לדפדפן Tor, שנחשב פרטי במיוחד מאחר שהוא מצפין את תעבורת האינטרנט ומסייע לטשטש את זהות המשתמשים ולמנוע מעקב אחריהם.
2 צפייה בגלריה
מטא
מטא
פייסבוק נחסמה לאחרונה ברוסיה
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, קבוצת מתכנתים מפולין פרסמה כלי חדש דרכו ניתן לשלוח לאזרחים רוסים רנדומליים הודעות עם מידע מהימן על המלחמה, בניסיון לעקוף את המחסומים על מידע במדינה. המתכנתים השיגו 20 מיליון מספרי טלפון ו-140 מיליון כתובות מייל של אזרחים וחברות רוסים, ובאמצעות האתר שפתחו מאפשרים לאנשים מסביב לעולם לשלוח הודעה באופן רנדומלי לאחד המספרים או הכתובות.
המשתמשים יכולים לשלוח הודעה שנוסחה מראש ברוסית, וקוראת לאנשים לעקוף את הצנזורה על התקשורת, ולפי מקימי האתר אלפי אנשים כבר השתמשו בו כדי לשלוח מיליוני הודעות, צילומים מהמלחמה או מהסיקור של התקשורת המערבית את התקיפות באוקראינה.
הקבוצה קוראת לעצמה Squad303, על שם יחידה בחיל האוויר הבריטי שהורכבה מטייסים פולנים אשר נלחמו בנאצים. גם שם האתר, "in.1920" מתייחס למלחמה ב-1920 במהלכה פולין נלחמה בפלישה סובייטית.
דיי קוריה מפנמה היא אחת המשתמשות בשירות ואמרה לוול סטריט ג'ורנל כי שלחה מאה אימיילים דרכו אחרי שראתה את ההפצצה של בית החולים ליולדות באוקראינה. "המצב הזה נורא, אני כל כך עצובה ורוצה לעשות משהו. יש לי תינוק בן שבעה חודשים, ולא יכולתי להפסיק לבכות כשראיתי כל כך הרבה תינוקות נאלצים להימלט מפצצות".
יוזמות אחרות שניסו להפיץ מידע על המלחמה לאזרחי רוסיה כללו שינוי המיקום באפליקציות הכרויות לערים רוסיות, ושינוי התיאור בפרופיל כך שיכיל מידע ותמונות מהמלחמה, ואף הפצת המידע כביקורת על מסעדות ובתי עסק ברוסיה בתוך אפליקציות כמו גוגל מאפס.