רוסיה מחשיכה את האינטרנט ביום התשיעי של הפלישה לאוקראינה: רגולטור התקשורת ברוסיה, רוסקומנדזור, הודיע הערב (יום ו') כי החליט לחסום את הגישה לפייסבוק במדינה. הסיבה הרשמית למהלך: 26 מקרים של אפליה נגד כלי התקשורת ברוסיה מאז אוקטובר 2020, כולל הגבלות שהוטלו על כלי תקשורת רשמיים כמו רשת RT וסוכנויות הידיעות ספוטניק ו-RIA. בהמשך דווח כי גם הגישה לטוויטר וליוטיוב נחסמה.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פייסבוק וטוויטר נחסמו
(עיבוד תמונה: צילום: AFP, shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מוקדם יותר השבוע חסמה מטא, הבעלים של פייסבוק, את הגישה לעמודים של RT וספוטניק ברחבי האיחוד האירופי על רקע הפלישה של רוסיה לאוקראינה. בנוסף, צמצמה החברה את התפוצה של תוכן מעמודי פייסבוק ואינסטגרם של כלי תקשורת שנמצאים בשליטת הממשלה הרוסית והקטינה את התפוצה של פוסטים הכוללים קישורים לכלי התקשורת האלה. נשיא מטא והאחראי על נושאים גלובליים בחברה, ניק קלג, מסר בתגובה לחסימה: "בקרוב מיליוני רוסים מהשורה ימצאו את עצמם מנותקים ממידע אמין, ישללו מהם הדרכים שבאמצעותן הם מתקשרים באופן יומיומי עם בני משפחה וחברים והם יושתקו. אנחנו נמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת להחזיר את השירותים שלנו כדי שיהיו זמינים לאנשים על מנת להתבטא ולהתארגן לפעולה באופן בטוח ומוגן".
גם בבית הלבן הביעו דאגה בעקבות החסימה. "זה חלק מהמאמץ שלהם להסתיר מגוון רחב של מידע מהציבור", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, "אנחנו מודאגים מאוד לגבי זה וגם מהאיום על חופש הביטוי במדינה".
היחסים בין מטא למוסקבה הידרדרו בעקבות הפלישה לאוקראינה: בשבוע שעבר הודיעה מוסקבה כי היא מגבילה את הגישה לפייסבוק, ומהחברה נמסר אז כי סירבה לבקשת הממשלה הרוסית להפסיק את תהליך בדיקת העובדות לכלי תקשורת רשמיים. יום לאחר מכן הוגבלה הגישה ברוסיה גם לרשת החברתית המתחרה טוויטר. לפי חברת המחקר Insider Intelligence, לפייסבוק היו כ-7.5 מיליון משתמשים ברוסיה בשנה שעברה. כ-122.2 מיליון תושבים במדינה השתמשו בשירותים נוספים של מטא - אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר. הרשת החברתית הפופולרית ביותר ברוסיה היא VK המקומית, עם כ-63 מיליון משתמשים.
2 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
דאגה בבית הלבן. ג'ן סאקי
(צילום: EPA)
הפלישה לאוקראינה לפני שבוע גרמה למתיחות בין רוסיה לבין חברות טכנולוגיה רבות. מוקדם יותר היום הודיעה מיקרוסופט כי תפסיק את כל "המכירות החדשות" של מוצרי ושירותי החברה ברוסיה. היא הצטרפה לחברות אינטל ו-AMD שהודיעו כי הן מפסיקות את משלוחי השבבים למדינה. מוקדם יותר השבוע הודיעה חברת אפל כי היא מפסיקה את המכירות במדינה, וגוגל הכריזה כי היא מפסיקה למכור שטח פרסום ברוסיה.
פורסם לראשונה: 21:12, 04.03.22