תחקיר של ה-BBC חשף את מאחורי הקלעים של תופעת שידורי לייב בטיקטוק, שבהם משפחות של פליטים סורים במחנות מקבצים נדבות באמצעות הפלטפורמה כשהם מבקשים "מתנות דיגיטליות". לפי התחקיר, טיקטוק גוזרת עמלה של עד 70% מההכנסות מהשידורים, בהם נראים גם ילדים משדרים במשך שעות. במסגרת התופעה, שידורי לייב רבים כאלו עלו לפלטפורמה, וחלק מהמשתמשים תמכו במצולמים ותרמו, ללא ידיעה כי רק חלק קטן מההכנסות מגיע אליהם, ואילו אחרים חששו כי מדובר בהונאה.

עוד בנושא:

במסגרת התחקיר נחשף כי המשפחות משדרות בפלטפורמה בעזרת אנשים שמכונים "מתווכי טיקטוק" - אלו מספקים להם טלפונים וציוד נוסף כדי להעביר שידור חי. לדברי המתווכים, הם עובדים עם סוכנויות בסין ובמזרח התיכון שקשורות לטיקטוק ומעניקות למשפחות גישה לחשבונות ברשת החברתית.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(צילום: AP)
מאחר שהפיד של טיקטוק מציג למשתמשים תכנים בהתאם למיקום הגיאוגרפי של מספר הטלפון של המשתמשים, המתווכים אמרו כי הם מעדיפים להשתמש בכרטיסי סים בריטיים, מכיוון שלדבריהם הבריטים הם התורמים הנדיבים ביותר.
אחד המתווכים, ששמו חמיד, אמר ל-BBC כי מכר את המשק החי שלו כדי לרכוש טלפון, כרטיס סים וחיבור WiFi כדי לעבוד עם משפחות בטיקטוק. כעת הוא מביא 12 משפחות לשידור במשך מספר שעות בכל יום. לדבריו, הוא עוזר למשפחות להרוויח ומשלם להן את רוב הרווחים, וגובה את עלויות ההרצה. גם הוא אמר כי הוא נתמך על ידי סוכנויות בסין שעובדות עם טיקטוק באופן ישיר. "הם עוזרים לנו אם יש בעיות עם האפליקציה, משחררים חשבונות חסומים".
במסגרת שידורי לייב באפליקציה, משתמשים יכולים להעניק ליוצרי תוכן מתנות וירטואליות - שעולות כסף לתורמים, ויכולות להימשך מהאפליקציה ולהיות מומרות לכסף. מחירן נע בין סנטים בודדים למאות דולרים.
מעקב בעזרת תוכנה שנמשך חמישה חודשים אחרי 30 חשבונות טיקטוק שמשדרים לייב ממחנות סוריים העלה כי צופים לרוב תרמו מתנות בשווי של עד אלף דולר לשעה לכל חשבון. לאחר שהמשפחות אמרו שרק חלק קטן מהתרומות מגיע אליהן, בטיקטוק טענו כי העמלה שהחברה גובה ממתנות דיגיטליות נמוכה משמעותית מ-70%, אך סירבו לומר מהו השיעור המדויק.
בעקבות הטענות הללו, ב-BBC ערכו ניסוי שבמסגרתו כתב הרשת בסוריה יצר קשר עם אחת הסוכנויות שקשורות לטיקטוק ואמר כי הוא חי במחנה. הוא פתח חשבון ושידר לייב, בזמן שצוות של ה-BBC בלונדון שלח לו מתנות בשווי 106 דולר מחשבון אחר. בסוף השידור, המאזן של אותו חשבון סורי עמד על 33 דולר בלבד, כלומר טיקטוק גבתה 69% מערך המתנות. כשמשך את הסכום דרך חנות מקומית להעברת כספים, החנות גבתה 10% נוספים מהסכום. המתווך המקומי גבה 35% מהסכום הנותר, כך שלבסוף נשארו בידיו של הכתב 19 דולר בלבד.
2 צפייה בגלריה
מחנה פליטים ב אידליב סוריה
מחנה פליטים ב אידליב סוריה
מחנה פליטים בסוריה
(צילום: AFP)
הסוכנויות עובדות עם טיקטוק כחלק מהאסטרטגיה הגלובלית של הפלטפורמה, שמעוניינת לגייס יוצרי תוכן לייב ולסייע להם, ויש סוכנויות כאלה במקומות שונים בעולם. בסוכנויות הללו אמרו כי טיקטוק משלמת להם עמלה לפי אורך השידורים, וערך המתנות שהתקבלו. משמעות שימת הדגש על האורך עבור הפליטים הסורים, היא שהמשפחות - בהן ילדים, משדרות לייב במשך שעות בכל פעם.
אחת מאותן פליטות, שהתראיינה לתחקיר, היא מונה אלי אל-קרים, שמשדרת עם שש בנותיה בלייב בכל יום, תוך כדי ישיבה על רצפת האוהל שלהן במשך שעות. במהלך השידור הן חוזרות על הביטויים הבודדים שהן מכירות באנגלית: "בבקשה עשו לייק, בבקשה שתפו, בבקשה תתרמו". בעלה של אל-קרים נפטר כתוצאה מהפצצה אווירית, והיא משתמשת בכסף שהיא מגייסת כדי לממן ניתוח לבתה העיוורת שריפה.
שידורי הלייב אף סותרים את המדיניות של טיקטוק עצמה, שלפיה יש "למנוע את הפגיעה, הסיכון או הניצול" של קטינים בפלטפורמה. המדיניות גם אוסרת על יוצרי תוכן לבקש מתנות באופן מפורש. אך כשה-BBC השתמשו בפלטפורמה כדי לדווח על 30 חשבונות שמציגים ילדים מקבצים נדבות, טיקטוק לא מצאה הפרה של המדיניות. לעומת זאת, אחרי שהרשת יצרה איתה קשר באופן ישיר כדי לבקש תגובה לתחקיר, טיקטוק חסמה את כל החשבונות.
מטיקטוק נמסר בתגובה לתחקיר: "אנחנו מאוד מודאגים מהמידע וההאשמות שה-BBC הציגו לנו, ונקטנו בפעולה מיידית ומחמירה. סוג התוכן הזה לא מאושר בפלטפורמה שלנו, ואנחנו מחזקים את המדיניות הגלובלית שלנו הנוגעת לניצול סביב קיבוץ נדבות".