236 חטופים, 236 איורים: כמאה סטודנטים ובוגרים של בתי הספר הישראלים לעיצוב נרתמו ליוזמה חדשה שמטרתה להעלות את המודעות לסוגיית החטופים בעזה באמצעות החלפת תמונות הפרופיל ברשתות החברתיות באיור של חטוף או חטופה.
מאחורי היוזמה עומדים סער פרידמן ואייל כץ מחברת המיתוג OPEN. לדברי פרידמן, הרעיון נולד בעקבות הודעה שקיבל מחברים קרובים, כדורסלני העבר עדי גורדון ופפי תורג'מן, שהציעו לו להחליף את תמונת הפרופיל בוואטסאפ וברשתות החברתיות בתמונה של אחד החטופים.

עוד בנושא:

"עשיתי ניסיון בבית, אבל התמונה הייתה אמיתית מדי", מספר פרידמן, "לא היה נראה לי שאנשים יבינו שזה תמונה של חטוף. עלולים לחשוב שזה אני בתמונה ולא ישראלי שמוחזק בשבי בעזה. היה חסר לי פן אומנותי שיעזור להבין שיש פה סיפור מאחורי התמונה. בעולם הפיננסי ובבתי המשפט בארה"ב נותנים פתרון של איור. האיור עוזר לך לראות את הבן אדם, אבל מצד אחר שומר על ריחוק. יש בזה סטנדרטיזציה. עשינו ניסיון עם איור של אחד החטופים. החלטנו לצבוע את הרקע בצהוב ולקשר את זה לסרטים הצהובים שמזוהים עם קמפיין החזרת החטופים ואהבנו את התוצאה".
בהתחלה חשבו פרידמן וכץ ליצור את האיורים של החטופים באמצעות כלי בינה מלאכותית, "אבל מהר מאוד הבנו שצריכה להיות במיזם הזה חותמת ישראלית, יד אמן ישראלית. יצרתי קשר עם ראשי המחלקות של בתי הספר לעיצוב והם מיד נרתמו לפרויקט. הם שלחו מיילים לסטודנטים שעוד לא חזרו ללימודים, חלקם נמצאים בבית ופנויים לעזור, ושמחנו לגלות שרבים מהם הסכימו לקחת חלק בפרויקט".
1 צפייה בגלריה
תמונת פרופיל של החטופים
תמונת פרופיל של החטופים
האיורים של החטופים מייה שם ואוהד יהלומי
(מתוך פרויקט You can help )
כמאה סטודנטים ובוגרים של כל בתי הספר הישראלים לעיצוב - בצלאל, ויצו חיפה, שנקר ו-HIT חולון - נרתמו לפרויקט ויצרו תמונות פרופיל מאוירות של כל אחד מ-236 החטופים.
כל אמן אייר חטוף אחד? פרידמן: "יש כאלה שעשו שניים-שלושה ואפילו שישה. זאת הייתה אופרציה לא פשוטה. לצערי המספר גדול מאוד".
האתר של היוזמה, שנקרא You can help, תוכנת על ידי בן בן חורין, מרצה בשנקר, באופן שלא מאפשר לבחור בתמונה של חטוף או חטופה ספציפיים. "היה חשוב לנו שהבחירה באיור תהיה רנדומלית ושווה בין כולם", מסביר פרידמן, "אופציה של בחירת איור פשוט הרגישה לנו לא נכונה. כולם שווים בין החטופים והמטרה היא משותפת לכולם - חזרתם המהירה הביתה".