חיי היומיום שלנו מלאים במכשירים ושירותים חכמים שנועדו להפוך את חיינו לפשוטים יותר. מהאייפון דרך העוזרת הקולית של גוגל ועד לרשתות החברתיות שמקיפות אותנו בכל רגע נתון. כל אחד מאלה, בין אם נרצה ובין אם לא, אוסף עלינו כמויות אדירות של מידע, לטוב, אבל גם לא מעט לרע.
1 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק וטיקטוק
אפליקציות פייסבוק וטיקטוק
משבר אמון. פייסבוק וטיקטוק
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

אבל כמה באמת אנחנו סומכים על החברות שמאחורי המוצרים האלו בכל הקשור לפרטיות שלנו? כנראה שדי מעט, כך עולה מסקר חדש של הוושינגטון פוסט. נתוני הסקר מעלים תופעה די מעניינת: אפילו שאנחנו, המשתמשים, מודעים לחלוטין לעובדה שהרשתות החברתיות והמכשירים החכמים השונים בהם אנחנו משתמשים עוקבים אחרינו בכל רגע נתון, אוספים עליו לא מעט מידע וברוב המקרים, גם מוכרים אותו, אנחנו עדיין נמשיך להיכנס ולעשות בהם שימוש.
על פי הסקר, כ-72% מהמשתמשים בארה"ב "כמעט ולא" סומכים על פייסבוק, אחת מהרשתות החברתיות הגדולות ביותר, ש"מנעימה" את זמנם של כמעט שלושה מיליארד משתמשים בכל חודש, או לא סומכים בכלל, בכל הקשור לשמירה על הפרטיות ועל המידע שהרשת מחזיקה עלינו ועל הרגלי הצריכה שלנו. כמובן שלא מדובר רק במשתמשי פייסבוק, כאשר שישה מתוך עשרה אנשים לא סומכים על טיקטוק ואינסטגרם, ויותר ממחצית (53%) מהמשתמשים לא סומכים על וואטסאפ ויוטיוב. בנוסף, 64% מהמשתתפים מאמינים שעל הממשלה לחוקק חוקים ורגולציות על חברות הטכנולוגיה בכל הקשור לאיסוף מידע מהמשתמשים.
כמה אתם סומכים על הרשתות החברתיות

אחד החששות המשמעותיים של משתמשים רבים - שנדחה על ידי מומחים רבים וכן על ידי החברות עצמן - הוא שהרשתות החברתיות השונות מאזינות לנו באופן קבוע, גם בזמן שאנחנו לא מודעים לכך. על פי הסקר, שבעה מתוך עשרה משתמשים חושבים שהטלפון שלהם או מכשירים חכמים אחרים מקשיבים להם באופן חשאי.
האיסוף הבלתי נגמר של המידע עלינו נועד בסופו של דבר למטרה אחת בלבד - פרסומות, והרבה מהן. אבל האם הפרסומות המותאמות אישית, אלה שאמורות לקלוע לטעם האישי של כל אחד מאיתנו הן בכלל דבר שהמשתמשים מייחלים לו? על פי הסקר, 82% מוצאים את הפרסומות המותאמות חסרות תועלת ואף מעצבנות.
הסקר נערך על ידי הוושינגטון פוסט ובית הספר למדיניות וממשל באוניברסיטת ג'ורג' מיסיון במהלך חודש נובמבר 2021. הסקר תשאל מדגם ארצי אקראי של אזרחי ארצות הברית, הכולל כ-1,122 משתתפים, מתוכם 1,058 משתמשים באינטרנט באופן קבוע.