אפל מבצעת מספר שינויים בייצור האייפונים: ענקית הטכנולוגיה קיוותה כי ארבעת דגמי האייפון החדשים שלה יביאו לעלייה בביקוש ולמכירות גבוהות יותר לעומת הדור הקודם. אך לפי דיווח בבלומברג, החברה הגיעה כעת למסקנה שונה. היא כבר לא צופה את אותה עלייה בביקוש, ואף הנחתה את הספקיות שלה בהתאם.

עוד בנושא:

אפל הכריזה מוקדם יותר החודש על סדרת אייפון 14 - שכוללת שני דגמים בסיסיים ושני דגמי פרימיום. החברה חשפה במסגרת הסדרה שינויים כמו "האי הדינמי", שמציג מידע אינטראקטיבי מאפליקציות שונות, אפשרות לשלוח הודעות טקסט במקרי חירום גם באזורים ללא קליטה באמצעות חיבור לווייני ועוד.
3 צפייה בגלריה
טים קוק עם אייפון 14 פרו
טים קוק עם אייפון 14 פרו
מנכ"ל אפל, טים קוק, עם אייפון 14 פרו
(צילום: AFP)
לפי בלומברג, אפל הציבה בתחילה יעד ייצור של 90 מיליון יחידות מהדגמים החדשים עבור המחצית השנייה של 2022, בדומה לשנה שעברה. אך בשבועות שלקראת השקת הסדרה החדשה, אפל שיפרה את התחזית לאחת אופטימית יותר והנחתה את ספקיותיה להיערך לעלייה של 7% בהזמנות (ייצור של 6 מיליון דגמים נוספים באותה תקופת זמן). אלא שכעת, החברה הבינה כי העלייה שצפתה בביקוש לא התממשה, ולכן שינתה שוב את ההיערכות והנחתה את הספקיות לחזור ליעד הקודם. באפל סירבו להגיב לדיווח בבלומברג.
העובדה כי התחזית האופטימית של אפל לא התממשה נובעת כנראה ממספר גורמים: ראשית, השוק הסיני, טריטוריה חשובה במכירות של אפל, חווה ירידות שפוגעות ביצרניות המובייל המקומיות שלו וגם במכירות האייפונים. לפי ניתוח של בנק ההשקעות Jefferies, במהלך שלושת הימים הראשונים שבהם הדגמים החדשים היו זמינים לרכישה בסין, מספר הרכישות היה נמוך ב-11% לעומת הדור הקודם בשנה שעברה.
בנוסף, הביקוש למוצרי אלקטרוניקה אישיים בכלל חווה ירידה מסיבות שונות, בהם האינפלציה הגוברת, החששות הגלובליים ממיתון והשפעות המלחמה באוקראינה על הכלכלה העולמית. בעקבות זאת, השנה צפויים להימכר 1.27 מיליארד יחידות סמארטפונים - ירידה שנתית של 6.5%, לפי הערכות של חברת המחקר IDC, שמנטרת את שוק הסמארטפונים. אפל כמובן מושפעת גם היא מהמגמה הזו, בתור אחת מיצרניות המובייל הפופולריות בעולם.
3 צפייה בגלריה
סדרת אייפון 14
סדרת אייפון 14
סדרת אייפון 14
(צילום: AP)
נקודה מעניינת נוספת שעולה מהדיווח היא כי מבין הדגמים שאפל הוציאה, הביקוש לדגמי אייפון 14 פרו - היוקרתיים יותר, גבוה יותר. גם המגמה הזו משפיעה על הספקיות של אפל, ומהדיווח עולה כי לפחות אחד היצרנים שאיתם היא עובדת, יעבור להתמקד בייצור דגמי הפרימיום.
שינוי נוסף פורסם השבוע ונוגע לייצור האייפונים החדשים - אפל הודיעה כי תתחיל לייצר את דגמי סדרת אייפון 14 בהודו. הצעד נעשה במסגרת תהליך של החברה להעברת חלק מהייצור שלה מחוץ לסין.
אפל מייצרת אייפונים בהודו עוד מאז 2017, בין היתר בזכות המדיניות של הממשלה ההודית שדחפה להגברת הייצור במדינה. תחילה מי שייצר עבורה את המכשירים בהודו היה הספק וויסטרון ולאחר מכן פוקסקון. אך עד כה בכל הנוגע לייצור בהודו, היה מדובר בעיקר בדגמים ישנים של החברה. העובדה כי כעת אפל תייצר שם את הדגם החדש ביותר שלה, בסמוך להשקתו, הופכת את הצעד לשונה מהרגיל.
אפל תמכור את המכשירים שתייצר בהודו בשוק המקומי, אך היא צפויה גם לייצא אותם לשווקים אחרים. "קו מוצרי אייפון 14 החדש מציג טכנולוגיות חדשות ופורצות דרך, ויכולות בטיחות חשובות. אנחנו מתרגשים לייצר את אייפון 14 בהודו", מסרה אפל בהצהרתה בנושא.
אנליסטים מג'יי.פי מורגן צופים כי אפל תעביר כ-5% מהייצור של מכשירי אייפון 14 עד סוף 2022 להודו, וכי זוהי רק ההתחלה - ועד 2025 החברה צפויה לייצר אחד מכל ארבעה אייפונים בהודו. יתר על כן, לפי התחזית שלהם 25% מכל מוצרי אפל - בהם מחשבי מק, אייפדים, אוזניות האיירפודס ושעוני האפל ווטש, ייוצרו מחוץ לסין עד 2025.
3 צפייה בגלריה
תקשורת לוויינית במקרי חירום
תקשורת לוויינית במקרי חירום
תקשורת לוויינית במקרי חירום
(צילום: אפל)
הרצון של אפל להתרחק מסין נובע ככל הנראה בין היתר מהמתחים הגיאו-פוליטיים הגוברים בין סין לארה"ב, ומהעובדה כי במדינה ממשיכים במדיניות של סגרים נוקשים בתגובה למקרי הדבקה נגיף הקורונה, והמשך הנקיטה באסטרטגיית אפס-הדבקה. הדבר משבש את תהליך הייצור במפעלים ומשפיע לרעה על שרשרת האספקה של אפל. מנגד, גם שינוי המיקום של שרשראות אספקה מסין למדינה אחרת לא היה פשוט לעסקים כל עוד הגבלות קורונה רווחו גם במדינות אחרות, אך כעת כשיש הקלה בהגבלות במדינות אחרות, הצעד מתאפשר.
בנוסף לרצון לגוון את הייצור מחוץ לסין, הצעד מצביע גם על הרצון להגיע ליותר לקוחות בהודו. הודו היא שוק הסמארטפונים השני בגודלו בעולם אחרי סין, אך כרגע היא שוק קטן עבור החברה. הודו גם נחשבת לאחת המדינות שבהן התהליך שבו צרכנים עוברים לרכוש מוצרי פרימיום רק החל, ולכן התזמון של אפל עשוי לעבוד לטובתה.
לאפל היה נתח שוק של 3.8% בלבד בהודו בשנה שעברה, בזמן שמתחרים עם מחירים זולים יותר כמו סמסונג ושיאומי שלטו בשוק, לפי חברת Counterpoint Research. למרות זאת, בקטגוריית האולטרה-פרימיום (מכשירים שעולים מעל 552 דולר), אפל הייתה המותג הנמכר ביותר במדינה ברבעון השני השנה.