דו"ח חדש בבריטניה קורא להחיל על פלטפורמות אונליין אחריות אם הופיעו בהן פרסומות להונאות. הדו"ח פורסם על-ידי ועדת האוצר של הפרלמנט, על רקע עלייה בכמות ההונאות אונליין במדינה, והוא קורא לממשלה לשקול לחייב את חברות הטכנולוגיה לפצות את הקורבנות במקרים כאלו.

עוד בנושא:

"פלטפורמות אונליין נותנות לדברים האלו מקום, ולא באמת משקיעות מספיק מאמצים בניכוש העשבים השוטים. הן אפילו מרוויחות מזה מבחינה פיננסית מאחר שהן מקבלות את הכנסות הפרסום", אמר מל סטרייד, יו"ר ועדת האוצר הבריטית לרויטרס. הוא טען כי אין מספיק רגולציה על רשתות חברתיות ואתרים אחרים בהם הקורבנות מתפתים, וכי "הממשלה צריכה לחשוב על הסדרה כלשהי במסגרתה המזהם משלם". בדו"ח נכתב כי "הממשלה צריכה לשקול אם חברות אונליין צריכות להידרש לפיצוי כשהונאה נעשית בשימוש בפלטפורמות שלהן".
2 צפייה בגלריה
רשתות חברתיות
רשתות חברתיות
פלטפורמות אונליין, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בדו"ח עלה כי ארגון TechUK שמייצג חברות טכנולוגיה ומבצע לובי עבורן בבריטניה הצהיר בדצמבר כי מטא (לשעבר פייסבוק), טוויטר ומיקרוסופט התחייבו כי ידרשו ממפרסמים של שירותים פיננסיים לקבל אישור מרגולטור בריטי, בעקבות צעדים דומים שננקטו על-ידי גוגל, טיקטוק ואמזון. אך לפי הדו"ח החברות לא התחייבו לזמנים במסגרתם השינויים הללו עתידים לקרות, ופלטפורמות גדולות אחרות לא הלכו בעקבותיהן.
הקריאה לרגולציה חדשה קורית עקב עליה דרמטית בהונאות במהלך מגיפת הקורונה, והצורך להילחם בתופעה. בריטניה הפכה למוקד גלובלי להונאות בנקאיות, ובמחצית הראשונה של 2021 נגנבו במסגרתן 754 מיליון פאונד, עליה של 30% לעומת התקופה המקבילה ב-2020. בנוסף, נרשמה עליה של 43% בהיקף ההונאות וה"ניצול לרעה של מחשבים" בין יוני 2019 ליוני 2021.
2 צפייה בגלריה
בניין הפרלמנט בלונדון
בניין הפרלמנט בלונדון
בניין הפרלמנט בלונדון
(צילום: EPA)
לדברי הוועדה, יש צורך ברפורמות דחופות כדי לזהות הונאות ולהעניש את העומדים מאחוריהן, וגם לשפר את רמת ההגנה על צרכנים שמשתמשים בשירותי אונליין. עוד הומלץ לרכז את המאמצים בנושא תחת שר או משרד ממשלתי יחיד. "על הממשלה לשקול למה פשעים כלכליים אינם בעדיפות גבוהה עבור גופי אכיפת החוק, ואיך אפשר להבטיח שזה ישתנה. יש להבטיח שרשויות האכיפה מקבלות מספיק משאבים כדי להתמודד עם היקף הבעיה", הזהירה הוועדה.
עוד המליצה הוועדה לשקול רגולציה גם כדי להגן על צרכנים מהונאה ומהלבנת הון בתעשיית נכסי הקריפטו, שכן הייתה עליה חדה בהונאות שכוללות ביטקוין, NFT ונכסי קריפטו אחרים כחלק מהפופולריות הגוברת שלהם.
סטרייד אמר כי "אנחנו חושבים שהממשלה הייתה איטית מדי ולא הצליחה להדביק את הפער. נגנבים מאנשים כמויות כסף גדולות, אנשים מאבדים חסכונות של חיים שלמים, והרבה פעמים זה קורה בשקט". הממשלה הבריטית הצהירה כי תשקיע 400 מיליון פאונד בשלושת השנים הקרובות כדי להתמודד עם תופעת הפשיעה הכלכלית.