האם עולם ה-NFT הוא למעשה מדגרה של זיופים והונאות? המסחר ב-NFT (ראשי תיבות של Non Fungible Token, אסימון חסר תחליף שמהווה הוכחת בעלות על נכסים דיגיטליים) היה אחד הטרנדים הבולטים של 2021, והוא זינק במהלכה להיקף של 40 מיליארד דולר. אבל לצד הנסיקה בפופולריות של הטכנולוגיה החדשה יחסית, עולות כמה שאלות חשובות: מי באמת עומד מאחורי היצירות שנמכרות כ-NFT והאם יכול להיות שחלק גדול מהן אינו אלא תוצר של גניבות וזיופים?
2 צפייה בגלריה
תערוכת NFT בהונג קונג
תערוכת NFT בהונג קונג
תערוכת NFT בהונג קונג
(צילום: Getty Images)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הבעיה המרכזית עם NFT כיום היא הקלות שבה ניתן לקנות ולמכור אותם. ברמת העיקרון, כל אדם יכול להמיר ציור או תמונה ל-NFT ולהציע אותו למכירה בכל מחיר שירצה - מילד בן 12 שמכר ציורים של לווייתנים בשווי של חצי מיליון דולר ועד ליצירת ה-NFT היקרה ביותר בעולם שנמכרה בסכום מופרך של 69.3 מיליון דולר. ה-NFT מייצג את הבעלות על היצירה, אך היא נשארת חופשית לגישה ולשימוש ברשת. הציוץ הראשון אי פעם בטוויטר, למשל, נמכר כ-NFT - אך כל משתמש באינטרנט יכול לצפות בו בחינם. המשמעות היא שנוכלים יכולים למצוא קבצים דיגיטליים ברשת ולמכור אותם כ-NFT, על אף שהזכויות עליהם כלל לא בבעלותם.
2 צפייה בגלריה
NFT
NFT
ה-NFT היקר בעולם - 69.3 מיליון דולר
(צילום: shutterstock)
OpenSea, אחת מזירות המסחר הפופולריות ביותר ל-NFT, עוררה סערה בסוף השבוע האחרון כשהודיעה שתגביל את כלי הטבעת ה-NFT החינמי שלה ל-50 יצירות בלבד. הסיבה: יותר מ-80% מיצירות ה-NFT שהועלו לפלטפורמה הפופולרית באמצעות הכלי הזה הם למעשה זיוף, גניבה או ספאם בתחפושת של NFT. הכלי של OpenSea אפשר למשתמשים ליצור ולהעלות למכירה תוצרי NFT לפלטפורמה באופן חינמי לחלוטין, מבלי לשלם "מחיר גז" (Gas Price) - העמלה שנגבית על ידי כורי הקריפטו כדי לכתוב נתונים חדשים לבלוקצ'יין.
מדובר ללא ספק בנתון מדאיג במיוחד שמעלה שאלות רבות, אך קשה לומר שהוא מפתיע את חובבי ה-NFT ואת היוצרים עצמם, שמתלוננים זה זמן רב על כך שהפלטפורמה לא עושה מספיק על מנת למגר את תופעת הזיוף. מנגד, משתמשים רבים זעמו על ההחלטה הפתאומית של OpenSea ונראה שהזעם השתלם כשהחברה פרסמה כי היא חוזרת בה מההחלטה להגביל את כלי ההטבעה. "כל החלטה שאנחנו מקבלים נעשית מתוך מחשבה על היוצרים שלנו", נמסר בהצהרה שפרסמה החברה בטוויטר. "לא קיבלנו את ההחלטה הזו בקלות ראש. ביצענו את השינויים כדי לתת מענה למשוב שקיבלנו מהקהילה שלנו".
בסופו של דבר, נראה שבימים אלה טירוף ה-NFT עולה בקנה אחד עם לא מעט חששות וחוסר ודאות. OpenSea הבטיחה שהיא עובדת על כמה "פתרונות", בתקווה שאלה יהפכו את המסחר לבטוח יותר ומתאים לכל המשתמשים.