חברות טכנולוגיה מובילות כמו אפל, סמסונג, פיטביט וגרמין הוסיפו בשנים האחרונות למכשירים הלבישים שלהן פיצ'רים שונים הנוגעים למעקב ושיפור בריאות הלב. אבל שני מחקרים שנעשו לאחרונה באוניברסיטת ייל מראים כי האנשים שנמצאים בסיכון הבריאותי הגבוה ביותר, כנראה לא ישתמשו בהם.

עוד בנושא:

"במחקרים מצאנו כי לאנשים שנמצאו בסיכון הגבוה ביותר למחלות לב וכלי דם, היה את הסיכוי הנמוך ביותר להשתמש במכשירי טכנולוגיה לבישים, כמו שעונים חכמים, או להשתמש בטכנולוגיה בטלפונים שלהם שמנטרת ומשפרת את בריאותם", אמר בהצהרה ד"ר רוהאן קרה, מאוניברסיטת ייל. "אנחנו צריכים לפענח מה יאפשר לאינדיבידואלים מבוגרים ובעלי הכנסה נמוכה יותר לאמץ סגנון חיים בריא יותר, ולהגיע לתוצאות טובות יותר בבריאות הלב וכלי הדם שלהם. ואנחנו צריכים למצוא הוכחות לכך שאימוץ נרחב של הטכנולוגיה הוא התשובה", הוסיף.
1 צפייה בגלריה
אוריינות טכנולוגית ומחיר גבוה הם חסם בפני אימוץ הטכנולוגיה
אוריינות טכנולוגית ומחיר גבוה הם חסם בפני אימוץ הטכנולוגיה
אוריינות טכנולוגית ומחיר גבוה הם חסם בפני אימוץ הטכנולוגיה
(תמונה: Shutterstock)
המחקר הראשון בחן נתונים שנאספו בסקר של המכון הלאומי לסרטן של ארה"ב, בין השנים 2017 ל-2020. החוקרים בחנו מאפיינים דמוגרפיים ודפוסים של שימוש במכשירים חכמים בקרב כ-16,100 משתתפים, כאשר למעל 10,500 מתוכם היו גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, או שהיו כבר חולים. הם בחנו האם המשתתפים השתמשו אי פעם בטלפון או טאבלט על מנת לנטר משימות אישיות כמו הורדה במשקל, הגברת הפעילות הגופנית או הפסקת עישון.
ריפרש
מערכת ההפעלה של התחבורה הציבורית / עם עמוס חג'אג'
42:22
מהנתונים עלה כי רק שניים מתוך חמישה מבוגרים אמריקאים שנמצאים בסיכון למחלות לב, או חולים במחלות לב, השתמשו בסמארטפונים או טאבלטים כדי לנטר את בריאותם. בנוסף, בעוד שאנשים מבוגרים יותר וגברים נמצאו בסיכון הגבוה ביותר לפיתוח מחלות לב וכלי דם, הסיכוי שלהם להיות בעלי מכשיר חכם ולהשתמש בו לניטור הבריאות שלהם היה נמוך יותר. גם משקי בית עם רמות נמוכות יותר של חינוך או הכנסה היו בסבירות נמוכה יותר להשתמש בטכנולוגיה כזו. לעומת זאת, אנשים צעירים, נשים ושחורים עם רמות חינוך גבוהות יותר או הכנסות גבוהות יותר היו בסבירות גבוהה יותר להשתמש במכשירים החכמים שלהם כדי לנטר את המטרות שלהם בתחום הבריאות. לדברי החוקרים, אנשי מקצוע מתחומי הבריאות יכולים להיות חלק מהפתרון עבור אנשים עם מחלה ידועה, ולעודד אותם להשתמש בטכנולוגיה על מנת לאמץ התנהגויות בריאות.
המחקר השני של אותם חוקרים פורסם ביוני, ומצא כי למרות ששליש מהמבוגרים בארה"ב משתמשים במכשירים לבישים, רק 18% מהמבוגרים בארה"ב עם מחלות לב וכלי דם משתמשים במכשירים לבישים, ורק מחצית מהמשתמשים אכן לובשים אותם באופן תדיר. הוא מצא גם כי אנשים מבוגרים יותר, וכאלה עם רמות חינוך והכנסה נמוכות יותר הם בסבירות נמוכה יותר להשתמש במכשירים לבישים. "אני חושב שחלק מהסיבה היא מודעות", אמר קרה, "אנשים אולי לא מזהים את הערך הפוטנציאלי שהמכשירים האלה יכולים לתת בפן הבריאותי, במיוחד מאחר שהראיות לערך שלהם עדיין מתפתחות. הסיבה הנוספת היא המחיר, והעובדה שלאנשים עם הפרעות בבריאות עשויות להיות עלויות אחרות להתמודד איתן, אז הדברים האלו נראים להם פחות רציניים".
גם ב-2020, מחקר של מכון המחקר פיו מצא קורלציה בין מצב כלכלי לאימוץ הטכנולוגיה. הוא מצא כי בעוד ש-21% מהאמריקאים משתמשים בשעון חכם או מכשיר ניטור בתחום הכושר, המספר עלה ל-31% במשקי בית שמכניסים לפחות 75 אלף דולר בשנה, ועמד על 12% בלבד במשקי בית בהם ההכנסה היא פחות מ-30 אלף דולר בשנה. מאותו סקר עלה גם כי הסיכוי של נשים ובוגרי מכללות להשתמש במכשירים באופן תדיר היה גבוה יותר. מחקר מ-2021 מצא כי אפליקציות בריאות ומכשירים לבישים שיפרו את הבריאות של עשירים והיו לא אפקטיביים לאנשים עם מצב סוציו-אקונומי נמוך יותר.
מכל המחקרים הללו עולה כי אוריינות טכנולוגית, שנוטה להיות נמוכה יותר בקרב אנשים מבוגרים יותר, וכן המחיר הגבוה יחסית של שעונים חכמים, הם חסמים בפני אימוץ של טכנולוגיות אלו.