למרות ההתקדמות בתחום הבינה המלאכותית, שיחות עם צ'אט-בוטים עשויות עדיין להיות חוויה מתסכלת. חוקרי הבינה המלאכותית של פייסבוק מקווים לשנות זאת בעתיד, באמצעות מודל חדש בשם BlenderBot 2.0 שפותח בחברה ומושק היום (שישי) בקוד-פתוח. לפי פייסבוק, הייחוד בטכנולוגיה החדשה הוא היכולת של הבוט לבנות זכרון לטווח ארוך, לחפש באינטרנט תוך כדי שיחה עם אדם כדי לגשת למידע עדכני, ולנהל שיחות מתוחכמות כמעט בכל נושא. המטרה היא שמשתמש שהבוט הצליח לעניין בשיחה יחזור לשיחות נוספות, שעשויות להתפתח ואף להשתפר עם הזמן - ככל שהבוט מבין יותר את תחומי העניין שלו.

עוד על בינה מלאכותית:

הדגש בבלנדר בוט 2.0 הוא בנסיון להתחקות אחר האופן בו מתקיימות שיחות בין שני אנשים, באופן טבעי, כשהם מתכתבים בפלטפורמת צ'ט. לרוב כל שיחה בודדה היא קצרה, אך כעבור פרק זמן מסוים (שיכול לנוע בין שעות ועד שבועות) השיחה מתחדשת, אך היא לא "מתחילה מאפס" אלא מתבססת על הידע המשותף והנושאים ששני האנשים דיברו עליהם בעבר.
לכן, המודל עובד באופן הבא: הוא מסיק תובנות מתוך המידע שעולה בשיחה שהצ'אט-בוט קיים, כמו על תחומי עניין של המשתמש, ומאחסן אותן בזכרון טווח ארוך, כך שיוכל להשתמש בו שוב בשיחה הבאה עם אותו אדם. בחברה אומרים כי המידע הזה מאוחסן באופן נפרד עבור כל אדם שהבוט מדבר איתו, מה שמבטיח שלא יהיה שימוש במידע שנלמד בשיחה עם אדם מסוים, בשיחה עם אדם אחר. למודלים ישנים יותר יש זכרון לטווח קצר, והם "שוכחים" את מה שנאמר להם בשיחה מסוימת במהירות. זאת מאחר שלדברי החוקרים, רוב המודלים היום עוברים אימון שמתבסס על התכתבויות של שיחה קצרה אחת, כמעט ללא הקשר.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
(צילום: shutterstock)
בנוסף, בחברה מאמינים כי היכולת של המודל החדש לייצר חיפושי אינטרנט תוך כדי שיחה, לקרוא את התוצאות, ולשלב את מה שלמד מהן בתשובותיו, מביאה אותו להציע מידע עדכני למשתמשים, כמו על סרטים וסדרות חדשים, ולהיות מסוגל לקיים שיחות בנושאים מגוונים. כך, הוא מחפש מידע רלוונטי לשיחה גם בזכרון לטווח ארוך וגם באינטרנט.
2 צפייה בגלריה
בוט
בוט
בלנדר בוט 2.0 בפעולה: משלב שמירת תובנות בזכרון ועריכת חיפושים רלוונטיים
(פייסבוק)
הגרסה הראשונה של הבוט שוחררה בקוד פתוח ב-2020. לפי פייסבוק, הדגם החדש טוב יותר בניהול שיחות ארוכות ועקביות מבחינה עובדתית המתפרסות על פני מספר התכתבויות. כרגע הטכנולוגיה נמצאת בשלב מחקרי, וחוקרים יוכלו לעשות שימוש במודל, בקוד ובסט נתונים שמטרתם לאמן את המודל. בעזרת כל אלה, הם יוכלו לפתח עוזרות וירטואליות וטכנולוגיות נוספות שמתבססות על בינה מלאכותית שמקיימת שיחה עם המשתמשים.
סט הנתונים הראשון שהחברה משחררת מאמן את המודל איך לייצר תוצאות חיפוש רלוונטיות, והשני מאמן אותו ללמוד איזה מידע חדש לאחסן בזכרון ארוך הטווח. שניהם גם מאמנים אותו בנושא התשובות הרלוונטיות שהוא מציע למשתמשים בהתבסס על המידע. מאגרי המידע הללו מורכבים מהתכתבויות שונות, כאשר בכל אחת מהן היו שני משתתפים אנושיים שונים. המשתתפים שיחקו דמויות במהלך ההתכתבות, ודיברו על תחומי העניין שלהן תוך התייחסות לנקודות שעלו בשיחות קודמות.
חוקרי פייסבוק הצביעו על בעיה נוספת של הצ'אט-בוטים שקיימים היום בשוק - הם עשויים לדבר בביטחון על דברים שאינם נכונים, אשר הם "הזו" בשל פגמים באלגוריתם. לדברי החוקרים, המודל החדש מתמודד עם בעיה זו ומוריד את התדירות שלה. בנוסף בחברה אומרים כי פיתחו שיטות למנוע מהבוט לדבר בשפה פוגענית, אך הוא אינו חף מפגמים - ועדיין עשוי לסתור את עצמו לפעמים.