בינה מלאכותית יוצרת (גנרטיבית) היא הטרנד החם של עולם הטכנולוגיה. מ-ChatGPT ועד בארד, כולם מפתחים מודלי שפה, ציור או וידאו. אבל אם יש תחום אחד שנראה כאילו זנחו אותו לצד הדרך אלה הסייעות הקוליות הוותיקות, סירי של אפל, אסיסטנט של גוגל או אלכסה של אמזון. אם סירי היתה הראשונה להופיע באייפון, אלכסה נחשבת לחלוצה בתחום הרמקולים החכמים - אותם התקנים שדרכם ניתן לבקש כל מיני פעולות כגון להפעיל מוזיקה, להזמין פיצה או להדליק את האור בסלון. אמש (רביעי), אמזון הציגה שדרוג של אלכסה, במסגרת אירוע הכרזה שבו חשפה את מוצרי הטכנולוגיה שלה לשנה הקרובה.
2 צפייה בגלריה
רמקול חכם של חברת אמזון
רמקול חכם של חברת אמזון
רמקול חכם של חברת אמזון
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

אחת הבעיות העיקריות של הסייעות הקוליות הייתה המגבלה המובנית שלהן - חוסר יכולת להבין יותר ממשפט פשוט. אומנם אלכסה קצת שופרה במשך השנים ואמזון הוסיפה לה יכולת להבין קונטקסט, אבל היא לא הפכה בין לילה לאינטיליגנטית יותר. כאן בדיוק היתרון של בינה מלאכותית יוצרת. אמזון אימנה מודל שפה במיוחד עבור אלכסה - AlexaLLM. בדיוק כמו GPT או LLAMA, היא מאפשרת להוסיף לה את היכולת להתמודד עם שפה טבעית. כלומר במקום להיות שלט רחוק קולי, הסייעת הופכת לחכמה באמת, או לפחות בעלת יכולת להתמודד עם משימות מורכבות.
בינתיים מדובר בעיקר בניסוי. אלכסה גם כך עובדת בענן כך שאין אפילו צורך לשדרג את הרמקולים או את המסכים שעליהם היא פועלת. אמזון אמרה שהיא תתחיל להפיץ את העדכון החדש עם היכולות המשודרגות למשתמשים בארה"ב בלבד במהלך החודשים הקרובים. נראה שבניגוד למיקרוסופט או גוגל, באמזון לא ממהרים לזרוק את אלכסה החדשה למים. הסיכונים לא מעטים. אחת הבעיות שעדיין קיימת במערכות בינה מלאכותית יוצרת היא ההזיות או תשובות שגויות. קשה לדעת כיצד המשתמשים עשויים להתמודד עם סייעת קולית שמסוגלת להישמע אנושית, ויש גם סיכוי שאדם בודד יפתח רגשות למכונה.
ריפרש
סדרת מתח: מאחורי המאבק באתר "סדרות" / עם עו"ד עומר כרמל
38:41
דייב לימפ, סגן נשיא החברה להתקנים ושירותים, התייחס לכך במסגרת ראיון שהעניק לאתר The Verge: "אנחנו רוצים לצמצם את ההזיות, בוודאי כשמחברים מודל שפה גדול (LLM) לעולם האמיתי". לימפ ציין עוד כי באמזון שוקלים לגבות תשלום עבור השימוש באלכסה המשודרגת. אין זה מפתיע לחלוטין: אחת הבעיות העיקריות בעולם הבינה המלאכותית היוצרת הוא המודל העסקי שלה. בניגוד לבארד או ChatGPT, שלא ממש יודעים להעניק שירות אמין ב-100% בגלל ההזיות, אלכסה משמשת בעיקר להפעלה של בית חכם או משרד חכם. תסריטי השימוש המיועדים לה כוללים למשל בדיקה של מזג האוויר או החדשות, הזמנה של מוצרים כדי להכין ארוחת ערב או הפעלה של מוצרים חכמים בבית. לא היינו רוצים שאלכסה תשרוף לנו את העוף בתנור או שהיא תתחיל להדליק את המזגן באמצע החורף.
2 צפייה בגלריה
מטה אמזון בארלינגטון, וירג'יניה
מטה אמזון בארלינגטון, וירג'יניה
מטה אמזון בארלינגטון, וירג'יניה
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
אם סייעות קוליות זקוקות לפקודות מדויקות כדי לפעול - כמו למשל "חפשי לי אתר לכתיבת קורות חיים" או "הדליקי את האורות בסלון" - אלכסה המשודרגת יכולה להבין ממשפט כמו "אלכסה, קר לי" שהמשתמש רוצה שהיא תדליק את החימום, תסגור את החלונות ותפעיל את הדוד והקומקום החשמלי כדי להרתיח מים למשקה חם. זו הבנה של הקשר שהסייעות הקיימות לא ממש יודעות לבצע. דוגמה אחרת היא האפשרות לבקש מאלכסה להאיר את הסלון שבו נמצאים בצבעי מכבי חיפה לכבוד הדרבי שמשודר בערב - זו פעולה לא פשוטה עבור סייעת קולית. היא צריכה להבין באיזה חדר מדובר (סלון), מה זה אומר צבעי מכבי חיפה (ירוק) ואז לתרגם את זה לפעולות. כדי לאפשר את זה, אמזון הטמיעה כ-200 חיבורים לממשקי מוצרי בית חכם.
עוד יתרון במודל החדש של אלכסה הוא היכולת להבין משפטים מופשטים שמתייחסים למצב חדש. כמו למשל תוספת של מכשיר חדש בבית. במקום להגדיר את המוצר אפשר יהיה פשוט לומר "אלכסה, הפעילי את המנורה החדשה" והיא תבין ישירות מתוך המשפט שמדובר במנורה החכמה החדשה שהרגע חיברנו. כלומר יתייתר הצורך ללמד אותה איזה מנורה חדשה הוספנו. זאת ועוד, היא יכולה כעת לקבל סדרה של פקודות בלי התייחסות ישירה למוצרים. במקום לומר "אלכסה כבי את האורות בבית ונעלי את דלת הכניסה", אפשר יהיה פשוט לומר "אלכסה, אני יוצא, תסגרי את הבית", והיא תבצע את רצף הפעולות שקשורות ביציאה מהבית. הרעיון הוא להימנע מהצורך לתכנת ידנית את רצף הפעולות האלה.
הרעיון הזה של מחשב סביבתי אינו חדש, אמזון עובדת על הרעיון הזה כבר שנים בשיתוף עם יצרניות מוצרים חכמים. גם גוגל פועלת בכיוון אבל אין לה עדיין את היכולת לצייד את אסיסטנט בסט יכולות דומות בעיקר בגלל שהיא עדיין לא סומכת על בארד שנחשב עדיין כשירות בניסוי. היכולת לומר לאלכסה "החדר הזה מלוכלך", ולקבל בתגובה הפעלה של השואב אבק הרובוטי מהווה שדרוג חשוב של רעיון הבית החכם. באמזון אומרים שזה לא יסתכם בהפעלה של מוצרי בית חכם. "זה רק סל היכולות הראשוני שיאפשר לפשט את המשימות היומיומיות", אומר לימפ. אולי זה סימן לבאות, דמיינו לעצמכם את האפשרות להיכנס לאוטו ולהגיד לו "סע לאמא מהר" במקום להגדיר את ווייז, לבחור במסלול המתאים שעובר בתחנת דלק או טעינה ולמצוא חניה.