חברת מטא (פייסבוק לשעבר) טעתה כאשר הסירה מפייסבוק ומאינסטגרם שני סרטונים מהמלחמה בעזה - כך הודיעה היום (ג') המועצה המפקחת על מטא, גוף שהוקם על ידי החברה מנת לדון בערעורי משתמשים על החלטות בנושא ניטור תוכן.
1 צפייה בגלריה
נועה ארגמני
נועה ארגמני
נועה ארגמני ואבינתן אור. הסרטון הוסר - והוחזר עם מסך אזהרה
מדובר בסרטון שמתעד את חטיפתם של נועה ארגמני ואבינתן אור לעזה, וכן בסרטון שמתעד קורבנות פלסטינים של פיצוץ ליד בית החולים שיפא בעזה. המועצה קבעה כי שני הסרטונים חיוניים להבנת הסבל האנושי במלחמה.
מדובר בפעם הראשונה שבה המועצה בוחנת ערעורים בהליך מזורז שאמור להימשך עד 30 יום. במקרה זה, ההחלטה התפרסמה לאחר 12 יום בלבד. יש לציין שלאחר הודעת המועצה על כך שבכוונת לבחון את הסרטונים, מטא החזירה אותם לפלטפורמה עם מסך אזהרה.
ריפרש
הרשתות החברתיות ממשיכות לבעור / עם נועם שוורץ
28:55
הסרטון שמתעד את חטיפתם של ארגמני ואור פורסם בפייסבוק על ידי משתמש שביקש להעלות את המודעות לזוועות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. מטא הסירה אותו מכיוון שהוא הפר את הכללים שלה לגבי אלימות והסתה, וכן מכיוון שהמדיניות של החברה אוסרת על פרסום תיעודים של מתקפות טרור שבהם נראים הקורבנות בבירור. כאמור, בהמשך מטא שינתה החלטתה ואיפשרה לפרסם את הסרטון עם מסך אזהרה.
בסרטון השני, שפורסם באינסטגרם, נראים פלסטינים מתים או פצועים, בהם ילדים, אחרי תקיפה סמוך לבית החולים שיפא בעזה, עם כיתוב באנגלית ובערבית שלפיו בית החולים הותקף על ידי "הכיבוש העושק". מטא הסירה תחילה את הסרטון בטענה שהוא מפר את הכללים שלה בנוגע לתוכן אלים וגרפי, אך בעקבות החלטת המועצה לבחון אותו היא החליטה להחזיר אותו לפלטפורמה עם מסך אזהרה שמבהיר שמדובר בתוכן מטריד.
המועצה בירכה על ההחלטה של מטא להחזיר את הסרטונים לפלטפורמה, אך מתחה ביקורת על ההחלטה להגביל את החשיפה שלהם ולהימנע מלהמליץ עליהם למשתמשים. המועצה קבעה גם כי לאור הנסיבות המשתנות במהירות וההשפעה על חופש הביטוי והגישה למידע, מטא הייתה צריכה לפעול מהר יותר. המועצה המפקחת, שמכונה גם "בית המשפט העליון של פייסבוק", פועלת בנפרד ממטא אך ממומנת על ידי החברה. דובר מטעם מטא מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי החברה מברכת על החלטת המועצה המפקחת והוסיף כי לא יינקטו פעולות נוספות לגבי שני הסרטונים.