מהיר עד פי ארבעה מהדור הקודם: ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA) חשפה אמש (ג') במסגרת הכנס הטכנולוגי שלה GTC 2022 את הדור החדש של כרטיסי המסך שלה המיועדים לגיימינג, GeForce RTX 4000. הכרטיסים החדשים של החברה יציגו לראשונה את ארכיטקטורת Ada Lovelace, שתספק עלייה משמעותית בביצועים וביכולות החישוב לצד שמירה על יעילות מערכת מקסימלית. לצד כרטיסי המסך חשפה החברה גם את הדור החדש והשלישי של טכנולוגיית העצמת התמונה DLSS.
2 צפייה בגלריה
RTX 4090: כרטיס הדגל החדש של אנבידיה
RTX 4090: כרטיס הדגל החדש של אנבידיה
RTX 4090: כרטיס הדגל החדש של אנבידיה
(צילום: NVIDIA)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

RTX 4000

במהלך אירוע ההכרזה חשף ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ארבעה דגמים של כרטיסי מסך בסדרת RTX 4000 ובראשם ה-RTX 4090 - כרטיס הדגל של הסדרה שיספק על פי החברה שיפור של עד פי ארבעה בביצועים בהשוואה לכרטיס הדגל היוצא של החברה, RTX 3090 Ti, ויכלול 24 גיגה-בייט של זיכרון עבודה מסוג GDDR6X. ומה לגבי המחיר? הוא יעמוד על 1,499 דולר.
הואנג חשף בנוסף פרטים על אודות ארכיטקטורת Ada Lovelace החדשה, המיוצרת על-ידי TSMC בהליך של 4 ננו-מטר בלבד וכוללת 76 מיליארד טרנזיזטורים. ארכיטקטורת Ada Lovelace תחליף את ארכיטקטורת Ampere שהוצגה לראשונה בשנת 2020.
2 צפייה בגלריה
ג'נסן הואנג מציג את ה-RTX 4090
ג'נסן הואנג מציג את ה-RTX 4090
ג'נסן הואנג מציג את ה-RTX 4090
(צילום מסך, NVIDIA)
לצד כרטיס הדגל, נחשפו בנוסף שני דגמים של כרטיסי ה-RTX 4080 שיגיעו בשתי גרסאות של 12 ו-16 גיגה-בייט זיכרון עבודה במחיר של 899 ו-1,199 דולר בהתאמה.

DLSS 3

עוד נחשף במהלך האירוע הדור הבא של טכנולוגיית DLSS, שהיא למעשה טכנולוגיית העצמת התמונה של אנבידיה המבוססת על בינה מלאכותית ומאפשרת עיבוד תמונה חכם המשפר באופן משמעותי את ביצועי המשחק תוך שמירה מקסימלית על פירוט גרפי גבוה. אחת הבשורות המעניינות ביותר בדור השלישי של טכנולוגיית DLSS היא היכולת החדשה שלה לחזות פריימים שלמים מראש, זאת במקום יכולות חיזוי הפיקסלים הבודדים שהציג הדור הקודם.
הדור השלישי יעשה שימוש בליבות הטנסור (Tensor) החדשות ששולבו בכרטיסי המסך בסדרת RTX 4000 וכן במאיץ הזרימה האופטי (Optical Flow Accelerator) החדש ששולב בארכיטקטורת Ada Lovelace על מנת לנתח שני פריימים עוקבים במהלך המשחק תוך חישוב וניתוח של וקטורי התנועה שלהם.
בשיטה זו ניתן למעשה לחשב מראש חלק ניכר מהפריים הבא במשחק, דבר שמשפר משמעותית את ביצועי המשחק תוך שמירה על פירוט גרפי גבוה. DLSS 3 מסוגלת בנוסף לגשר על פערים חומרתיים של שאר רכיבי המחשב היות ותהליך החישוב וחיזוי הפריימים נעשה מראש ועל ידי כרטיס המסך בלבד.
"DLSS היא אחת מההמצאות הטובות ביותר שלנו, מדובר בקפיצת דרך ענקית עבור גיימרים ויוצרים", התגאה הואנג. הדור השלישי של טכנולוגיית DLSS יהיה זמין לשימוש עם כרטיסי המסך החדשים בסדרת RTX 4000 ותתמוך בשלב הראשון ב-35 משחקים להם הותאמה מראש. בנוסף תוטמע הטכנולוגיה במנועי המשחק Unreal Engine ו-Unity.